התשואה על יתרות מטבע החוץ של בנק ישראל בשנת 2020 הגיעה ל-4%, כשליש פחות מהתשואה ב-2019 שעמדה על 6.1%, כך עולה מדו"ח השקעת יתרות המט"ח של בנק ישראל בשנת 2020, שפרסם היום (שני) בנק ישראל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
יתרות מטבע החוץ הסתכמו בסוף שנת 2020 בשיא של כל הזמנים עד אז - 173.3 מיליארד דולר. הגידול בשנה הזאת בלבד היה גם הוא שיא חדש - 37.3 מיליארד דולר לעומת שנת 2019, שקדמה לשנת משבר הקורונה. ביחס לתמ"ג עלו היתרות, בעיקר בשל הרכישות הגדולות של בנק ישראל בשוק המט"ח, משיעור של 31.9% לשיעור של 43.3%.
1 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה דולר דולרים שוד
אילוס אילוסטרציה דולר דולרים שוד
התשואה על יתרות המט"ח של בנק ישראל נחתכה בשליש
(צילום: shutterstock)
בשנתיים האחרונות נרשמו בתיק יתרות המט"ח של בנק ישראל תשואות גבוהות יותר בהשוואה לשנים שקדמו להן, בין השאר בשל המשקל הגבוה של המניות בתיק ביחס לשנים קודמות והעליות שנרשמו בבורסה. בבנק ישראל הסבירו כי כמשקיע לטווח ארוך, הותיר הבנק המרכזי את שיעור ההשקעה בנכסי הסיכון בתיק היתרות תוך נקיטת צעדים שונים שנועדו למזער את הסיכונים הפיננסיים אליהם הוא חשוף בהשקעה בנכסים אלה.
על רקע הרעה משמעותית בתנאים הכלכליים במשק המקומי בעקבות מגפת הקורונה והצעדים שננקטו לבלימתה, הפעיל בנק ישראל מגוון כלים במטרה לסייע בהתמודדות עם המשבר. בין היתר, נעשה שימוש ביתרות המט"ח על מנת לספק נזילות דולרית לבנקים המקומיים.
הגידול ביתרות נבע מרכישות מטבע חוץ של בנק ישראל במסגרת היישום של המדיניות המוניטרית בסך של 21 מיליארד דולר, מהפקדות הממשלה בסך של 14.6 מיליארד דולר, וכן מרווחים, הכנסות והפרשי שערים (שיערוך) בסך של 11 מיליארד דולר.

עלייה בתיק הנכסים הפיננסיים

ברבעון הרביעי של שנת 2020 עלתה יתרת תיק הנכסים הפיננסיים של הציבור בכ-244 מיליארד שקל (5.9%). בסיכום השנה, חרף התנודתיות בשווקים, יתרת התיק עלתה בכ-8% והגיעה לרמה של כ-4.4 טריליון שקל.
מבנק ישראל נמסר כי ברבעון הרביעי של השנה עלתה באופן משמעותי יתרת המניות בארץ, ובסיכום שנתי חזרה לרמתה בסוף 2019, ערב משבר הקורונה. כתוצאה מכך, חלו עליות בשיעור הנכסים בסיכון ובשיעור הנכסים הסחירים מסך התיק.
יתרת התיק המנוהל בידי המשקיעים המוסדיים עלתה ברבעון הרביעי בכ-118 מיליארדי שקל (6%), ועמדה בסופו על כ-2.05 טריליון שקל. זאת, בהמשך לעלייה החל מהרבעון השני. בסיכום שנתי עלתה היתרה בכ-7.4%.
שיעור החשיפה של הגופים המוסדיים לנכסים זרים עלה במהלך הרבעון הרביעי של 2020 בכ-1.8%, שיעור החשיפה למט"ח עלה בכ-1.1%.
היקף התיק המנוהל באמצעות קרנות נאמנות בארץ עלה במהלך הרבעון הרביעי בכ-25 מיליארד שקל (8.2%), והגיע לכ-330 מיליארדי שקל, נמוך מרמתו ערב המשבר (כ-355 מיליארד שקל בינואר 2020).