לקבל חום מהמדחום: "אקדחי הלייזר" שבהם משתמשים המאבטחים למדידת חום בכניסה לקניונים, לא עוברים כל בדיקה להתאמתם לשוק הישראלי, רבים מהם לא עמדו בבדיקות מכונים בינלאומיים מוכרים, והם אינם נושאים תו תקן ישראלי.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"כל אינסטלטור או קבלן שיפוצים או בעל בזאר שעסקיו משותקים, כל קוסמטיקאית או מאמנת כושר שהפסיקה לעבוד, יכולה למצוא בעלי אקספרס ובאתרים סיניים אחרים מדי חום במחירים מצחיקים ולהפוך ליבואנית", אומר מומחה לרגולציה רפואית. גם במכון התקנים מדגישים: "לא בדקנו אף מד חום מיובא. ואנחנו לא מסוגלים לבדוק את דיוקו בבני אדם".
6 צפייה בגלריה
שמירה על הנחיות משרד הבריאות בסופר בירכא
שמירה על הנחיות משרד הבריאות בסופר בירכא
מדידת חום בכניסה לסופר ירכא
"מדובר במוצרים מאוד לא אמינים", מתרה ד"ר אורי לרנר המתמחה בין השאר בטכנולוגיות רפואיות ומנהל מקצועי של עמותת "מדעת" - לבריאות הציבור, שהתנסה בחלק אם כי קטן מהמדחומים המציפים את השווקים. כתבי "ידיעות אחרונות" ו-ynet שערכו סיור מקדים לכתבה במתחמים שונים, גילו לא פחות מ-14 סוגים שונים וזו רק ההתחלה.

פערים של יותר מ-4 מעלות

בדיקת התנסות בתשע קניונים וסניפי רשתות גדולות גילתה בעיות בכולם. בשבע מהנקודות התגלו פערים גדולים בלתי קבילים במדידות קרובות זו לזו, עד פער של 4.2 מעלות בין מידת החום שמדדה הכתבת לפני הכניסה לקניון. לכתבת ריקי כרמי נמדדה טמפרטורה של 32.4 מעלות. "אם זו היתה טמפרטורת הגוף האמיתית שלה, חלילה, היא לא היתה יכולה לעמוד אלא שוכבת במיטה מכוסה שמיכות טרמיות לחימום הגוף עם אינפוזיה תקועה בזרועה בנסיון להחיותה", מסביר ד"ר ברנר. בשמונה מקרים נמדדו לכתבים טמפרטורות של מתחת ל-36 מעלות. בשלושה מהמקומות התגלו בעיות קשות באופן המדידה, כגון מדידה בישיבה על כיסא, הצמדת המכשיר ליד במקום למצח, או הצמדתו למצח מעל השיער.
מ-2014 נאסר השימוש במדי חום זכוכית-כספית, שנחשבו למדי החום המדויקים ביותר. הם הוחלפו במדי חום קליניים (אקולוגיים) מזכוכית עם תחליף כספית שעדיין נחשבים למדויקים. השוק שלהם מצומצם בגלל רמת השבירות והקושי היחסי להוריד חום. על השוק השתלטו הדיגיטליים שחלקם הגדול נרשם בפנקס המכשירים הרפואיים (אמ"ר) אחרי שהוכיחו כי עברו בדיקת כיול והמציאו אישורים שונים. בשנים האחרונות התחזקו מכירות המודדים באמצעות קרני לייזר "אקדחי הלייזר", כי הם נוחים לשימוש, הגייניים יותר. הקורונה, כאמור הביאה לבוננזה. הטובים ביניהם עובדים בדיקות של גופים רציניים כמו האף.די.איי. מלווים באישורים ומצהירים על סטיות ברמות של 0.1-0.2 מעלות. בעולם זוהי ההגדרה למוצר טוב.
ואילו במשרד הבריאות אומרים לנו, שמדי חום ללא מגע אדם, מטבעם לא מדויקים. סטיה של 0.5 מעלה, נחשבת קבילה, ובלבד שהמכשיר מתריע על כך. כלומר יתכן שבכניסה לקניון ימדדו לך 38 מעלות בשעה שיש לך 37.5 . או להיפך - מה שיותר חמור כמובן.
6 צפייה בגלריה
בדיקת חום בכניסה ל בית חולים הדסה עין כרם ירושלים
בדיקת חום בכניסה ל בית חולים הדסה עין כרם ירושלים
בדיקת חום בכניסה לבית חולים הדסה עין כרם ירושלים
(צילום: EPA)
"סטיה של למעלה מ-0.5 מעלה יכולה להשפיע על החלטה קלינית, וזה כבר רציני", אומר גורם רציני בשוק הציוד הרפואי. יצויין כי הרוב המכריע של המומחים העוסקים בתחום, סירבו להתראיין מחשש להסתבך עם משרד הבריאות.
במשרד הבריאות הפנו אותנו למשרד הכלכלה. "מדי החום מסווגים בפרט מכס שאינו מחייב אישור משרד הבריאות. זה היה המצב לפני פרוץ משבר הקורונה, שינוי בצו ייבוא חופשי אינו בסמכות משרד הבריאות אלא בסמכות משרד הכלכלה", אומרים בדוברות המשרד.

