מפעל שמן בחיפה, בעל המותג המוכר "עץ הזית", סוגר את שעריו לצמיתות לאחר מאה שנות פעילות. המפעל שבשליטת היהלומן הבלגי חיים פינק, הודיע היום (ראשון) לבורסה על הפסקת פעילותו ועל מכירת הפעילות שלו לקרן פורטיסימו שבהובלת יובל כהן, אשר תעבור לייבא שמן מחו"ל תחת מותגי המפעל. המפעל העסיק 100 עובדים, מתוכם 70 עובדי ייצור שיפוטרו.
בשנתיים האחרונות הקרן נכנסה לתחום המזון עם רכישת מלח הארץ, תמורת 160 מיליון שקל, מידי שרי אריסון - יצרנית המלח בעלת המונופולין בישראל, ורכישת חברת סוגת תמורת 60 מיליון דולר - החברה המובילה בישראל בתחום הסוכר, האורז והקטניות. יש לציין כי הקרן לא רכשה את הפעילות של שמן להספקת שמנים לתעשייה, אלא לצרכן בלבד.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
מפעל שמן עץ הזית בחיפה
מפעל שמן עץ הזית בחיפה
מפעל שמן עץ הזית בחיפה
(צילום: זהר שחר)
החזון של פורטיסימו הוא בניית תאגיד מזון המתמקד במזון יבש - חומרי גלם לבישול ואפיה, שפעילות שמן סינרגטית לו. הקרן מיזגה את סוגת ומלח הארץ לחברה אחת כאשר את פעילות המזון מנהל גיא פרופר (בנו של דן פרופר). בכוונתה להמשיך ולהרחיב את הפעילות עם רכישות נוספות בתחום.
חברת שמן בשליטת פינק נתקלה בלא מעט קשיים בשנים האחרונות. בשנת 2019 פרצה שריפה במפעל שגרמה לנזקים כבדים. כמו כן, נאלצה להתמודד עם הצפה של שמנים מיובאים לישראל ומדרישות שמצריכות השקעות כבדות מצד המשרד לאיכות הסביבה.
3 צפייה בגלריה
שריפה במפעל שמן בחיפה
שריפה במפעל שמן בחיפה
השריפה במפעל שמן בחיפה
(צילום: גיל נחושתן)
3 צפייה בגלריה
שריפה במפעל שמן בחיפה
שריפה במפעל שמן בחיפה
השריפה גרמה לנזקים כבדים
(צילום: גיל נחושתן)
בהודעתה לבורסה כתבה שמן תעשיות כי המכירה נעשתה על רקע התוצאות הכספיות של מגזר האגרו-מזון (שמן) ונוכח קיומה של חלופת אספקה למוצרים של הפעילות הקמעונאית של החברה מספקים מחו"ל.
בעקבות המכירה, שמן תרשום רווח של 110 מיליון שקל בדו"חותיה הכספיים ב-2020. לאחר מכירת הפעילות שמן תתאים עצמה לניהול נכס הנדל"ן שלה (שטח המפעל שבבעלותה בחוף שמן בחיפה), אותו מתכוונת החברה לממש ולפתח נוכח מיקומו בכניסה לעיר. את שנת 2019 סיימה החברה בהפסד של 7.3 מיליון שקל.