משבר הקורונה לא פוסח על שירות הלקוחות בחברות התקשורת, שצפויות לקבל הקלות בזמני המענה. כך עולה מהערכת מצב שקיים מנכ"ל משרד התקשורת, נתי כהן.
חברות התקשורת נחשבות ל"משק חיוני", ומחויבות ברציפות תפקודית. המשרד טרם הגדיר את האירוע הנוכחי כמצב חירום, אך צופה כי המשבר יימשך כ-4 חודשים, עד יולי.
1 צפייה בגלריה
מוקד שירות לקוחות. היערכות למחסור ברבע מכוח האדם
מוקד שירות לקוחות. היערכות למחסור ברבע מכוח האדם
מוקד שירות לקוחות. היערכות למחסור ברבע מכוח האדם
(צילום: Shutterstock)
בכל שנה נערך לחברות תרגיל "רציפות תפקודית", אך עד כה הוא בחן תרחישי מלחמה, רעידות אדמה ותקלות ענק, ולא השלכות של התפשטות נגיף. בתרחיש שהוצג החברות יידרשו להיערך להיעדרות של עד רבע מכוח האדם, צעד שעלול לפגוע במתן שירות לקוחות מהיר. בעקבות כך הן ביקשו הקלות בזמני המענה - העומדים על עד 6 דקות, עם כניסת התיקון לחוק ביולי האחרון.
המשרד טרם הכריע בנושא, אך לפי הערכות, החברות יקבלו הקלות בשיחות בירורי חשבון וניתוק, אך לא בטיפול בתקלות ואובדן מכשיר.
עוד דרך להתמודדות עם מחסור בכוח אדם היא עבודה של מוקדנים מהבית. החברות נמצאות בשלבי ניסוי לטכנולוגיה שתאפשר להם להתחבר מרחוק למערכות החברה, כולל גישה לדאטה והקלטת השיחה, כך שהלקוח לא יחוש בשינוי. עוד הן נערכות להגבלת מספר הלקוחות שנכנסים לסניפים, וצעד דומה מתוכנן בדואר ישראל. טרם ניתנו הנחיות ומגבלות לגבי טכנאים ומתקינים, אך אם המצב יחמיר צפויה פגיעה במגזר זה, שלו אין תחליף טכנולוגי.
לאור ביטולי הטיסות מחו"ל צפויות חברות התקשורת לסבול גם ממחסור בציוד חלופי למערכות הליבה. עם זאת, רישיונן מחייב אותן להיערך למצב חירום, ויש להן ציוד רזרבי שאמור להספיק למספר חודשים.
כלכלית, החברות נערכות לפגיעה בהכנסות משירותי נדידה לחו"ל, קניית סים מקומי בידי תיירים ומחסור בציוד קצה כמו מכשירי סלולר. אם המשבר יעמיק, בממשלה נערכים לפצותן על כך.
ליאור מרקוביץ, ראש אגף היערכות לחרום במשרד התקשורת, מסר בתגובה: ״שר התקשורת, דוד אמסלם, כבר בתחילת העיסוק באירוע כינס את בכירי המשרד והורה לנקוט בכל הפעולות הנדרשות על מנת שמשק התקשורת ישמור על רציפות תפקודית ורמת השרות לאזרח לא תפגע. התפיסה במשרד הינה ששירותי תקשורת הינם צורך חיוני בשגרה ובמיוחד בימים אלו, במסגרת זו אנו נמצאים בשיח שוטף מול החברות ומוודאים ששירותי התקשורת הנייחת, הסלולר ושירותי הדואר ינתנו באופן רציף ותקין. אני רוצה לציין לחיוב את שיתוף הפעולה עם כלל החברות אשר מתחילת הדרך נענו לפניית המשרד ונערכות גם למצב שהאירוע יתעצם״.