"במשרד הבריאות מסתתרים מאחורי נהלים"

"במשרד הבריאות עושים לעצמם חיים קלים ומסתתרים מאחורי נהלים", אומר גורם בכיר בתחום הציוד הרפואי. "מה הם מיתממים? מדובר בציוד רפואי. עם מד חום מכל סוג מודדים חום, ותכלית שימושו רפואית. הסתתרות מאחורי לקונה בחוק לא ראויה. אני מרחם על הפרייארים שממשיכים ליבא מוצרים הנרשמים במדריך האמ"ר. לא הייתי מודד לא לעצמי לא לילדי ולא לאף אחד ממכרי ובני משפחתי ברוב המוצרים המופצים ונמצאים היום בשימוש בישראל על תקן אקדחי לייזר למדידת חום".
יתרה מזאת, העובדים האחראים על ביצוע המדידות בכניסות לא מתודרכים, לפחות בחלקם, איך למדוד חום. באיזה מרחק וזווית להציב את המדחום. ההנחיות מדברות על מיקום מד החום במרחק שבין 1-5 ס"מ ממצח הנבדק. יש המדגישים את הצורך למקם את האקדח במרכז המצח. שיער על המצח עלול לסלף לחלוטין את התוצאה הסופית.
כשהכתבים שלנו נכנסו שוב ושוב לנקודות הבדיקה עם שיער על המצח, איש לא ביקש מהם להסירו לצדדים. גם זיעה תשפיע על הממצאים ותוריד את טמפרטורת המצב של הנבדק, עד כדי כך שגם מי שחומו מעל 38 מעלות, יסומן כבעל טמפרטורה רגילה. "לא עשו לנו הדרכה מיוחדת, אבל זה ממש לא מסובך, אף אחד לא הסביר לי שום דבר", אמר לריקי כרמי המאבטח ברמי לוי בבאר שבע, שמדד את התוצאות החריגות ביותר.
"המכשיר ממש לא מדויק, אנשים כל הזמן מתלוננים שיש להם חום אחר במקומות אחרים", הודה עובד קניון עופר שבחדרה לפני איתן גליקמן כתבנו שהתלונן על פער של 1.1 מעלה במדידות שונות שנערכו לו בקניון תוך שעה בצהרי יום רביעי השבוע.
המקומות בהם בדקנו את הטמפרטורות טוענים בתגובותיהם ובצדק שהם פועלים לפי הנחיות משרד הבריאות. כי אכן המשרד לא מחייב אותם בשימוש במדי חום המוכרים כציוד רפואי וגם לא לתדרך את המודדים.

