המסחר בניו יורק: וול סטריט נועל שבוע עגום - דאו ג'ונס ירד ב-4.6% בשבוע הגרוע של המדד מאז 2008. S&P 500 נחלש ב-4.8% ונאסד"ק איבד 3.8%.
הנפט בשפל שבועי וחודשי. ה-WTI התרסק השבוע ב-29% ומתחת לשווי של 20 דולר לחבית, בשבוע הגרוע מאז 1991 ובדרך לחודש הגרוע בכל הזמנים. ברקע, כישלון הממשל האמריקני לצפות את הירידה בביקוש בשל השפעת התפשטות הנגיף, יחד עם הצפת המלאים בידי רוסיה וסעודיה.
בלטו: וול דיסני צנחה ב-9.5%, קוקה קולה צללה ב-8.4%. ירידות במניות הטכנולוגיה - אפל נפלה ב-6.8%, IBM מחקה 5%, מיקרוסופט ירדה ב-4.4%. לצד זאת, מניות התעופה זינקו - יונייטד איירליינס קפצה ב-15%.
הממשל האמריקני ממשיך בצעדי החירום הכלכליים: שר האוצר, סטיבן מנוצ'ין, הודיע כי מס ההכנסה ידחה את יום הגבייה השנתי שלו ל-15 ביולי, שלושה חודשים לאחר המועד הרגיל. מדובר במהלך נוסף מתוך שורה של צעדי חירום כלכליים עליהם עומל הממשל בתקופת הקורונה.
הפד מרחיב את צעדי החירום שהוא נוקט והכריז כי ירכוש אג"ח מוניציפליות (שהונפקו ע"י רשויות מקומיות) לטווח קצר. בהודעת הפד נאמר כי "הצעד נועד להגביר את הנזילות ועל כן את התפקוד של השווקים במדינות וברשויות המקומיות בארה"ב".
1 צפייה בגלריה
וול סטריט
וול סטריט
בורסה
(צילום: AFP)
בורסות אירופה סיימו את יום המסחר על הצד החיובי עם זינוק במניות הרכב, התיירות והנופש - ברקע הגברת המאמצים הכלכליים מצד הרשויות ביבשת לייצב את המצב הבריאותי והאקונומי: מדד קאק קפץ ב-5%, דאקס טיפס ב-3.7% ופוטסי הוסיף 0.5%. BMW זינקה ב-9% ופולסווגן קפצה ב-6.5% בפרנקפורט.
יצרנית המטוסים איירבוס ניתרה ב-18.7% בפריז, פיז'ו טיפסה ב-12%. בלונדון, חברת התיירות קארניבל נסקה ב-20%, וקבוצת המלונות אינטרקונטיננטל קפצה ב-15%.
מוקדם יותר ננעל המסחר באסיה בעליות שערים חדות: מדד שנגחאי עלה ב-1.6%, מדד האנג סנג ההונג קונגי עלה ב-5.1%, מדד קוספי בדרום קוריאה זינק ב-7.4%, מדד TPEX 50 בטאיוואן קפץ אף הוא ב-7.5%.
בגזרת המט"ח: התנודיות החריפה בשוק המט"ח לא פוסקת. לאחר שבתחילת השבוע זינקו הדולר והאירו בחדות מול השקל, המגמה התהפכה ביומיים האחרונים. האירו יורד לרמה של 3.86 שקלים והדולר נסחר ברמה של 3.60 שקלים.
השיאים של האירו והדולר היו ביום שלישי אז נסחר המטבע האמריקני על סף הרמה של 3.90 שקלים והאירופי ב-4.27 שקלים. למעשה הדולר רשם ירידה של 8% מאז יום שלישי והאירו איבד 10% מערכו.
בעולם ממשיך הדולר במגמת ההתחזקות שלו מול המטבעות המובילים בעולם שהחלה בסמוך להתפרצות הקורונה באירופה. האירו נסחר ברמה של 1.08 דולרים ומשלים ירידה של 4% מתחילת השבוע.
ברקע למסחר במט"ח התפשטות הקורונה בעולם, ההתכווצות של הכלכלה העולמית והמחסור בדולרים בשוק.
הבוקר ניכר כי המשקיעים שאבו עידוד מהצעדים שמבצעים הפד ובנקים מרכזיים אחרים ברחבי העולם לתמיכה בכלכלה הגלובלית. בוול סטריט ננעלו המדדים אתמול בעליות מתונות יחסית לרכבת ההרים שנרשמת בניו יורק לאחרונה - מדד דאו ג'ונס עלה ב-1%, S&P 500 הוסיף לערכו 0.5% ונאסד"ק טיפס ב-2.3%.
עוד במסחר אתמול בלילה: מניית אובר נסקה ב-38.3% לאחר שפרסמה נתונים מעודדים על צמצום עלויות ורווח תפעולי, המתחרה ליפט קפצה ב-29%; מניית חברת הקרוזים קרניבל טיפסה ב-7.5% - לאחר שהנשיא דונלד טראמפ אמר שמיקי אריסון, בעל השליטה בחברה, יספק ספינות לממשל לפי צרכיו במסגרת המאבק בקורונה. במקביל הביקוש למשלוחים בצל הנגיף הקפיץ את מניית דומינו'ס פיצה ב-11.4%% ואת מניית צ'יפוטלה ב-15.3%. 

תוכנית לבלימת המיתון

אתמול הודיע הבנק המרכזי האירופי על תוכנית להזרמת כסף לשווקים על ידי רכישת אגרות חוב בהיקף של עד 750 מיליארד אירו (820 מיליארד דולר). בנק אנגליה הוריד את הריבית לשפל של של 0.1%. הבנק המרכזי של אוסטרליה גם קיצץ את שיעור ההלוואות הסטנדרטי ל-0.25%. בנקים מרכזיים בטייוואן, אינדונזיה והפיליפינים הורידו גם את הריבית.
המטרה של הורדות הריבית מסביב לעולם היא להפחית את ההשפעה של מיתון עולמי שעל פי התחזיות נראית כמעט כעובדה קיימת, בעוד ארה"ב וממשלות אחרות מקשות על מעבר ממקום למקום, סוגרות עסקים ומנחות את האזרחים להישאר בבית. כמו כן, נראה כי המשקיעים מעודדים מהדיווחים שלפיהם סין מתכוונת להגדיל את התמריצים לשווק'ם, לאחר שבמחוז שבו נחשף הנגיף בדצמבר לא נרשמו מקרים חדשים של חולים ביום רביעי.
פורסם לראשונה: 08:57, 20.03.20