19 ימים לאחר המועד שקבע בג"ץ: ועדת העבודה והרווחה אישרה היום (ראשון) לקריאה שנייה ושלישית את המתווה שהציע יו"ר הוועדה, ח"כ חיים כץ, למימון ימי הבידוד של העובדים.
לפי המתווה, עובדים ישאו בעלות יום אחד בלבד וינוכו להם עד ארבעה ימי מחלה. המדינה תשפה את המעסיק עבור 75% מעלות הבידוד למעסיקים עד 20 עובדים, ו-50% מהעלות ליתר. השיפוי יינתן באמצעות המוסד לביטוח לאומי.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ההסדר אושר לאחר שהושגו הסכמות מול שר האוצר, ישראל כץ, בהתבסס על המתווה שהציע יו"ר הוועדה ועל המתווה והמקורי, אותו יזמה ח"כ קרן ברק. על פי הנוסח שאושר, ההסדר הנוכחי יהיה תקף עד חודש מרץ. חלק מהצעת החוק, העוסק באופן הדיווח של המעסיקים לביטוח הלאומי, פוצל מהצעת החוק ויעלה לדיון בנפרד בהמשך השבוע.
3 צפייה בגלריה
ועדת העבודה דיון מתווה ימי בידוד קורונה
ועדת העבודה דיון מתווה ימי בידוד קורונה
ועדת העבודה בדיון על מתווה ימי הבידוד
(צילום: דוברות הכנסת)
במהלך הדיון, הסיר היו"ר כץ את האפשרות של עובדים שאזלו להם ימי המחלה להמיר את ימי הבידוד ב-70% שכר מהמדינה, זאת לאחר שהתברר כי אין בכוונת המדינה לשלם על יום הבידוד הראשון. לדבריו, "אם העובד לא מקבל שכר על היום הראשון זה פוגע בו קטגורית והאפשרות הזאת לא תתקיים".
לבקשת המוסד לביטוח לאומי, בקשות המעסיקים לשיפוי יוגשו החל מחודש פברואר, זאת בכדי לתת למוסד להיערך למתן השירות, אולם הזכאות תהיה רטרואקטיבית מיום תחולת החוק.

עוד על פי הנוסח, בשונה ממחלה רגילה, בגין סופי שבוע וחגים שאינם מוגדרים כימי עבודה לא ינוכו ימי מחלה. במצב שבו לעובד נגמרה מכסת ימי המחלה, יכנס העובד ליתרה שלילית על חשבון ימי מחלה עתידיים.
הסדרים מיטיבים במגזר הציבורי יגברו על נוסח החוק ובשוק הפרטי יוותר הדבר לשיקול המעסיקים.

חיים כץ לנציגי האוצר: "כל מה שנוגע אליכם תמיד באורך הגלות"

נושא המענקים לשבים לשוק העבודה עדיין לא עלה לדיון, מאחר והצעת הצו למענקים עבור חיילים בעלי משפחות ומשרתי שירות לאומי שאיבדו את עבודתם עדיין לא הוגש לוועדה.
בהתייחס לכך, אמר חיים כץ לנציגי משרד האוצר: "הייתי שם ואני מכיר את ההתנהלות שלכם וזו בושה וחרפה. כל מה שנוגע אליכם תמיד באורך הגלות. אתם תעבדו ביעילות, לא ניתן לכם לקבור את זה".
3 צפייה בגלריה
ישראל כץ וחיים כץ
ישראל כץ וחיים כץ
חיים כץ וישראל כץ
(צילום: אבי מועלם ואלכס קולומויסקי)
כזכור, ההצעה של כץ כוללת מענק חד פעמי עבור חיילים עם משפחות ומתנדבי שירות לאומי עם אישור עבודה שפוטרו. לפי ההצעה, מתנדבי השירות הלאומי יקבלו מענק בסך 5,500 שקלים. במקביל, ועדה משותפת של ועדת העבודה, הרווחה והבריאות וועדת חוץ וביטחון תדון בהצעה לצו שייתן מענק לחיילים.
מנשיאות המעסיקים והעסקים נמסר: "אנחנו מברכים על תוספת הפתרון למעסיקים קטנים. עם זאת, אנו דורשים מהאוצר לקיים את ההסכם החתום עם המעסיקים וההסתדרות כמתחייב בהסכם, ככתבו וכלשונו, ולפצות את המעסיקים על כל נזק שנגרם כתוצאה מהרעת תנאי המתווה בהצעה של יו"ר ועדת העבודה".