הביקוש בשיא חסר תקדים

עידן הקורונה הקפיץ את הביקוש למדי חום לשיאים חסרי תקדים. "כמיפל" יבואנית מדי חום לייזר נחשבים של שתי חברות ותיקות מארה"ב ושוויץ , מצאה את עצמה עם מחסור במוצרים, הוצפה בהצעות של ספקים שונים למכור אקדחי מדידת חום בלייזר "למרות הפיתוי והביקוש הגדול לא ייבאנו מכשירים חדשים שלא נמכרו בארץ טרום המשבר, מתוך הרצון להמשיך ולספק מוצרים איכותיים העומדים בסטנדרטים הגבוהים ביותר מיצרנים שיש לנו הכרות ונסיון רב שנים איתם" אומרת הילה רוזנטל מנהלת מיכשור רפואי בחברה.
"אפילו נערי, קופצים לבית המרקחת ומציעים לי מכשירים, אני מניח שרכשו אותם בעלי אקספרס או באתר אינטרנט אחר, ואני דוחה את הבקשות". אומר רוקח בבית מרקחת גדול. כמה משתמשים במדי חום כושלים שלא ראויים לשמם? אין מי שיודע כי אין פיקוח.
מדידת החום המדויקת ביותר, "מדידת ליבת החום", נעשית בפי הטבעת או בשלפוחית השתן. כפי שמגדירים ד"ר לרנר ויוסי פרי פז מהנדס ביו רפואי עם נסיון רב שנים ברכישת ציוד רפואי לבתי חולים וקופות חולים. שנייה בדיוקה היא מדידה מתחת לבית השחי. בעדיפות שלישית מדידה בפה או באוזן בתנאי שהן נעשות נכון. "המדידה מול המצח ללא מגע היא האופציה הגרועה ביותר. כי המצח הכי מושפע מגורמים חיצוניים", מסביר ד"ר לרנר. הוסף על כך את איכות מכשירים לקויה, אי הקפדה על הוראות שימוש וקיבלת את התוצאות בשטח.
אבירם כהן סמנכ"ל טכנולוגי של חברת "ויז'יון לאב" שפיתחה מכשיר למדידת חום באמצעות הדמיה תרמית ושילוב של מצלמה ומחשב פחות מתרגש מדייקנות בדיקות החום. "מדובר באמצעי סינון ראשוני בימי קורונה. לא מוציאים אישורי אף.די.איי. בגלל עלותם".
ד"ר לרנר חולק עליו: "האמינות המפוקפקת של מדי החום מטילה עליהם צל כבד והופכת אותם לכלי סינון חסר משמעות. הדברים היותר חשובים במרחב הציבורי הם שמירה על ריחוק ורחיצת ידים".

מתחם "ביג" בבאר שבע: נכנסים לחנויות בלי למדוד חום

במתחם "ביג" בבאר שבע היו אתמול מרבית דלתות החנויות פתוחות לרווחה, בלי שמישהו ימדוד חום.
רונית, תושבת העיר, יצאה מחנות HANGAR וסיפרה: "בשבוע שעבר עברתי פה והיו תורים ענקיים בכניסה, אז כנראה שמדדו. היום בטח כבר יש התרופפות". אסתי ועדן ביטון, זוג צעיר, הגיעו כדי לקנות בגדים לתקופת ההיריון של אסתי, שהודתה כי היא חוששת. "יצאנו עכשיו מ-H&O ולא מדדו שם חום. הבנו מהעובדת בחנות שכנראה יש בעיה של כוח אדם. בדרך כלל המאבטח הוא זה שבודק, אבל לא היה מאבטח בחנות”, סיפרו השניים. בכניסה לחנות יש שלט שמורה למי שיש לו חום להודיע על כך למנהל החנות. "זה קצת מצחיק", אומרת אסתי, "מי יודיע מרצונו שהוא חולה?".
נוי ויצמן יצא מ-ACE וסיפר שגם שם לא הייתה מדידת חום. "אבל זה לא משנה כי כשמדדו לנו חום ב’מחסני חשמל’ יצא לי 34 מעלות", הוא מצהיר.
6 צפייה בגלריה
בביג ב"ש לא מתבצעות בדיקות
בביג ב"ש לא מתבצעות בדיקות
בביג ב"ש לא מתבצעות בדיקות
(צילום: הרצל יוסף)
מ"ביג" באר שבע נמסר: "מדידת החום אינה חובה בהתאם לתקנות שעת חירום. אנו עושים יותר מהמתבקש ומפעילים בהתנדבות נאמן בריאות המבצע בדיקות חום סלקטיביות לבאי המתחם".

קניון עופר, חדרה: "34.3 זה החום שלך בדרך כלל?"

