בענף הבנייה ממשיכים לחשוש מהשפעות הקורונה, כמו גם מסבב הלחימה שהוביל להשבתת הענף בשבועיים האחרונים, לאחר שפועלים פלסטינים לא הגיעו לעבודה באתרי הבניין. במכתב ששלח השבוע אלדד ניצן, יו"ר התאחדות תאגידי כוח אדם זר בענף הבנייה באיגוד לשכות המסחר, לשר האוצר ישראל כץ, הוא דרש מהממשלה לאשר הבאה של כ-30 אלף עובדים זרים "לעבודות רטובות" בענף כדי למנוע, לדבריו, את "התמוטטות הענף שתוביל לעליית מחירי הדיור בישראל".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כיום מועסקים כ-65 אלף עובדים פלסטינים בענף הבניין ויש אישור להעסקה של כ-16,500 עובדים זרים נוספים. בתחילת השבוע חזרו כמעט כל העובדים הפלסטינים לעבודה, אולם לדברי ניצן, "בפועל, בשל משבר הקורונה מועסקים רק 13,500 עובדים זרים - מחצית מהעובדים הזרים הנחוצים לעבודות הרטובות - ובענף חוששים מעיכוב של חודשים רבים במסירת דירות חדשות ומעליות מחירים של בין 5%-8% בחודשים הקרובים".
1 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
אתר בנייה
(צילום: shutterstock)
העבודות בענף הבנייה מחולקות לכמה שלבים. שלב העבודות הרטובות - שלד, טייח וריצוף - הוא שלב ראשון שכבר שנים מבוצע על ידי עובדים פלסטינים וזרים. עבודות אלה מייצרות את הבסיס לשאר עבודות הבנייה והתשתית, שבהן מועסקים מעל 220 אלף ישראלים.
במכתב, שנשלח גם לשר הפנים, אריה דרעי, ולשר הבינוי והשיכון, יעקב ליצמן, כתב ניצן כי "לאחר משבר הקורונה, שעצר את ענף הבנייה במשך למעלה משנה, המשבר הנוכחי של מחסור בעובדים עלול להביא למכה קשה ביותר על הענף הבנייה ולמשק בכלל, שרוצה לצאת מהמיתון, וענף הבנייה יכול לסייע רבות למשק להניע קדימה את הכלכלה".

"איחורים במסירת דירות - עקב מחסור בעובדים"

בשיחה עם ynet הוסיף ניצן כי "בשנה האחרונה החלו להיבנות 40 אלף יחידות דיור בלבד, וכדי להדביק את הביקושים צריך לבנות השנה כ-60 אלף יחידות דיור חדשות. גם ב-2021 אנחנו רואים שיש איחורים במסירת דירות עקב מחסור בעובדים. בשנה וחצי האחרונות לא הגיעו עובדים זרים לענף הבניין בגלל הקורונה, וכשנרשמה ירידה בתחלואה עובדים הגיעו תחת תנאי בידוד, כאשר על המעסיקים חלו עלויות הרגולציה - עלויות שמתגלגלות לכיס רוכש הדירה".
לטענת ניצן, "עובדים זרים מתמחים בשיטת עבודה של בנייה לגובה ואילו עובדים פלסטינים מתמחים בבנייה נמוכה. ואולם, בעקבות המשבר הביטחוני ישנם מעסיקים שחוששים להעסיק עובדים פלסטינים ומעדיפים להעסיק עובדים זרים גם בפרויקטים של בנייה נמוכה, שהעלויות לתשלום עבורם גבוהות פי שניים מאשר לעובדים פלסטינים".
על פי נתוני התאחדות הקבלנים בוני הארץ, בתחילת סבב הלחימה הנוכחי הגיעו לישראל כ-6,000 עובדים פלסטינים בלבד בשל החג "איד אל פיטר", וביום השני לסבב מספר העובדים צנח לכמה מאות. ביום השביתה של הפלסטינים הגיעו כ-100 עובדים בלבד.
לדברי יהודה כתב, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, "אנחנו מעריכים כי כדי לעמוד במשימת הבנייה של לפחות 60 אלף יחידות דיור בשנה, הענף נזקק לתוספת של לא פחות מ-30 אלף עובדים זרים לענף במקצועות שבהם ישראלים לא מוכנים לעבוד. המדינה הסכימה איתנו וקבעה שיש להגדיל את המכסה ל-20 אלף עובדים זרים, אך ההחלטה לא אושרה במסגרת חוק ההסדרים בשל המשבר הפוליטי שפרץ בשנת 2019. בכל יום שעובר מורגש המחסור הזה יותר ויותר, שמשליך על כל שרשרת אספקת הדירות וזה אחד הגורמים המרכזיים לעליית מחירי הדירות. אנחנו קוראים לממשלה לאשר את הגדלת המכסה מיידית ללא תלות בחוק ההסדרים".