1 צפייה בגלריה
סניף של חנות המשחקים גיימסטופ
סניף של חנות המשחקים גיימסטופ
סניף של חנות המשחקים גיימסטופ
(צילום: Shutterstock)
שם אחד בולט במיוחד בימים האחרונים בוול סטריט - גיימסטופ (GameStop). אז מה הקשר בין חברת משחקי הוידיאו בת ה-34 למיליארדר אילון מאסק ולאתר רדיט? ולמה היא מייצגת, אם תרצו, את מלחמת "הסוחרים הצעירים" של האינטרנט אל מול "ההון הישן"?
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לא פעם נקרא תחום המסחר במניות "הימורים". ובמידה כזו או אחרת, זה נכון. בסופו של דבר, מדובר בהימור, לעיתים מושכל ולעיתים מבוסס מזל, על שווי של מניה. אולם, מה שהרבה מאיתנו - שלא מבלים את מרבית שעות הפנאי שלנו במסחר בבורסה - לא יודעים, היא שכמו שניתן להמר על עלייתה של מניה, אפשר להמר - ולהרוויח, גם מירידה של מניה. למעשה, מדובר באסטרטגיה נפוצה, בה משתמשים קרנות הון ומשקיעים רבים ברחבי העולם.
לאסטרטגיה הזו קוראים "מכירה בחסר", או בקיצור - שורט (Short), במהלכה אדם פרטי או גוף השקעות לוקח מניה בהשאלה מגוף כלשהו, מוכר אותה, מחכה שמחירה ירד ואז קונה אותה שוב ומחזיר לבעלים המקוריים, כאשר הוא מרוויח את ההפרש בין המחירים.

גיימסטופ הייתה אמורה להיות עוד סיפור שורט מוצלח של קרנות הון בוול סטריט. המטרה: להרוויח מהירידה שצפו למניה. אלא, שהתוכנית של אותן קרנות השתבשה כאשר סוחרים חובבים ברחבי האינטרנט החליטו "להחזיר מלחמה".
בשבועיים האחרונים גבר השיח על אותן מניות, ובראשן כמובן מניית גיימסטופ, בפורומים שונים של משקיעים חובבים ובעיקר באתר המדיה החברתית המצליח רדיט (Reddit).
המניות החלו להיסחר בקצב גבוה ושוויין עלה, מה שגרם לאותן קרנות הון להפסיד כסף ולבצע מהלך נוסף שנקרא שורט סקוויז (Short Squeeze), במהלכו הן מנסות לקנות במהירות את המניות חזרה ובכך למעשה מסייעות עוד יותר לעליית השווי.
ואם כל זה לא מספיק, המיליארדר אילון מאסק, מנכ"ל חברת טסלה, לא הצליח להתאפק וצייץ בטוויטר את המילה "גיימסטונק!!" (Gamestonk), עם קישור לפורום באתר רדיט שעסק בנושא. הדבר כמובן תרם מאוד למגמת המסחר במניה ולעליית שוויה.
והתוצאה: המניה של חברת המשחקים, אשר נסחרה בשווי של פחות מ-20 דולר בתחילת ינואר, זינקה לשווי של מעל ל-460 דולר. סיטרון (Citron), אחת מקרנות ההשקעות שנפגעו ביותר מהעלייה, הפסידה בעקבות המקרה מעל ל-1.5 מיליארד דולר.
היום (חמישי), דווח ברויטרס כי האפליקציות רובינהוד (Robinhood) ואינטראקטיב ברוקרז (Interactive Brokers), המאפשרות מסחר קל יחסית בשוק ההון ובהן רבים מהמשקיעים החובבים השתמשו כדי לסחור במניה, החליטו למנוע את המסחר בכמה מן המניות העיקריות אשר חוו זינוק חד בשווי המניה בשל המקרה, ביניהן של החברות גיימסטופ ובלאקברי (BlackBerry).
אלכסנדריה אוקסיו-קורטז, חברת קונגרס וחברה בוועדת השירותים הפיננסיים של ארה"ב, כתבה הערב בתגובה על סגירת אפשרות המסחר מצד האפליקצייה כי מדובר בפעולה "בלתי מתקבלת על הדעת". מאסק הסכים עם חברת הקונגרס וכתב "לחלוטין". במקביל, בשעות האחרונות המניה של חברת גיימסטופ ממשיכה להיסחר בתנודתיות רבה ונסחרת כעת סביב 200 דולר.
בכל מקרה, יכול להיות שכשקרן ההון הבאה תשקול לבצע שורט על מניה, אולי היא תתחיל לחשוב אם מאחוריה עומדים מיליוני גיקים (Geeks) עם יד קלה על העכבר. ואולי היא תבחר להתמקד בחברת סבונים ולא בחברת משחקים.