כבר במדידת החום הראשונה שנערכה לי בכניסה לקניון עופר שבחדרה קרה דבר תמוה. "יש לך חום 34.3", הכריז המאבטח. "זה החום שלך בדרך כלל?" אחרי שאלה כזאת, לא מפתיע לגלות שיש בעיה עם המדחומים.
לפני שהגעתי לקניון מדדתי את החום במד החום האקולוגי, והוא עמד על 36.1 מעלות. בין השעות 14:00 ל-15:00 המאבטחים מדדו לי את החום ארבע פעמים, כשהמדחום מוחזק כחמישה ס"מ ממצחי, ובכל פעם התקבלה תוצאה שונה – הנמוכה ביותר הייתה 35.8 מעלות, והגבוהה ביותר 36.9. כשניסיתי לברר אצל המאבטח איך זה שהתוצאות כל כך שונות, הוא העלה השערה שאולי רצתי או באתי מהים. מאבטח אחר הודה שאי־אפשר לדעת מה האמינות של המכשירים האלה בכלל.
גם הבדיקות שנערכות לקונים שמגיעים בזמן שאני ממתין בין הבדיקות מעלות תהיות, ושוב מופיעות תוצאות לא הגיוניות בעליל. "מדדתי חום בבית והיה לי 36.5", אומרת שוש, אחת הקונות שנבדקה, "וכאן יש לי 34.2. זה נראה לך חום הגיוני?" היא שואלת את המאבטח. "תבדקו את המדחום שלכם, זה לא מדויק בכלל".
מדוברות קניוני עופר - קניון חדרה נמסר בתגובה: “אנו מקפידים לעמוד בכל הנחיות משרד הבריאות המחמירות ביותר ודואגים ליישומן המלא”.

שופרסל, מתחם גנדן, פולג: "לא צריך להנחות אותי, זה קלי קלות"

פעם מרחוק, פעם בהצמדה למצח במרחק אפס, פעם במרחק של כמה ס"מ ופעם בכלל בהצמדה ליד: בשופרסל במתחם גנדן בפולג ניכר שנתנו מדחום לכל שומר במשמרת, ואת הבדיקות הם מבצעים על אוטומט ללא הנחיות מסודרות.
בבדיקה עצמית לפני שהגעתי לסניף, המדחום האקולוגי הראה 36.2 מעלות. במדחום של המאבטח בכניסה התוצאה הייתה גבוהה במקצת: 36.5 מעלות. בבדיקה איתגרנו את המאבטח: פיזרתי את הפוני על המצח וחבשתי כובע מצחייה, ומדידת החום התבצעה בהצמדה לאזור המצח המוסתר.
בפעם השנייה, הבדיקה העצמית הראתה 36.3 מעלות, וזו של המאבטח 36 מעלות. אלא שלהפתעתי, הפעם הוא בכלל לא הצמיד את המדחום למצח שלי, אלא ליד ימין. כששאלתי אם זה לפי ההדרכה שהוא קיבל, הוא השיב: "אפשר גם מהיד וגם מהמצח". בפעם השלישית לפני הכניסה לסניף המדחום שלי הראה 36.2 מעלות. זה של המאבטח הראה 35.9 מעלות. הפעם המאבטח מדד את החום שלי כשהוא יושב על כיסא ומושיט אליי את המדחום ממרחק של 45 ס"מ לפחות - רחוק מההנחיות לגבי מרחק המדידה.
"אף אחד לא צריך להנחות אותי, מה הבעיה, זה קלי קלות", משיב המאבטח כשאני שואלת אם קיבל הנחיות כלשהן. "אני מצמיד לך את המדחום המתקדם הזה והוא מרחוק יודע מיד אם יש לך חום או לא".
6 צפייה בגלריה
פעם מרחוק, פעם בהצמדה למצח במרחק אפס, פעם במרחק של כמה ס"מ ופעם בכלל בהצמדה ליד: בדיקות חום בשופרסל במתחם גנדן, פולג
פעם מרחוק, פעם בהצמדה למצח במרחק אפס, פעם במרחק של כמה ס"מ ופעם בכלל בהצמדה ליד: בדיקות חום בשופרסל במתחם גנדן, פולג
פעם מרחוק, פעם בהצמדה למצח במרחק אפס, פעם במרחק של כמה ס"מ ופעם בכלל בהצמדה ליד: בדיקות חום בשופרסל במתחם גנדן, פולג
(צילום: איריס ליפשיץ קליגר)
משופרסל נמסר: "ההנחיה היא כי יש לפעול למדידת חום בכניסה לסניפים ככל הניתן ואנו עומדים בה. אנו עושים שימוש במדחומים תקינים שנמכרים בשוק הישראלי עם תו תקן ובהתאם להנחיית משרד הבריאות למדידה ללא מגע".

