דו"ח הפורום הכלכלי העולמי שפורסם הלילה (רביעי) קובע כי סגירת הפער המגדרי בעולם, בכל התחומים בממוצע, עומד כעת על 68%, ירידה יחסית ל-2020 של קצת יותר מחצי אחוז. לכן, נכון לעכשיו ולנוכח ההתקדמות הנוכחית, מערhכים בפורום הכלכלי כי חיסול הפער לחלוטין יושג רק בעוד 135.6 שנים. בשנה שעברה העריכו כי פער זה ייסגר תוך מאה שנה.
הפורום מודד את הפער המגדרי הגלובלי לפי ארבעה תחומי השוואה עיקריים: כלכלה, השכלה, בריאות ופוליטיקה, ועוקב אחר סגירת הפער לאורך הזמן. השנה נמדדו 156 מדינות וניתן להם ציון בכל תחום אשר משקף את המרחק משוויון מלא באחוזים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
(צילום: Shutterstock)
ישראל ממוקמת 60 בעולם מבין המדינות שהפער אצלן הוא הנמוך ביותר, עלייה של ארבעה מקומות ביחס לשנה שעברה, אך ירידה של 15 מקומות ביחס ל-2006 אז התחיל הפורום לפרסם את הדו"חות בנושא. כאשר בוחנים את מדד ההשתלבות בכלכלה ובעבודה ישראל ממוקמת במקום ה-65. באותו מקום ממוקמת ישראל גם מבחינת ההשפעה והמעורבות הפוליטית. מבחינת הפערים ברמת ההשכלה ישראל ממוקמת בצמרת, כאשר לפי מחברי הדו"ח היא אחת מ-26 מדינות שבהן אין פער מגדרי בתחום זה.
כשבוחנים את הפער המגדרי מבחינה בריאותית ישראל ממוקמת בתחתית הדירוג, אך כמעט בכל המדינות הפער המגדרי נמוך מאוד עד זניח בתחום זה.
מבחינה עולמית, הפער המגדרי הגדול ביותר נותר בתחום הייצוג הפוליטי, שם צומצם 22% מהפער בלבד - ירידה של 2.4% ביחס לשנה שעברה. נשים תופסות רק 26.1% מ-35,500 מקומות בפרלמנטים, ו-22.6% מתפקידי השרים והשרות. ב-81 מדינות לא הייתה מעולם אישה בראשות המדינה. בפורום הכלכלי מעריכים כי בתחום זה בפער יצומצם לחלוטין רק בעוד 145.5 שנים. עם זאת, בפורום מציינים שהירידה בתחום זה הושפעה מכמה מדינות גדולות, בעוד במדינות קטנות רבות הפער דווקא צומצם.

בתחום הכלכלי רק 58% מהפער צומצם עד כה וחל שיפור מזערי מהשנה שעברה. בפורום מעריכים כי הפער יסגר במלואו רק בעוד 267.6 שנים לפי הקצב הנוכחי. מחברי הדו"ח מציינים כי נתוניו אינם כוללים באופן מלא את השפעתה של מגפת הקורנה, ומעריכים כי הפער התרחב ב-1%-4% בשל התרחבות הפערים בהשתתפות בשוק העבודה בחלק גדול מהמדינות. לפי הדו"ח, בעוד שחלקן היחסי של נשים בקרב מקצועות שמצריכים מומחיות ורמת השכלה גבוהה הולך וגדל, הפער בהכנסה והמספר המועט של נשים בעמדות ניהוליות עדיין מהווים בעיה. לפי הנתונים, רק 27% מהנשים מחזיקות במשרות ניהוליות.
הפערים בתחום ההשכלה והבריאות צומצמו כמעט במלואם ועומדים על 95-96%, כאשר מבחינת השכלה מעריכים בפורום כי בעוד 14 שנים יסגר הפער לחלוטין.