תאגידי המים ימשיכו לפעול, תוך הפרה לכאורה של החוק שקובע כי יש לצמצם את מספרם: כך קבע אתמול (ד') בג"ץ בהכרעת ביניים בעתירות שהוגשו בעניין איחוד התאגידים. נקבע כי תאגידי המים לא יאוחדו עד שרשות המים תבהיר להם איך לעשות זאת ותתייחס לסוגיית סבסוד רשויות חלשות על-ידי רשויות חזקות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"בית-המשפט התרשם כי קיימות בעיות יישומיות לא פשוטות בכל הנוגע לחובת התאגוד האזורי, וכי בהיבט היישומי יידרש זמן נוסף לשם כך", כך נקבע.
1 צפייה בגלריה
מדי מים במפעל "ארד" בקיבוץ דליה
מדי מים במפעל "ארד" בקיבוץ דליה
מדי מים
(צילום: רן פרץ)
מדובר ב-11 עתירות שהוגשו בעניין הפיכת תאגידי המים העירוניים לתאגידים אזוריים. מספר התאגידים אמור היה כבר להצטמצם מ-56 ל-30, על-ידי תיאגוד אזורי, אך רשויות רבות מתנגדות לכך ולא ערכו מהלכים לתיאגוד אזורי, למרות שהמועד לכך חלף.
את העתירות הגישו מי יבנה ועיריית יבנה, מי גבעתיים ועיריית גבעתיים, טירת הכרמל, קריית ביאליק ותאגיד מעיינות החוף, עיריית קריית אתא ומעיינות אתא, עיריית בני ברק, פלג הגליל, מניב ראשון לציון, שרונים, מי רמת גן, סובב שפרעם ותאגיד המים עין כרמים לצד עיריית כרמיאל.
התאגידים והרשויות טענו לחוסר ישימות של החקיקה לאיחוד תאגידים וחוסר סבירות בחלק מהאחודים וכן לנזק שייגרם לצרכנים שלטענתם יאלצו לממן בסבסוד צולב רשויות חלשות ויקבלו שירותים פחות טובים מתאגידים אזוריים גדולים.
הדיון אוחד עם עתירה של התנועה לאיכות השלטון וסיון כהן, בה נטען כי יש ליישם מיידית את הוראות החוק ולהפסיק את פעילותם של תאגידי המים במתכונתם הנוכחית, שכן הם עוברים על החוק.
ביהמ"ש קיבל חלק מטענות התאגידים לפיהן קשה ליישם את הרפורמה וכי הרגולטור (רשות המים) לא נותן מענה מספר לשאלות וסוגיות שהועלו בפניו לאורך הדרך.
הוא קבע כי כל עוד לא בוטל או הוגבל רישיון של תאגיד, אין מניעה כי התאגיד ימשיך לבצע את הפעילות החיונית של מתן שירותי המים והביוב על פי החוק.
חודש לאחר פגרת הפסח, רשות המים נדרשת להגיש לבג"ץ התייחסות לגבי התוויית קריטריונים, כללים ואבני דרך בנושאים שונים הכרוכים במיזוג או בפיצול (כגון מי התאגיד הקולט ומי הנקלט); קביעת מנגנון של הנחיה או הכרעה במצב בו התגלעו מחלוקות בנוגע לתנאי המיזוג; הגנה על דירקטורים על-ידי הבהרה שאינם חשופים לטענות של הפרת חובות הזהירות והנאמנות שלהם לתאגיד, בשל החלטת מיזוג כשלעצמה ובשל כך שמיזוג הביא לסבסוד צולב בין רשויות או תאגידים; היבטי מיסוי הכרוכים במיזוגים (האם קיימים פטורים רלוונטיים בכל הקשור להעברת נכסים לתאגיד האזורי) והבהרות בעניין סבסוד או תמריצים שיינתנו לטובת התאגוד האזורי.
השופטים המליצו לתנועה לאיכות השלטון למחוק את עתירתם, כנגד המשך פעילות התאגידים במתכונתם הנוכחית, כדי להימנע מהוצאות. עוה"ד גידי פרישטיק ומתי קלס ממשרד עוה"ד מיתר, ייצגו חלק מתאגידי המים.
מרשות המים נמסר בתגובה: "בג"ץ עמד על החובה החוקית שנקבעה לצמצום מספר התאגידים לעד 30 תאגידים. יחד עם זאת, בית המשפט הכיר במורכבות הנסיבות והתהליך הנדרש ליישום הוראות החוק. רשות המים תמשיך להוביל את המהלך לצמצום תאגידי המים לטובת צרכני המים".