מקס סטוק, פתח תקווה ודיזנגוף סנטר, תל אביב: "כמו כל מדחום, יש קצת סטיות"

מדידת החום בבית במדחום האקולוגי הראתה תוצאה של 37.2 מעלות. כשהגעתי לחנות מקס סטוק באזור התעשייה סגולה בפתח־תקווה ציפתה לי הפתעה: המדחום של המאבטח בכניסה הראה תוצאה זהה. בדיקה שנייה, כעבור כרבע שעה, הסתיימה ב-37.1.
המאבטח, שסיפר שהדריכו אותו למדוד במרחק של כ־20 ס"מ מהמצח, שם לב שאני מתרשמת מדיוק המדחום וסיפר לי שהוא נמכר בחנות עצמה ב־180 שקל. אלא שאחרי כ-20 דקות שוב נכנסתי לחנות, והפעם המדחום הראה 36.3. "זה בסדר", ניחם אותי המאבטח, "לא היה לך חום מקודם וגם עכשיו אין לך חום".
בדיזנגוף סנטר כבר היה סיפור אחר לגמרי. בבדיקת חום עצמאית עם המדחום האקולוגי, הוא הצביע על 37.4. בכניסה הראשונה הראה המדחום 36.6. שאלתי את המאבטח אם המדחום עובד כראוי. "כן", הוא אמר, "אבל כמו כל מדחום, יש קצת סטיות". 0.8 מעלה זה לא קצת.
כשחזרתי אחרי 20 דקות, התוצאה כבר הייתה 36.2. סטייה לא קטנה של 1.2 מעלה. לו הייתי חלילה עם חום 38 האוסר כניסה לקניון, המדחום היה מראה שאני בריאה לגמרי.
כניסה נוספת אחרי 20 דקות בלבד והמדחום כבר עלה ל36.8. אותה הכניסה, אותו המדחום, שלוש תוצאות שונות ואף אחת מהן אינה זהה לתוצאה במדחום האקולוגי.
ממקס סטוק נמסר בתגובה: "המדחומים בהם עושה הרשת שימוש עברו בקרה ובדיקה ונמצאו תקינים. גם בדיקתכם מראה כי שתיים מתוך שלוש הבדיקות הציגו תוצאות זהות. החשיבות היא לוודא שלא מדובר באדם עם חום מעל 38 מעלות, ותוצאות הבדיקה מעידות על כך".
מהנהלת דיזנגוף סנטר נמסר בתגובה: "שמירה על בריאות המבקרים ועובדי הסנטר היא הדבר החשוב ביותר עבורנו, לכן אנו שומרים על כל הכללים הקיימים. אנו משתמשים במדחום דיגיטלי בעל תקן ה־FDA. במידה ומשרד הבריאות ינחה כי יש לעבוד עם מדחומים של חברה ספציפית, נרכוש אותם".

רמי לוי, באר שבע: "הנה, על הילדה נתן לי 33.3"

בסניף באר שבע של רמי לוי בדיקות החום נערכות לפי הנחיות משרד הבריאות במדחום לייזר, אך נראה שמבחינת הבודקים, אם המדחום לא מראה חיווי בצבע אדום והבדיקה לא מראה יותר מ-38 מעלות, הכל כשורה.
"צריך לכוון למצח. אני יכול לבדוק אותך גם מהצד, יש אישה דתייה שכל הזמן מבקשת ממני לבדוק מהצד, אז אני בודק מהצד. יש אפילו כאלו שמבקשים ממני שלא לבדוק אותם במצח אלא ביד, אני אני בודק אותם ביד וזה עובד", אומר המאבטח במקום שאחראי על הבדיקות. הוא אמנם מקפיד שאיש לא יעבור את המחסום שיצר ללא בדיקה וללא מסכה, אך לא בטוח עד כמה הבדיקות יעילות.
"אם נורה אדומה נדלקת לי אני לא נותן לאדם להיכנס, אבל זה קרה לי רק במקרים בודדים", מסביר המאבטח. "גם 34 זה בסדר גמור, העיקר שלא יהיה מעל 38. המכשיר נותן לך את כל המספרים מ־33 ומעלה. הנה על הילדה נתן לי 33.3".
בבדיקה שעברתי ארבע פעמים יצאו ארבע תוצאות שונות: בפעם הראשונה 35.0, בפעם השנייה, לאחר זמן קצר, 36.1, עם שיער על הפנים 32.3, ואחרי שהייה של 20 דקות 36.4.
6 צפייה בגלריה
חום בגובה 33.3 מעלות בבדיקה בכניסה לקניון
חום בגובה 33.3 מעלות בבדיקה בכניסה לקניון
חום בגובה 33.3 מעלות בבדיקה בכניסה לרמי לוי
(צילום: ריקי כרמי)
מרמי לוי נמסר בתגובה: "הרשת שלנו היא הראשונה שהחליטה שכל מי שנכנס ימדדו לו חום. לפי ההוראות צריך לבדוק חום ממרחק שלושה ס"מ ולצערנו הרב לא תמיד הלקוח רוצה שהמודד יתקרב אליו כל כך. אם המדחום לא תקין אנחנו נבדוק, אבל נראה שהבעיה היא בדרך מדידת החום".

