כך מתנהלת לה מדינה בלי ממשלה, בלי כנסת, בלי משרד אוצר, בלי תקציב ובלי תוכנית סדורה ליציאה מהמשבר הכלכלי הקשה בתולדותיה. "פקידי" האוצר, כפי שאוהב השר כץ לכנותם, שומעים מעיתונאים שבעוד שעה וחצי ימסרו השר וראש הממשלה את פרטיה של תוכנית כלכלית חדשה לעיתונאים בכנסת. "מה אתה אומר", הגיב בתדהמה אחד מראשי האוצר כאשר סיפרתי לו על כך.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ולא שמדובר באיזו תוכנית שולית להשקעה של כמה מיליוני שקלים בפרויקט לאומי דחוף. ולא שמדובר בתוכנית שאי אפשר היה לתכנן ולגבש באופן מסודר לפני חודש או חודשיים. וגם לא מדובר על רכש ביטחוני סודי. בעצם, גם על רכש ביטחוני סודי, למשל צוללות, לא התקיים בעבר שום דיון בדרג המתאים.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ישראל כץ
בנימין נתניהו ישראל כץ
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ
(צילום: קונטקט)
אז במדינת הפרטץ' הזאת מבקשים פתאום פוליטיקאים שמצויים בלחץ עצום, פחות מחודשיים לפני הבחירות - שיתקיימו דווקא משום שלא הסכימו לאשר תקציב כמו בכל מדינה מתוקנת - לחלק 15 מיליארד שקל. מין סכום זניח, שיכול היה לממן את הקמתם של חמישה בתי חולים ומניין של בתי ספר חדשים. ואולי כל מסיבת העיתונאים הבהולה פרצה אל העולם דווקא משום שבלשכות נתניהו וכץ שמעו כי "האויב" גדעון סער עומד לפרסם בערב תוכנית כלכלית משלו.
במדינת הפרטץ' הזאת גם היועץ המשפטי לממשלה לא ראה, לא שמע ולא עודכן על אודות התוכנית הגרנדיוזית החדשה. הוא לא התבקש לייעץ, לא לחוות דעה, לא שאלו אותו אם העניין מותר או אסור וגם לא ביקשו, כנהוג במקרים מעין אלה, לנסח את התוכנית בלשון משפטית. בעיני נתניהו וכץ, גם מנדלבליט הפך לעוד "פקיד" נודניק שמבלבל את המוח וראוי לדלג מעליו. למנדלבליט, אגב, נודע על הצגת התוכנית מאתרי האינטרנט ומערוצי הטלוויזיה שידעו עליה לפניו.
וכל זה קורה שלושה ימים בלבד לאחר שהשר כץ קיבל מייל התראה מהיועץ המשפטי לממשלה, שהזהיר כי מה שכבר שמע (כמובן מהתקשורת) על התוכנית המתגבשת באוצר עלול להיות אסור לביצוע בפרק זמן כה קצר לפני הבחירות, שהרי מדובר בחלוקת הטבות לבוחרים. "אז מה", הגיב כץ, "אני שר האוצר ואני זה שמבקש לסייע בתקופה הקשה הזאת לאזרחים". את זה אומר רק מי שבא מהמחנה שלא סופר זה מכבר את היועץ המשפטי.
ואם לא די בכך, לא רק שהממונים על ההכנסות וההוצאות במשרד האוצר לא שמעו על חלוקת המענקים החדשים, אלא שדעתם לא לחלק עוד "מענק לכל אזרח" נשמעה כבר בחודש יולי, כאשר תוכננו המענקים הקודמים מאותה המשפחה, אף כי הפעם הוחלט לא לשלמם למי שאינם בשבעת העשירונים התחתונים.
שר האוצר טען היום שבביטוח הלאומי יודעים מי משתייך לשבעת העשירונים התחתונים, אולם "פקידי" משרד האוצר דווקא פקפקו בכך. לדברי אחד מהם, אין כאן חובת דיווח כללית, וכלל לא ברור אם סבתא שלא עובדת ומקבלת קצבת זקנה דווקא משכירה דירות ומרוויחה כסף גדול בבורסה. בביטוח הלאומי לא מעודכנים בנתונים כאלה.
התוכנית כולה בנויה שוב טלאים-טלאים. עוד סיוע לחלק מהעצמאים, עוד הלוואות ודחיית החזרים לאלה מביניהם שכבר הסתבכו וזקוקים להרבה סיוע מעבר לכך. התוכנית לעצמאים הפעם בהחלט ראויה, אך מדוע לא הומצאה עוד לפני נפילת הממשלה רק בסוף החודש שעבר? בתוכנית גם עוד מענק של 750 שקל לאדם בוגר, שכנראה לא יפתור לרוב מקבליו את הבעיות שעימן הם מתמודדים.
ועכשיו התרגיל הפוליטי המבריק של הצמד נתניהו-כץ: אם יתרחש נס פורים, והתוכנית תאושר ממש ערב הבחירות, השקלים שיוזרמו לכיסי הבוחרים יעשו אולי את שלהם, לפחות אצל חלק מהמהססים במי לבחור. ואם היועץ המשפטי לממשלה, גנץ, סער או בנט יטענו כנגדה, וחלקם (אלה המכהנים כח"כים) יצביעו לאי אישורה, אם תגיע לכנסת - הם יהיו "האשמים" הישירים במניעת הסיוע לאלה הזקוקים לו באמת. על כך אמר לי הערב שר האוצר: "אני רוצה לראות מי יכשילו תוכנית לסייע לאזרחי המדינה. למה שיעשו את זה?"
נגיד לך למה הם יעשו את זה: כי ככה מאשרים תוכנית של 15 מיליארד שקל, יותר מכל התוספת לתקציב המדינה המאולתר לשנת 2021, רק במדינת פרטץ'.