כל מי שכבר שיפץ פעם בחייו, יוכל להעניק לכם הרצאה מפורטת ומנומקת על כל הטעויות שעשה. אגב, גם מי ששיפץ בפעם השנייה.
מדוע זה קורה? פשוט מאוד: כי זה מבצע מרובה משתתפים, מרובה משימות, מצריך ידע ומומחיות שרבים לא רוכשים אותו בשביל משהו שהם יעשו רק פעם או פעמיים בחיים.
החדשות הרעות: טעויות יהיו בכל מקרה. החדשות הטובות: תוכלו למזער אותם משמעותית, אם תלמדו מניסיון של אחרים.
לפניכם סדרת כתבות, שתעשה לכם סדר, ותגרום לכם לנהוג באחריות רבה יותר עם הכסף שלכם, עם בטיחות יקיריכם ועם שקט לעשרים-שלושים שנה הבאות.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

קובעים תקציב לא ריאלי

זה מאוד נחמד שאתם רוצים לשפץ דירת חמישה חדרים ב-50 אלף שקל, אבל סביר להניח שזה לא יהיה ריאלי.
אם אתם בתקציב מוגבל, מוטב לשפץ בכל פעם אזור אחר בבית, ולא להיכנס להרפתקה שתתקשו לצאת ממנה, תשאיר אתכם עם חובות ועם בית שנראה כמו אתר בנייה, עד שתשיגו את יתרת הסכום.
חריגות תקציב לרוב נעות סביב לפחות 20 אחוז, אך ישנם לא מעט אנשים שמגלים תוך כדי שיפוץ בעיות שלא לקחו בחשבון, ואף מכפילים את סכום התקציב.
הדרך הכי טובה להיערך לחריגת תקציב מראש, ולא להיות מופתעים ממשהו שממילא יקרה, היא להכין בסל התקציב שלכם סעיף שמתייחס לבלת"מים.
אולי אין לדעת מראש מה יהיו אותם דברים בלתי מתוכננים, אבל הם בטוח יהיו, וכדאי מראש לחשב אותם כחלק מסכום התקציב הכולל.
שיפוצים שמסתיימים באותו סכום שהוגדר להם, לרוב מתאפשרים בשל תכנון מפורט ומדוקדק מראש. הערכה כללית, לרוב לא תהיה שווה יותר מדי.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
לעומת זאת, שרטוטים, כתבי כמויות, תמחור ברור שכולל גם עלויות של שינויים תוך כדי תנועה – כל אלו, יקרבו אתכם למציאות.
אתם לא רוצים לסיים שיפוץ ולא ליהנות ממנו כי הוא עלה לכם הרבה יותר משתכננתם. חלק מההנאה, היא גם לדעת שקיבלתם את התמורה לכסף שאתם עובדים קשה עבורו. לכן, אל תגידו 'יהיה בסדר', אלא תדאגו שיהיה בסדר, ואפילו מצוין.
גם אם לא תכננתם לקחת מעצב-פנים, שווה להשקיע לפחות בכמה שעות ייעוץ. גם אם קיבלתם הצעת מחיר זולה מקבלן שיפוצים, שווה לדאוג לכתב כמויות ולקחת כמה הצעות שונות, ושהכל יהיה בכתב.
גם אם נדמה לכם שיועץ קונסטרוקציה מיותר, שווה להשקיע את הסכום הזה, ולא לגרום נזק בלתי הפיך לבית שלכם, להסתכן מבחינת בטיחות, ולגלות שבקרות אסון, הביטוח כלל לא בתוקף, כי נהגתם ברשלנות ובניגוד לפוליסה. עדיף לחסוך על אסתטיקה, ולא על דברים שהם מהותיים יותר.
כשאתם בונים תקציב, כדאי להשאיר תקציב להלבשת הבית, בכדי שהתוצאה הסופית תהיה נעימה ומעוצבת. ואולם, אם התקציב שלכם מאוד מוגבל, השיקול העיקרי צריך להיות מה ניתן להוסיף בהמשך, ומה לא.
לא כדאי לחסוך בתשתיות, בשביל שטיח פרסי יקר. הוא יחכה לכם גם שנתיים בסבלנות.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מסתפקים בסיכומים בעל-פה ונגררים לוויכוחים מיותרים

אפילו דבר זניח כמו בחירת מספר קוד של צבע ושם החברה, יכולים לעלות לכם ביוקר. מה שבחברה אחת הוא צבע לבן, בחברה אחרת יכול להיות צבע תכלת. ומה אז? תגלו כשכבר מאוחר מדי?
לכן, אל תניחו הנחות ואל תסמכו על הזיכרון של בעל המקצוע, שעובד מול הרבה מאוד לקוחות וספקים. גם הודעת ווטסאפ כתובה נחשבת לסיכום בכתב, לכן שמרו ותעדו הכל. אחרת, זה בהחלט מקור למחלוקות ולוויכוחים מיותרים.

