מה עושים עם המינוס, כמה משלמים על הדירה, איפה הייתה החופשה האחרונה ועל איזו הוצאה מצטערים במיוחד? משפחות מכל רחבי הארץ מספרות בגילוי לב על החיים עצמם. והפעם: משפחת מולקנדוב מאור יהודה.
בצילום: רפי (45), הלנה (43), אודליה (21), אדיר (16), יהונתן (9) ואמיתי (7).
1 צפייה בגלריה
משפחת מולקנדוב, אור יהודה
משפחת מולקנדוב, אור יהודה
משפחת מולקנדוב, אור יהודה
(צילום: אסי חיים)
הבית: דו-משפחתי, 6 חדרים, משלמים משכנתה כ-5,500 שקל. הלנה: "אנחנו דתיים ומרגע שהתחלתי לשמור שבת הבנתי שהחיים שלי בהשגחה שלו. גרנו לפני כן בדירה בקומה שישית, ואחרי הילד הרביעי זה נהיה קשה מאוד בשבתות לעלות ברגל, והתפללתי לבית קרקע. עברנו פה סתם בשכונה ונתקעתי על הבית הזה עוד לפני שהתחלנו לחפש. דחפתי את רפי לשאול אולי הם רוצים למכור. למרות שזה היה קשה מאוד, קנינו את הבית".
זה בית גדול. בטח הוצאה לא פשוטה. הלנה: "הבית הזה אוכל המון כסף. אנחנו לא אנשים במעמד שיכולים להחזיק כזה בית. נכון שאנחנו כאילו משועבדים לבית, אבל אני מרגישה שמחה מבפנים ומרגישה במקום שלי סוף-סוף".
למה אור יהודה? רפי: "עליתי בגיל 5 מבריה"מ ומאז אני באור יהודה. אחרי שהתחתנו הלנה הצטרפה אליי. אני אוהב את העיר הזו. המיקום שלה מעולה, במרכז". הלנה: "אני הגעתי מדרום תל אביב ובהתחלה לא אהבתי, אבל עם הזמן התחברתי והיום אני אוהבת את הסביבה הזו. יש לנו קהילה דתית רוחנית".
מה אתם עושים? רפי: "אני זגג כבר 16 שנים. יש לי עסק פרטי עם שותף. הייתי עצמאי תמיד. אני יותר בקטע של הום סטיילינג - מראות, מקלחונים, חיפויי זכוכית, ומגיעים אליי בעיקר מפה לאוזן ודרך אדריכלים שאני עובד איתם. עכשיו זו תקופה קצת פחות טובה. יש הרבה אנשים שמעדיפים מחיר נמוך על פני איכות, וצריך לנסות להסביר להם למה חשוב לבחור במוצר איכותי, אבל הרבה פעמים אני מפסיד את העבודה".
הלנה? "למדתי הנהלת חשבונות ועבדתי במשרד, אבל תמיד היה לי רצון לעבוד בטיפול. הייתי מתקשרת למכללות ומבררת לגבי לימודים, אבל אף פעם זה לא יצא כי לא יכולתי להרשות לעצמי ללמוד. זה הרבה כסף. התחלתי ללמוד לבד ולחקור על תזונה ושמנים, ונפתחתי לעולם הזה".
שמנים? הלנה: "בשלב מסוים הלכתי ללמוד רוקחות טבעית והתאהבתי בשמנים האתריים. גיליתי שהשמנים הנכונים יכולים לרפא אותנו נפשית ופיזית ורציתי להעביר את הידע הלאה, אבל קצת חפרתי לאנשים ומצאתי את עצמי כל היום מדברת על השמנים. קיבלתי עצה לעשות סדנאות ולהרצות על זה, והתחלתי לעשות ערבים בבית, עד הרגע שבו עזבתי הכל והתמקדתי בזה".
מתי החלטת לעזוב את העבודה? הלנה: "זה קרה לאט-לאט. אבל הגיע הרגע שהגעתי לעבודה והרגשתי שאני מבזבזת את הזמן. אמרתי לרפי שמה שאני רוצה זה לטפל באנשים, והחלטתי לעשות את הקפיצה. היום אני מקבלת נשים בבית לעיסויים וטיפול עם השמנים".
מצליחה להתפרנס מזה? הלנה: "עד היום אני לא מרוויחה מה שהרווחתי בהנהלת החשבונות. היו פה ריבים וכעסים, כי לא נכנס כסף". רפי: "אני חששתי מאוד כי היא דילגה בין כל מיני תחומים, שמנים, תזונה, עיסויים, ולא הבנתי איך היא תביא כסף. רציתי שיהיה משהו מוגדר למשכורת, כי מצאתי את עצמי מפרנס לבד וזה מאוד קשה".
הלנה: "לא הסתכלתי על הכסף, כי אני רוצה לממש את עצמי, וכשאני עוזרת לנשים אני מרגישה שאני עושה משהו משמעותי. בשנה האחרונה נכנסתי לפורום של עסקים קטנים דרך העירייה, ואני מקווה שמה שלימדו אותי שם יעזור לי לקדם את עצמי. בעוד שבוע יש פה פרויקט של בתים פתוחים באור־יהודה, כדי שאנשים יכירו את העסקים הקטנים שעובדים בתוך הבתים. אני עכשיו מבינה שלמרות ששנאתי מכירות, זה חלק מהעבודה. אני צריכה למכור את עצמי, ואני עדיין לא ממש יודעת איך ומפחדת מזה מאוד".
מינוס? רפי: "אני לא נותן שזה יקרה. חסכתי לתקופה קשה, ואני משתמש בזה עכשיו. זה קשה כשיש שני עצמאים בבית". הלנה: "אנחנו מנסים להוציא פחות בתקופה הזאת".
על מה מוותרים? הלנה: "על מותרות. קניות וגם חוגים לילדים. יצא טוב שהם לא רצו השנה".
ההחלטה הכי טובה שקיבלתם? רפי: "להיות עצמאי. תמיד אמרתי שאדם שהוא לא עצמאי הוא מבוזבז. למה לעבוד בשביל מישהו כשאתה יכול להרוויח את הכסף לעצמך? אבל זה לא מתאים למי שחוזר הביתה מהעבודה ורוצה לשכוח מהכל. עצמאי לוקח איתו את העבודה כל הזמן".
חופשה אחרונה? הלנה: "רומא בדצמבר. מבחינתי רק להיות במטוס זה כבר היה קצת התאווררות". רפי: "המחיר קרץ לנו". הלנה: "עם הילדים אנחנו עושים קמפינג בקיץ".