ראשי ועדי העובדים במערכת הבנקאית פנו למפקחת על הבנקים חדוה בר בבקשה להורות על סגירת סניפי הבנקים בעקבות התפרצות נגיף הקורונה, ולהשאיר רק את שירותי הקופה פתוחים ובשעות הבוקר בלבד.
היום הממשלה אישרה החרפה של המגבלות במסגרת המלחמה בנגיף הקורונה, אך גם במסגרת החרפה זו סניפי הבנקים המוגדרים שירות חיוני, אמורים להישאר פתוחים.
1 צפייה בגלריה
בנק יהב בירושלים המרחק בין הלקוחות לפקידים 2 מטר
בנק יהב בירושלים המרחק בין הלקוחות לפקידים 2 מטר
בנק יהב בירושלים: שני מטר בין הלקוחות לפקידים
(צילום: משה מזרחי)
"לפי נתונים שנמסרו לנו עולה כי יש מספר בלתי מבוטל של עובדי הבנקים אשר נדבקו בנגיף הקורונה עקב המגע שלהם עם לקוחות הבנק. אין כל צל של ספק, כי אותם עובדים מסכנים את לקוחות הבנקים האחרים שאיתם הם באים במגע, את חבריהם לעבודה ואת פעילות הסניף בכלל", כותבים ראשי הוועדים במכתב שהגיע לידי "כלכליסט". ואכן ישנם סניפים שבהם עובדים חלו בקורונה, והסניף נסגר וחוטא וכל הצוות שלו התחלף, שכן יתר העובדים נאלצו להיכנס לבידוד.
על המכתב חתומים עשרה ראשי ועדים של כלל הבנקים במערכת. לדבריהם, ישנה פעילות רבה של הציבור בסניפים בימים אלה, שכוללת בחלקה הגדול פעולות שניתן לבצע באמצעים אחרים כמו בטלפון או בערוצים הדיגיטליים. "הציבור אשר פוקד את סניפי הבנקים בימים אלה מסכן את עצמו ואת עובדי המערכת הבנקאית באופן חסר תקדים", הם כותבים.
במערכת הבנקאית מציינים כי בשבוע האחרון חלה ירידה של כ-50% בהופעת קהל בסניפים לעומת השגרה ומנגד גידול יותר מכפול לפעולות בערוצים הדיגיטליים ובטלפון. אמנם ירידה של 50% היא משמעותית, אך המשמעות היא שעדיין מגיע קהל לסניפים בהיקף לא מבוטל.
ועדי העובדים גם מציינים כי הנגיף עשוי לעבור גם באמצעות שטרות ומטבעות, אשר הלקוחות מוסרים לעובדי הבנק, מה שמגביר עוד יותר את הסיכון להידבק בנגיף. ראשי הועדים גם מזכירים כי ממילא משהוחלט על השבתת התחבורה הציבורית, עובדים רבים לא יוכלו להגיע למקום עבודתם, ולכן ממילא יהיה קושי במתן שירותים בנקאיים שוטפים בסניפים.
מאז פרץ משבר נגיף הקורונה, הורה בנק ישראל לעבור לעבוד במתכונת מצומצמת, כך שמזה כשבוע רק 25% מסניפי הבנקים פתוחים. כמו כן נקבע כי יש לקבוע מראש תור לפני ההגעה לסניף, וכי על הבנקים לעודד ככל הניתן את הלקוחות לבצע שירותים בערוצים הדיגיטליים. אולם נראה כי לדברי ועדי העובדים הצעדים הללו אינם מספיקים, ויש תנועת קהל ערה בסניפים.