באבקה, בגרגרים או בנוזל? האם גם עציצים זקוקים לדישון? ומה יקרה אם נתעלם מהוראות היצרן? רגע לפני שאתם הורגים את כל העציצים שבמרפסת או בגינה שלכם – הנה כמה דברים שכדאי שתדעו.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מחסור בדישון עלול לגרום לפגוע בצמיחה

"לא רק שדישון מסייע לצמח להתפתח היטב, אלא הוא גם מונע מצב שבו הצמח רגיש יותר למחלות ולמזיקים", מסביר זיו דיטל, בעלי משתלת נירוונה.
"ברגע שהצמח לא מקבל דישון בכמות מספקת, הרי שלא רק שהעלים והגבעולים מאטים את קצב הצמיחה, אלא גם השורשים. הדבר עשוי לקטוע גם את הפריחה".
כיצד מזהים מחסור בדישון?
דיטל: "כאמור, האטה בצמיחה יכולה בהחלט להעיד על חוסר בישון, אבל לא רק. אם יש כתמים בהירים בקצה העלים, אם לעלה בהיר יש עורקים כהים, או להיפך, לעלה כהה יש עורקים בהירים – הדבר יכול להצביע על הצורך בדישון".
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

לדשן בעונות מעבר או כשמתגלה הצורך

אז באיזה שלב נכון להוסיף דשן? "ברוב המקרים, מדשנים בעונות המעבר", מסביר דיטל. "כלומר, לא בשיא החורף או בשיא הקיץ. כמו כן, אם שמים לב למחסור, יש לדשן. אין טעם לדשן בזמן שהצמח מצוי בתרדמת.
"זאת, משום שבחורף, חילוף החומרים האיטי של הצמח, גורם לחוסר היעילות של פעולת הדישון".
לדבריו, "אם אתם שותלים צמחים חדשים, מומלץ להתחיל את הדישון מיד לאחר הנטיעה, בכדי למנוע נסיגת הצמחייה לאחר השתילה. כדאי להשתמש בדשן גרגרי שהפירוק שלו איטי יותר, והוא מספק פתרון לכחצי שנה".
זו טעות לחשוב שדישון זו פעולה חד-פעמית. כלומר, "יש לפזר את הדשן במנות קטנות יחסית, ולשמור על פער בין דישון אחד לשני", מוסיף דיטל. "אין לקחת את כל שק הדישון ולפזר את כל תכולתו. שימו לב, שכל עוד אין סימנים המעידים על מחסור בדישון, נכון להיצמד לטבלת הדישון שמופיעה על גבי האריזה".
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

גם דישון יתר יכול להזיק

שימו לב, ששימוש לא מבוקר בדשן יכול לגרום ליותר נזק מתועלת לצמח. לכן, כאמור, יש להיצמד להוראות היצרן.
דיטל: "אם לעלים יש מראה צרוב, אם הצמח לא מגיב בצורה טובה לדשן, כדאי לשטוף את הקרקע עם השקיה משרובה, בכדי להיפטר מעודף המינרלים שבה. בכך, ממזערים את כמות הדישון".

האם כל צמח זקוק לדישון?

דיטל: "רוב הצמחים, זקוקים לדישון, אך לא כולם. למשל, עצי יער אינם זקוקים לתוספת של דישון.
"הסיבה שמקפידים על דישון, היא שלא תמיד הקרקע מכילה מאגר מינרלים מספק. זה יכול להיות משום שצמחים קודמים שהיו שתולים בקרקע, שאבו ממנה את המינרלים, או שהם נשטפו אל עומק האדמה".
לכן, כשעומדים לפני שלב של הקמת גינה, ורוצים שהצמחים ייקלטו היטב, כדאי להשקיע בדישון.
האם גם צמחים ששותלים בתוך עציצים חייבים דישון?
"בהחלט כן", מדגישים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".
"כל השקיה, שוטפת למעשה את הרכיבים החיוניים לצמח. ולכן, גם צמחים בעציצים זקוקים לדישון. אמנם, בהיעדר דישון הצמח לא ימות, אך הוא בהחלט יראה חסר חיוניות, ויתפתח בצורה איטית יותר, עד כדי עצירת הצמיחה".
ובכל זאת, מוטב לדשן פחות מאשר יותר. שכן דישון יתר, בהחלט יכול להרוג את הצמח. לכל סוג דישון יש הנחיות ברורות לגבי קצב הדישון, ויש פשוט לעקוב אחריהן.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

כיצד בוחרים בסוג הדשן האידאלי? כדאי להכיר את סוגי הדשן השונים

דשן חורפי: מאופיין באחוז אשלגן גבוה יחסית.
דשן למדשאה: קיימים שני סוגים: האחד המתאים לתקופת האביב ואשר מכיל אחוז גבוה של חנקן. השני, המתאים לתקופת החורף, ואשר מכיל אחוז גבוה של אשלגן.
דשן חומצי: דשן זה יעיל בעבור תערובות מכלים, לעומת תערובות קרקע. המטרה שלו היא להוריד את רמת החומציות לטובת צמחים הזקוקים לכך.
דשן עתיר ברזל: דשן מסוג זה יתאים לצמחים מסוים, למשל עצי לימון, שרגישים יותר למחסור בברזל. לרוב, הסימן למחסור בברזל יהיה שהעלים או המדשאה הופכים להיות צהובים.
דשן לעידוד השורשים והצמיחה: דשן מסוג זה יכיל כמות גדולה יחסית של זרחן ביחס לחנקן. למשל, דשן מגורען.

כמה זה עולה?

"טווח המחירים בשוק רחב יחסית, אך מסתכם בכמה עשרות שקלים", מציינים במוקד השירות. "הכל תלוי בכמות ובסוג הדשן. ועדיין, ביחס לעלות של צמחים והקמת גינה, מדובר בעלות זניחה יחסית, שיש לה השפעה על קליטת הצמחים בגינה ועל התפתחותם לאורך זמן".
ואם תרצו שגנן יגיע וידשן עבורם את הגינה? "כאן המחיר יהיה על פעולת הדישון ועל החומרים עצמם", מציינים במוקד השירות. "נהוג לגבות בין 100 ל-200 שקל, עבור דישון של דשא בשטח של 50 מ"ר ומעלה".
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

כיצד מדשנים? בהתאם לסוג הדשן

"אם הדשן הוא מסוג אבקה או גרגירים, יש לפזר אותו היטב בתוך הקרקע, או מעל הקרקע - לפי הוראות היצרן", מסביר דיטל.
"כמו כן, דשן אבקתי ניתן להמיס בתוך מי ההשקיה. אם מדובר במי ברז, כדאי שהם יעמדו בלי פתוח למשך כ-24 שעות. אם הדשן הוא נוזלי, ניתן לבחור בין שימוש במתקן ייעודי שבתוך מי ההשקיה לבין ריסוס העלווה".
לדברי דיטל, "על מנת לתמוך הדשנים, ניתן לעשות שימוש בתוספות המשפרות את איכות הקליטה בקרקע (תוספות קומפוסט למיניהן) וכן חומרים כימיים משפרי קליטה".
עוד כתבות בנושא?
יש הבדל בין דישון בשלבים התחלתיים של הצמח לבין ההמשך?
דיטל: "בהחלט. כשנמצאים בשלבי גידול התחלתיים, נכון להוסיף את הדשן ישירות לתוך הקרקע. אם הגידול כבר נראה מעל לפני הקרקע, יש להיעזר במערכת ההשקיה. ישנה משאבה ייעודית שמווסתת את כמות הדשן, בהתאם לכמות ההשקיה".