טקס חילופי שרים הוא ברוב המקרים מרגש מאד. מאות אורחים נוכחים בהופעתו האחרונה של השר היוצא ומברכים את השר הנכנס בהצלחה. זה לא היה המצב היום (ב') במשרד האוצר בירושלים. השר הנכנס, ישראל כץ, והשר היוצא, משה כחלון, אפילו לא יכולים היו ללחוץ ידיים ובירכו זה את זה עם מרפקיהם. והאמת היא שבמשרד הזה יהיה צורך בעת הקרובה בהרבה מאוד מרפקים כדי להצליח.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כשהוא בלי מסכה על פניו, אמר הבוקר כץ כי יש צורך בכלכלה שתתניע את המשק אחרי משבר הקורונה: "המשרד הזה הוא משרד המשרדים. הציבור באחריותנו על כל גווניו ונעשה הכל כדי להקל עליו. זאת תהיה ממשלה חזקה מבחינת היכולת שלה להחליט, ואני בהחלט מדבר על כלכלה בסימן אחדות. לא יהיו בה גוונים או חשיבה מפלגתית, אלא הצעדים שנחליט עליהם יצטרכו לכלול את כל חלקי הציבור. כלכלה שתתניע את המשק אחרי כל מה שקרה".
3 צפייה בגלריה
חילופי שרים במשרד האוצר. משה כחלון וישראל כץ
חילופי שרים במשרד האוצר. משה כחלון וישראל כץ
חילופי שרים במשרד האוצר. משה כחלון וישראל כץ
(צילום: דוברות משרד האוצר)
כחלון, שפורש מהפוליטיקה, אמר: "היום לפני חמש שנים בדיוק עמדתי כאן במקום הזה, ואמרתי משפט שרבים ביקרו אותי עליו. אמרתי שכלכלה זה לא רק מספרים ושורות אקסל. כלכלה זה אנשים. אמרתי שכלכלה נועדה לשרת את האזרחים ולא האזרחים נועדו לשרת את הכלכלה. היום, חמש שנים לאחר מכן, אני שמח לעמוד כאן ולומר בגאווה שלאורך כל הדרך נשארתי נאמן לתפיסת העולם הזו. ראיתי לנגד עיני את אותם אזרחים, שעבדו קשה, שילמו מיסים, עשו מילואים וחשבו שהמדינה שכחה אותם. ראיתי זוגות צעירים שנחנקו תחת יוקר המחייה ורכישת דירה נראתה עבורם חלום בלתי אפשרי. ראיתי אותם בכל רפורמה, בכל חוק, בכל החלטת ממשלה ותמיד בחנתי את הדברים בשאלה אחת פשוטה - האם זה טוב עבורם".
3 צפייה בגלריה
חילופי שרים משרד האוצר
חילופי שרים משרד האוצר
מברכים עם המרפק
(צילום: דוברות משרד האוצר)
רק מעט מבכירי המשרד ליווו את הטקס במשרד החשוב ביותר כיום במדינה, שבה יש יותר ממיליון מובטלים, גירעון עצום בתקציב, עלייה מדאיגה בחובות המדינה ומשימות לרוב לשר האוצר החדש. לכולם שם אין ספק: במשרד הזה יצטרך כץ להיכנס לתנועה במהירות גבוהה מהרגע הראשון. ובתנועה דווקא מבין היטב מי שהיה שר התחבורה עשור שלם, בטרם עבר לעבודה שנה במשרד החוץ, ממתין לעזיבתו של כחלון. אמנם המשרד הגדול הובטח לפני הבחירות האחרונות לניר ברקת, אולם בסתר ליבו ידע כץ, שכיוון תמיד גבוה, כי יגיע יום אחד למשדר הזה, כפי שהתוודה לאחרונה בפני מקורביו. כעת אין לכץ 100 ימי חסד. במשרד האוצר אמרו לשר הנכס: "כבר עד הערב תתחיל לשכוח שרק אתמול לא היית עדיין שר האוצר".

חילופי שרים במשרד הכלכלה: "אגיש הצעת חוק לדמי אבטלה לעצמאים"

גם במשרד הכלכלה והתעשייה חל הבוקר טקס חילופי שרים. שר הכלכלה הנכנס, עמיר פרץ, אמר: "כוחם של הגורמים שהחזיקו בעמדות כלכליות קיצוניות שהובילו לקפיטליזם חזירי בממשלות הקודמות קטן יותר בקואליציה הנוכחית, וזה נותן לנו סיכוי גדול יותר לקדם את תפיסת הכלכלה האנושית". פרץ, שמחליף את השר היוצא אלי כהן הוסיף: "אני נכנס למשרד הכלכלה והתעשייה עם תחושה של אחריות רבה. התפקיד שלי הוא לעשות הכל כדי שכל ישראלי יידע שהוא לא לבד ושהמדינה תעמוד לצידו. משבר הקורונה הוא גם הזדמנות להפוך את הכלכלה הישראלית לכלכלה אנושית".
3 צפייה בגלריה
חילופי שרים משרד הכלכלה
חילופי שרים משרד הכלכלה
שר הכלכלה הנכנס עמיר פרץ (מימין) והשר היוצא אלי כהן בטקס החילופים היום
(צילום: גדעון שרון, לע"מ)
לדבריו, בימים הקרובים הוא מתכוון לפעול בשלושה מישורים עיקריים: "העצמאים, המהווים את אחד ממנועי הצמיחה הגדולים במשק. אנחנו נעשה הכל כדי להחזירם לפעילות מלאה, יחד עם משק שיחזור לעבוד במלוא הקיטור. אבל כדי להחזיר את אמונם של בעלי העסקים, חייבים לקיים את כל ההתחייבויות שניתנו להם, ושלא יהיה מצב שעכשיו שנראה שהמשק מתחיל להיפתח, קצב הטיפול בהתחייבויות ילך ויקטן".
הוא הוסיף: "בכוונתי להגיש ביחד עם חברי שר הרווחה איציק שמולי הצעת חוק לדמי אבטלה לעצמאים, ועל מנת שהקרן שתוקם תהיה אפקטיבית, המדינה חייבת להזרים את הסכום המשמעותי שישמש כהון הבסיסי לפעילותה היום ובעתיד, הן בימי שגרה והן בימי משבר. אגדיל משמעותית את מספר המועסקים דרך מודל תעסוקה משולב שבו המדינה לוקחת חלק בתשלום שכרם של עובדים כדי למנוע את פיטוריהם.
"והדבר השלישי - הגדלת צריכה מתוצרת ישראלית, וחיזוק מעמדן של החברות הישראליות נחוץ לא רק עכשיו, בימי המשבר, כחלק מלקחיו שנתיבי האוויר סגורים - הוא נחוץ בכל עת. בכוונתי לחזק ולהעצים את החברות הישראליות שחשיבותן הכלכלית ברורה - אך גם אסטרטגית, בחירום ובשגרה".