יוסי בכר, שכיהן בעבר כיו"ר הדירקטוריון של בנק דיסקונט, הלך לעולמו היום (רביעי) בגיל 65 לאחר שהתמודד עם מחלה קשה. בכר כיהן כמנכ"ל משרד האוצר בשנים 2003–2007 וכממלא מקום מנהל רשות המיסים בישראל בתחילת 2007. בשנת 2019 מונה ליו"ר "קבוצת חיפה" (לשעבר חיפה כימיקלים). הותיר אישה, אורית, וארבעה ילדים. בכר היה מבכירי המשק במשך שנים ושימש גם כיו"ר "ועדת בכר", שקבעה כללים למבנה תחרותי בשוק ההון הישראלי.
בכר קיבל תואר ראשון בכלכלה וחשבונאות מהאוניברסיטה העברית בירושלים, תואר שני במנהל עסקים ודוקטורט מאוניברסיטת קליפורניה בברקלי. בעבר שימש, בין היתר, גם כשותף מנהל של פירמת רואי החשבון העולמית ליובושיץ-קסירר ארתור אנדרסן, והוביל את מיזוגה עם ארנסט אנד יאנג. בשנים 1986 ועד 1991 שימש כמרצה בבית הספר למינהל עסקים של אוניברסיטת קולומביה, ובשובו לישראל שימש כמרצה בבית הספר למינהל עסקים של אוניברסיטת תל אביב.
1 צפייה בגלריה
יוסי בכר ז"ל, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר
יוסי בכר ז"ל, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר
יוסי בכר
(צילום: עמית שעל)
בשנים 1993-1991 עסק בכר בייעוץ כלכלי-פיננסי, בעיקר בתחום הבנקאות וביצע מספר הערכות שווי של הבנקים הגדולים. בשנת 1993 הצטרף למשרד ליובושיץ קסירר ומאז 1995 כיהן כשותף-מנהל של הפירמה ומרכז את תחום הייעוץ העסקי.
בנובמבר 2003 מונה למנכ"ל משרד האוצר וכיהן בתפקיד עד ינואר 2007. תחת שר האוצר, בנימין נתניהו, מונה ב-2004 לעמוד בראש "ועדת בכר". מסקנות הוועדה הובילו לרפורמת בכר שאושרה בכנסת בסדרת חוקים באוגוסט 2005. בשלהי כהונתו מונה לממלא מקום מנהל רשות המיסים וכיהן בתפקיד עד אפריל 2007.
לאחר פרישתו מתפקידיו בשירות המדינה הקים חברה לייעוץ כלכלי. באוקטובר 2007 מונה ליו"ר הוועד המנהל של אוניברסיטת חיפה. בינואר 2010 מונה ליו"ר בנק דיסקונט, ובמסגרת זו כיהן גם כיו"ר בנק מרכנתיל דיסקונט ויו"ר כרטיסי אשראי לישראל. בדצמבר 2018 פרש מתפקידו כיו"ר בנק דיסקונט. בשנת 2007 קיבל את אות אביר איכות השלטון של התנועה למען איכות השלטון בישראל, על תרומה ייחודית לקידום המשק והחברה בישראל ולשיפור איכות המינהל הציבורי.
ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר עם פטירתו של בכר: "אני מביע צער עמוק על פטירתו של יוסי בכר ז"ל. מיניתי אותו למנכ"ל משרד האוצר באחת מהתקופות בהן היה משבר כלכלי מהגדולים שידע המשק הישראלי, כי התרשמתי מיכולותיו המקצועיות ומדבקותו בעקרונות הכלכלה החופשית. הטלתי עליו להוביל שורה של רפורמות ברוח זו והחשובה שבהן בשוק ההון שנקראת על שמו, רפורמת בכר, עליה עמל שנה שלמה. הוא היה מנכ"ל וג׳נטלמן, נעים הליכות ומסור למדינת ישראל. אני משתתף בצער המשפחה. יהי זכרו ברוך".
שאול קוברינסקי, יו"ר דירקטוריון דיסקונט: "יוסי בכר היה דמות בולטת ומשמעותית בקהילה העסקית והכלכלית בארץ. הוא השאיר את חותמו בארגונים הרבים בהם פעל והוביל רפורמות חשובות ששינו את פני הכלכלה הישראלית.
"יוסי הוביל את דירקטוריון קבוצת דיסקונט במשך 9 שנים. במהלך תקופת כהונתו דיסקונט הפך לבנק ללא גרעין שליטה והוא ליווה מהלך זה בהצלחה, תוך הקפדה על ניהול ממשל תאגידי ברמה הגבוהה ביותר. העשייה החברתית הייתה נר לרגליו ובתקופת כהונתו הוביל בבנק מיזמים ייחודיים, וזאת תוך דבקות ומחויבות להשאת הערך לבעלי המניות. יוסי בכר, איש אציל נפש, ערכי, אוהב אדם. יוסי יחסר מאד לכל עובדי ומנהלי הבנק, לדירקטורים שליוו אותו בעבודתו בדיסקונט ולי באופן אישי. יהי זכרו ברוך".
אורי לוין, מנכ"ל קבוצת דיסקונט: "קבוצת דיסקונט מרכינה ראשה בעצב ובצער רב. יוסי הותיר חותם אדיר על קבוצת דיסקונט ושנות כהונתו יזכרו כשנים בהם דיסקונט שינה את פניו. יוסי הותיר חותם בלבבות העובדים, ובאופן אישי עיצב את דרכי המקצועית וישאר עמוק בליבי. יהי זכרו ברוך".
מוטי לוין, מנכ"ל קבוצת חיפה: "יוסי הוביל את דירקטוריון חיפה בשנתיים האחרונות ותרם תרומה משמעותית לגיבוש תוכניותיה העתידיות ושגשוגה של החברה. יוסי היה איש רב פעלים, ערכי, אוהב אדם וחבר אישי. יוסי יחסר לנו מאוד. יהיה זכרו ברוך."
התנועה לאיכות השלטון מסרה כי היא מרכינה ראש על לכתו של אביר איכות השלטון ד"ר יוסי בכר: "מופת למשרתי הציבור. התנועה לאיכות השלטון שולחת תנחומים למשפחתו של אביר איכות השלטון ד"ר יוסי בכר.
במהלך כהונתו באוצר, בכר הוביל רפורמות משמעותיות ותרם תרומה ייחודית לקידום המשק והחברה בישראל ולשיפור איכות המינהל הציבורי. בשנת 2007 קיבל בכר את אות אביר איכות השלטון, בהוקרה על הישגו בהגנה על הצרכן ובשיפור התחרות בשוק ההון. עמדתו הנחושה והעקבית בתחום זה, ראויים לשמש דוגמה ומופת לכל משרתי הציבור. יהי זכרו ברוך".