לא יודעים לבחור בעלי מקצוע

דחיתם את השיפוץ כל-כך הרבה שנים, וכשרגע האמת מגיע, אתם בוחרים בעלי מקצוע בהחלטה של רגע? ממש כפי שהשקעתם והקדשתם זמן לעבודה שמימנה לכם את השיפוץ, כך תשקיעו בעצמכם.
אל תסגרו עם קבלן השיפוצים שנותן לכם את ההצעה הראשונה, אל תתפתו להצעה זולה מדי ואל תצאו לדרך לפני שדיברתם עם לפחות כמה לקוחות וקפצתם לראות במו עיניכם את איכות העבודה.
תמונות לרוב לא מספיקות, ולא יגלו לכם את כל האמת על איכות הגימור, על חוויית העבודה מול הקבלן ועל בעיות הצנרת שמתגלות רק כעבור שנה.
הדרך הטובה ביותר היא להכין מראש תכנית עבודה, שכוללת כתב כמויות מדויק. אותו, לשלוח לכמה קבלני שיפוצים, ורק אז לקבל הצעת מחיר. זאת, בשביל שההצעה אכן תשקף את הדרישות שלכם.
הצעה כללית, תגרור תוספות רבות במחיר לאורך כל התהליך, והיא לא מעידה על הסכום שתשלמו בפועל.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אם אינכם בטוחים לגבי הריסת קיר מסוים, תמחרו אותו בכל זאת. קבלן שירצה לקבל את העבודה, יתמחר אותה מראש בתעריף נמוך יותר, מאשר אם תבקשו את ההריסה באמצע השיפוץ.
התמחור לא עולה לכם כסף, אבל בהחלט יחסוך הוצאות בהמשך. תמחרו התקנה של גדלים שונים של אריחים, עלויות הטמנת פסולת, עלות של הוספת שקעים ונקודות מים. זכרו, יכולת המיקוח שלכם קטנה משמעותית לאחר תחילת העבודה.
לפני שחתמתם, ידכם על העליונה. אגב, תמיד תוכלו להצמיד את החוזה למחירון מוסכם הנהוג בשוק, כדי למנוע מצב שבו הקבלן ממציא לכם מחיר דמיוני, רק כדי שלא תרצו להוסיף את השדרוג הזה. בכך, תבטיחו שגם התוספות יהיו לפי הנהוג בענף השיפוצים.

משאירים יותר מדי תקציב לאסתטיקה ופחות מדי לתשתיות

הרבה לפני בית מעוצבן ומסוגנן, הבית צריך להחזיק מעמד לאורך שנים. לכן, לפני שאתם ממהרים לכסות צנרת ישנה ומועדת לפורענות באריחי ענק שהם הצעקה האחרונה, עצרו.
זה שווה את ההשקעה? אולי מוטב לבחור באריחים זולים יותר, אבל לפתור מהיסוד את בעיית התשתיות ולהחליף את הצנרת? אין לכם מספיק תקציב? אולי מוטב לדחות מעט את השיפוץ אבל לבצע אותו כמו שצריך?

לא דואגים להיתרים הנדרשים

לא כל שיפוץ מצריך היתר, אך בהחלט כדאי לברר זאת מראש ולא בדיעבד. לרוב מעצב פנים או אדריכל ידעו להפנות אתכם למחלקות הרלוונטיות ברשות המקומית שלכם, כך שאם אתם מנהלים את הפרויקט בעצמכם, דאגו לקבלת היתרים לפני שהפועלים בשטח.
אין נורא מסחבת של ביורוקרטיה, כשאתם תלויים בחוזה עם קבלן שיפוצים. שימו לב, שאם תבנו ללא היתרים, הדבר ייחשב לבנייה לא חוקית, יוריד את ערך הבית שלכם ולעתים גם יחייב אתכם בשיפוץ חוזר ועמידה בחוקים ובתקנות שהפרתם.

לא שואלים שאלות ולא מגלים מספיק מעורבות

גם ובעיקר אם אין לכם מפקח בנייה, עליכם להיות עם יד על הדופק ולהגיע לשטח מדי יום, או לכל הפחות לפני שלב חשוב בשיפוץ או בבנייה. להשאיר את הפועלים בשטח ולקוות לטוב, זה רעיון גרוע.
עבורם זו עבודה של כמה ימים או שבועות, עבורכם זה אריחים שיישארו עשרים שנים במקלחת. אם אין להם את הגודל המתאים, הם יכולים לשנות את כל סידור הלבשת האריחים, רק כדי לסיים את היומית מהר וללכת הביתה.
להוציא אריחים, יכול בהחלט להיות הפתרון, אך הוא הרבה יותר מסורבל, כרוך בנזק אפשרי לתשתיות שבקיר, ובהחלט מיותר. כל מה שניתן לעצור ולתקן בשלב מוקדם, יהיה הרבה יותר אפקטיבי.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מזלזלים בסיכוני הבטיחות

בשיפוץ הכל יכול לקרות. הבית המוגן והבטוח שלכם, הופך תוך מספר שעות לאתר בנייה מסוכן. צנרת, ברזלים, מסמרים, תקרות שיכולות לקרוס, סולמות שיכולים להחליק מהם – רשימת הסיכונים ארוכה במיוחד.
בכדי להבטיח את שלומכם ואת שלומם של כל בעלי המקצוע שנמצאים בשטח שלכם, דאגו מראש לסעיף בחוזה שמחייב את הקבלן בהצגת כל הפוליסות הביטוחיות בתוקף, כולל ביטוח רכוש, ביטוח צד ג', ביטוח אחריות מקצועית.
עוד כתבות בנושא:
כמו כן, דרשו ממנו אסמכתא לכך שהוא מעסיק את הפועלים שלו כדין. ברגע שקורה משהו בשטח שלכם, אתם גם אחראים לכך, ביחד ולחוד, עם הקבלן. יש מספיק קבלנים שמתנהלים בצורה חוקית ובטוחה, ובאותו הסכום בדיוק, אתם יכולים לישון טוב בלילה, ולדעת שאתם לא חשופים לתביעה משפטית.
כמו כן, בעת הגעה לשטח, הקפידו על מגפי עבודה, משקפי מגן, מגן שמיעה וכפפות, ושמרו ערכת עזרה ראשונה בהישג יד. הימנעו מטיפוס על סולמות ועל גגות, ואם אתם מתעקשים לראות את שלבי העבודה מקרוב, דרשו צילום או הביאו מפקח מטעמכם, בעל רישיון עבודה בגובה.