חברות שפורסות תשתית סיבים אופטיים יחויבו לפרסם מדי חודש על גבי מפה מקוונת באתר האינטרנט שלהן את הכתובות בהן נפרסה תשתית הסיבים האופטיים. מדובר בשירות לצרכנים שיוכלו לדעת האם יש להם גישה לאינטרנט האולטרה מהיר. לשם השוואה, פרטנר, שלא מחויבת לפרסם את המידע הזה, עושה זאת וולנטרית באתר שלה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
החברות שיחויבו לפרסם את המידע הן בזק ו-HOT, כשכרגע הפרסום נוגע בעיקר לבזק, מונופול תשתית האינטרנט בישראל שצפוי להתחזק עוד יותר עם השקת תשתית הסיבים האופטיים של החברה, שמחזיקה בפריסה מוכנה של סיבים בכ-60% משטח המדינה. בזק תתבקש להודיע על האזורים בהם תחבר לקוחות. גם HOT תתבקש לעמוד בהנחיה כשיאושר החיבור שלה לחברת IBC הפורסת סיבים אופטיים בתשתית חברת החשמל.
1 צפייה בגלריה
עבודות הנחת סיבים אופטיים
עבודות הנחת סיבים אופטיים
עבודות הנחת סיבים אופטיים
(צילום: דנה קופל)
בשימוע שפורסם ב-10 בפברואר וההחלטה בו מתפרסמת כעת, נקבעו גם מחויבויות לשקיפות של בזק ו-HOT כלפי ספקי אינטרנט שיבקשו לשווק את תשתית האינטרנט שלהן. נקבע כי בעלות התשתית יחויבו להודיע לספקי שירות אינטרנט על אזורים בהם יספקו שירות על גבי רשתות מתקדמות שלושה חודשים מראש טרם הפעלתן באזורים אלו. "כך תיווצר שוויוניות באספקת השירותים לצרכנים בהיערכות פעולות שיווק וגיוס לקוחות עתידיים עוד בטרם הפריסה", נמסר ממשרד התקשורת.
חברות התשתית ידווחו מדי חודש לספקי השירות, בממשק מקוון, באילו אזורים וכתובות הן יתחילו לספק שירות סיב פעיל קצה לקצה, שלושה חודשים טרם מועד תחילת שיווק השירותים באזורים אלו. חברות התשתית יעבירו לספקי השירות נתונים נוספים בנוגע לפריסת תשתית הסיבים - כגון ביצוע התקנה ותיקון תקלות.

הטבה לספקי האינטרנט

בעבר, עם השקת רפורמת השוק הסיטונאי, שאפשרה לספקי גישה לאינטרנט לקנות בזק תשתית אינטרנט ולשווק אותה לצרכנים, בזק הערימה קשיים רבים על החברות. בין היתר לא פרסמה נתונים מספקים על הפריסה והקשתה על תיקון במקרה של תקלות.
לכן, מדובר בהטבה לספקי האינטרנט שיכולים למכור שירותי תשתית אינטרנט גם על גבי תשתית הסיבים. ברקע עומדות תלונות של ספקים אלה, לפיהן בעקבות הכוונה לבטל את ההפרדה בין ספק גישה לאינטרנט לספק תשתית אינטרנט, תפגע בהן אנושות. לטענתן, החברות הקטנות יפלטו משוק התקשורת ויישארו בה רק ספקיות התשתית ומי שתשלוט בשוק זאת בזק,
ממשרד התקשורת נמסר כי "לבעלי התשתית כבזק ו-HOT יתרונות תחרותיים מובנים לעומת ספקי השירות, ובין היתר קיים חוסר איזון מובנה במידע שיש לספקי שירות, המבקשים לעשות שימוש בתשתית הפיזית של בעל התשתית לעומת המידע שיש לבעל התשתית על ספקי השירות, בפרט מכיוון שפריסת הרשת וחיבור המקטעים האחרונים נעשים בהדרגה. קיימת חשיבות רבה לציבור ולחברות המתחרות העושות שימוש סיטונאי ברשתות המתקדמות להיערך להדלקת הסיבים בהתאם לתוכנית הפריסה של בעלות התשתית".
מנכ"לית משרד התקשורת לירן אבישר בן חורין: "לכל צרכן מגיע לדעת אם יש לו תשתית סיבים כדי להתחבר לאינטרנט מהיר, אבל נדרשים שוויון ושקיפות מצד החברות בעלות התשתית, שלהן גם יתרון מובנה לעומת ספקי שירות האינטרנט ה'רוכבים' על התשתית של חברות כמו בזק".