קניון הזהב, ראשון לציון: 36.5 בבית, 35.4 בקניון

"אסור להצמיד למצח", משיב המאבטח לשאלתי למה מדידת החום בכניסה לקניון הזהב מתבצעת במרחק שנראה לפחות 5 ס"מ מהמצח, ומוסיף: "לפעמים אנשים מקבלים תוצאה גבוהה, ממתינים כמה דקות ואחרי בדיקה חוזרת עם תוצאה תקינה נכנסים".
לפני היציאה לקניון מדדתי חום במדחום האקולוגי, שהראה 36.5 מעלות. כחמש דקות לאחר מכן הגעתי לשער "פריז" בקניון הזהב, ומדידת החום הראתה 35.7. "זה בסדר", אמר המאבטח, ונכנסתי לקניון הממוזג. אחרי 20 דקות יצאתי דרך שער "לונדון", וביקשתי מהמאבטח בכניסה שימדוד לי חום. התוצאה: 36.7 מעלות- גבוהה במעלה מזו שהייתה כשנכנסתי.
משם חזרתי לשער "פריז" ונכנסתי שוב לקניון. הפעם המדחום הראה 35.4 מעלות - חום גוף נמוך במידה לא הגיונית. "זה מה שהמדחום אומר", משיב המאבטח בתגובה לפליאתי, "מה אני אעשה".
מקניון הזהב נמסר בתגובה: "ההנהלה רכשה מדי חום דיגיטליים באיכות הגבוהה ביותר בייעוץ של אנשי מקצוע. בעקבות פנייתכם תיעשה בדיקה נוספת של מדי החום עם הספק".

קניון גירון, אשקלון: שלוש כניסות שונות, שלוש תוצאות שונות

"לי בעיקר חשוב שאנשים ייכנסו עם מסכות, המדחום פחות חשוב", מסביר לי המאבטח בכניסה לקניון גירון באשקלון. "הוא רק אמצעי משלים".
מאות בני אדם נכנסים לקניון שבמרכז העיר, והמאבטחים מקפידים למדוד להם חום - אלא שהתוצאות לא תמיד הגיוניות. כשמדדתי חום לפני ההגעה לקניון התוצאה הייתה 36.7. בכניסה הראשית מד החום הראה 36.3, בכניסה שמול התחנה המרכזית 35.9 ואילו בכניסה הצדדית - 36.6.
"כמובן שאם אראה תוצאה חריגה לא אאפשר כניסה", אומר המאבטח. "עד עכשיו היו לי שני מקרים כאלה. הם טענו שהם בריאים אבל לא נכנסו לקניון".
6 צפייה בגלריה
מדידת חום בכניסה לקניון גירון באשקלון
מדידת חום בכניסה לקניון גירון באשקלון
מדידת חום בכניסה לקניון גירון באשקלון
(צילום: מאיר תורג'מן)
מקניון גירון אשקלון נמסר: "בכניסה לקניון מתבצעות מדידות חום בהתאם להנחיות. המדחומים שבהם אנחנו משתמשים נקנו מספק מוכר לאחר שהתקבלו ממנו אישורים".
סייעו בהכנת הכתבה: ריקי כרמי, איתן גליקמן, קורין אלבז-אלוש, מאיר תורג'מן, מתן צורי ואיריס ליפשיץ קליגר