"המדינה מכרה את העסק הקטן בנזיד עדשים"

יוסי אלקובי, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, המייצגת עסקים קטנים, אמר בתגובה להחלטת הוועדה כי "מתווה ימי הבידוד שאושר הוא פשרה כואבת על גב העסקים הקטנים. לצערנו, המדינה מכרה היום את העסק הקטן בנזיד עדשים. בזכות המאבק שלנו, המדינה הבינה שימי הבידוד לא צריכים להיות נטל על המעסיק הקטן והלכה כברת דרך. אך זה לא מספיק. גם הותרת 25% על חשבון המעסיק היא גזירה שהציבור לא יכול לעמוד בה".
3 צפייה בגלריה
יוסי אלקובי
יוסי אלקובי
"גם הותרת 25% על המעסיקים זו גזירה שהציבור לא יעמוד בה". יוסי אלקובי
(צילום: דני שביט)
אלקובי, שנמצא בימים אלו בבידוד, הוא בעל מפעל המונה 14 עובדים, ביניהם הוא ורעייתו. בעקבות חשיפה לחולה מאומת נכנסו הוא ורעייתו ועד שמונה מעובדיו לבידוד. 80% מעבודת המפעל מושבתת. אלקובי אומר כי השבועיים האלה יגזרו עליו ירידה משמעותית בתפוקה ובהכנסות, ולמרות זאת, יידרש לממן את ימי הבידוד של עובדיו. "לא יעלה על הדעת שאנחנו, בעלי העסקים הקטנים, גם סופגים את המכה וגם משלמים עליה. במקום שהמדינה תסייע לנו להשתקם, היא נותנת לנו עוד בעיטה בדרך למטה", אמר.
דובי אמיתי, יו"ר נשיאות המגזר העסקי, שהתנגד בתוקף למתווה הקודם שסוכם בין האוצר לבין ההסתדרות והתעשיינים אמר בין היתר כי, "היום עשינו מהפך. ביטלנו את גזירת המס החדש על העסקים. הפכנו כל אבן על מנת להסביר לכולם את העוול והניתוק שהוצע בתזכיר החוק".
הוא הוסיף, כי "הכנסת הוכיחה כי במקרים שעולות יוזמות שמשמעותן פגיעה בעסקים בישראל היא לא תשמש כחותמת גומי. אני קורא לממשלה להביא בהקדם האפשרי תקציב מדינה עם קביעת יעדים ברורים שיובילו להאצה וצמיחה של המשק בישראל".
נשיא להב, עו"ד רועי כהן, אמר בתגובה למתווה שאושר: "העצמאים הפכו לפראיירים של מדינת ישראל כששוב ושוב רומסים את הזכויות שלנו. הפתרון שנתנה היום ועדת העבודה והרווחה הוא פסול. לא מספיק שעצמאי שחולה בקורונה נושא כולו בנטל, עכשיו גם שהוא נכנס לבידוד בהוראות המדינה יישא בכל הנטל על חשבונו. אנחנו לא מתכוונים לעמוד מהצד ולתת שירמסו אותנו. ההחלטה של הוועדה מהווה אפליה פסולה בין העצמאים לשכירים, נלך לבג"ץ".
פורסם לראשונה: 12:56, 15.11.20