הסופ"ש החורפי שהיה הוא תזכורת לכשלים באיטום חלונות הבית. לעתים, מקור התקלה הוא עוד בשלבי ההתקנה, לעתים מדובר בכלל בבעיית עיבוי של הקירות ולעתים התקלה היא בניקוז שבמסילות. מה לבדוק לפני שמזמינים בעל מקצוע? לפניכם המדריך.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

אלו הסיבות לרטיבות בחלונות

לרטיבות בחלונות יש מספר סיבות אפשרויות.
התקנה רשלנית: שימו לב שאם החלונות הותקנו ברשלנות, ייתכנו רווחים בין המסגרת של החלונות (הפרופיל) לבין הקירות, והמים יכולים לחדור מפתח זה. לרוב, נקודת הכשל היא בין המשקופים לזכוכיות, ולעתים מדובר בבעיה של ניקוז המסילות. אם פתחי הניקוז נסתמים, מי הגשמים עולים על גדותיהם במקום להתנקז החוצה, וחודרים אל תוך הבית.
במצב כזה, בעל המקצוע המתאים הוא קבלן אלומיניום, ולא איש איטום. זאת, משום שיש צורך להתקין את החלון מחדש. אם יש לכם דרך להתחקות אחר מי שהתקין לכם את החלונות, דרשו ממנו לבצע התקנה חוזרת. אם הוא מתנער מאחריות, או שאיבדתם קשר איתו, לא תהיה ברירה אלא להזמין בעל מקצוע מטעמכם, ולנסות בהמשך לגבות ממנו פיצוי.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
עיבוי: תופעה זו נגרמת בשל הפרשי טמפרטורה בין שני צדי החלון. בימות החורף, כשאנו מחממים את הבית, בחוץ קר. וכך קורה, שאדים מצטברים על חלקו הפנימי של החלון (מכונה תופעת 'הזעה'). כשהם מתקררים, הם הופכים למים, ונוזלים כלפי מטה. בעיה זו בהחלט יכולה לגרום להתפתחות עובש על גבי הקירות שסביב החלון.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כשלים באיטום החלון: פעמים רבות, סדקים בקיר או חורים שנגרמים כתוצאה מתיקון או התקנה שבעלי מקצוע ביצעו בביתכם, יכולים לגרום לחדירת מים. שימו לב, שבעת התקנת מזגן, החורים שנקדחו בהתקנה הקודמת, אכן נאטמים כמו שצריך. מעבר לחדירת רוחות, שעולה לכם ביוקר, זה יכול לגרום לחדירת מים ולפגיעה בקירות הבית.
קשה להיפטר בקלות מרטיבות בקירות, ומכל העובש הנלווה להן, קילופי הצבע, ולעתים גם נזקים לפרקטים, לשטיחים ולריהוט. לכן, כדאי לאטום את כל פתחי הבית, לרבות סדקים שנגרמו כתוצאה מתזוזות קרקע, ולא להתעלם מהבעיה.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

קבלן איטום או מתקין חלונות? את מי להזמין

"פעמים רבות, צרכנים שלא יודעים מה מקור הכשל, לא יודעים האם בעל המקצוע הנכון הוא קבלן איטום, מתקין חלונות או דווקא מי שעוסק בתיקון תריסים", מציינים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".
"בכל מקרה, אם אינכם בטוחים, תארו את סוג הנזק לבעל המקצוע בשיחה הטלפונית, ותוודאו איתו שאכן הוא בעל המקצוע המתאים. שלחו לו תמונה, שאלו כמה שאלות מקדימות, ובררו מה גובה דמי הביקור שהוא גובה".
בכך, תמנעו מעצמכם מצב לא נעים שבו הוא יאמר לכם שאין באפשרותו לבצע את התיקון, אך בכל זאת יגבה מכם דמי ביקור עבור עצם הגעתו. "כמו כן, ישנו טווח גדול יחסית של דמי ביקור בענף בעלי המקצוע (150-300 שקל), וכדאי לבדוק מראש מה המדיניות שלו בנושא", מוסיפים במוקד השירות.
ובכל זאת, הנה כמה כללי אצבע. אם הרטיבות היא בקיר שמתחת לחלון, סביר להניח שמדובר בבעיית איטום, ובעל המקצוע המתאים הוא קבלן איטום.
אם חדירת המים היא מהמסילה של החלון, בעוד שהקיר עצמו נותר יבש, סביר להניח שמדובר בבלאי של גומיית האטם של החלון. במקרה כזה, אין טעם להזמין קבלן איטום, שכן לרוב זה לא מסוג התיקונים שהוא מבצע.
מוטב להזמין הנדימן, מתקין חלונות או מתקין תריסים. הם, לרוב עוסקים בתיקונים מהסוג הזה. במקרה כזה, תוכלו לנצל את הביקור לתיקונים ושפצורים נוספים בבית (החלפת תריסים שבורים, החלפת רצועה ישנה של תריס חשמלי או החלפת כל הגומיות הישנות של החלונות בבית).
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

כיצד יתבצע התיקון?

אם לא מדובר בתיקון שהנדימן, מתקין חלונות או מתקן תריסים הצליח לפתור, אין ברירה אלא להזמין קבלן איטום. תחילה הוא יבדוק את מסגרת החלון ויוודא שאכן לא מדובר בתקלה שמקורה בהתקנת הפרופיל או בלאי של גומיות האטם.
אם מקור התקלה הוא בסדקים בקירות, או בחורים שנגרמו כתוצאה מקדיחה של בעל מקצוע, הוא יסתום אותם. נהוג לעשות שימוש בחומרים פוליאוריטנים, שלהם היאחזות טובה יותר על קירות חיצוניים, והם עמידים יותר לאורך שנים.
בכל מקרה, ודאו שהוא תחילה מסיר את שכבת האיטום הישנה (אם ישנה כזו), לפני שהוא מיישם את שכבת האיטום החדשה.
עוד כתבות בנושא:

כיצד למנוע תקלות מראש?

גם אם מים טרם חדרו לביתכם, בהחלט כדאי להגדיל ראש ולבדוק שאכן כל גומיות האטם של הבית תקינות, שפתחי הניקוז לא נסתמו (קל לבדוק זאת באמצעות מזיגת כמות קטנה של מים אל תוך המסילה) וכן לבדוק שכל התריסים בבית תקינים. פעמים רבות, דירות מוצפות בשל 2-3 שלבים שבורים, שאמנם לא מזיקים במיוחד בימות הקיץ, אך יכולים להפוך את הסלון שלכם לשלולית.

כמה יעלה התיקון?

"בשל העובדה שמדובר במספר תיקונים שונים, טווח המחירים לאיטום חלונות הוא גדול יחסית ונע בין 300 שקל ל-800 שקל", מציינים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "מחיר זה מתייחס לתיקון איטום פשוט בחלון אלומיניום ואינו כולל תיקון של כיס החלון".
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
זכרו, במקרים של איטום לקוי בין הזכוכיות למשקופים, בין חלקי משקופים הנושקים זה לזה או בתוך מסילת הניקוז הפנימית, הזמינו איש אלומיניום ולא איש איטום. כמו כן, אם מדובר בחלון עץ ישן, אין טעם להשקיע בתיקון שלו. מוטב להחליף אותו לגמרי ולאטום היטב את התשתית עצמה לפני הרכבת החלון החדש.