היום (א') תתבקש הממשלה לאשר את התוכנית הכלכלית "רשת ביטחון לקורונה" שהוצגה בשבוע שעבר. לאחר ארבע תוכניות שעודכנו שוב ושוב בשבועות האחרונים ולא נתנו פתרון אמיתי למצוקות הקשות של מאות אלפי עצמאים, לא הצליחו למנוע את קריסתם של אלפי עסקים ולא נתנו ודאות כיצד יגמרו את החודש קרוב למיליון שכירים שאיבדו את מקומות עבודתם - באה כנראה לפחות מקצת הישועה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מאוחר להכעיס, אולי עדיין מעט מדי - אולם הפעם התוכנית צפויה לאושש לפחות חלק מאזרחי המדינה, ששכחו כבר מה זה ללכת לישון לעת ערב רגועים ושמחים בחלקם.
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו הצהרה
בנימין נתניהו הצהרה
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בהצהרה על תוכנית הסיוע החדשה
(צילום: קובי גדעון לע"מ)
היום תוצג התוכנית בממשלה. ייתכנו עדיין שינויים? זה יכול לקרות בעיקר בסעיף שדן בשיעור ההפסד של העצמאים, שיזכה אותם במענקים. בסוף השבוע תיקנו במשרד האוצר את הסעיף הזה וקבעו שלפיצוי יהיו זכאים מי שהפסידו מאז פרוץ המשבר לפחות 40% מההכנסות לעומת השנה הקודמת.
מתי צפויה התוכנית להיות מאושרת סופית? כבר מחר צפויה התוכנית להגיע לקריאה ראשונה בכנסת. במשרדי ראש הממשלה והאוצר מקווים שניתן יהיה לאשרה בוועדות הכנסת ובקריאה שלישית במליאה, בלי שינויים רבים מדי, עוד השבוע.
מהי הבשורה החשובה ביותר בתוכנית "רשת ביטחון לקורונה"? עד השבוע הודבקו ארבע התוכניות הקודמות אלה על אלה, תוקנו, שופצו ועודכנו מדי מספר ימים. כך נוצרו חוסר וודאות אצל מאות אלפי העצמאים ובעלי העסקים הגדולים והקטנים, מאה אלף בעלי השליטה ומיליון השכירים, שאיבדו באחת את מקום עבודתם. הערב הוצג לראשונה מתווה לשנה שלמה, שבו כל אחד יכול למצוא תשובה לשאלת המפתח: מה בעצם אקבל מהמדינה בחודשים הבאים, במצב הקשה שלתוכו נקלעתי.
הפעם הכסף באמת יגיע לזכאים כבר בתוך ימים או ששוב יהיו עיכובים שיימשכו שבועות וחדשים? הבשורה המיידית בתוכנית שפורסמה הערב היא שכבר ביום רביעי הקרוב תשולם ל-400,000 עצמאים מקדמה של 7,500 שקל על חשבון המענקים הקרובים. זאת, למי שקיבלו מענק בפעימה הקודמת. הפעם נקבו נתניהו וכץ בתאריך המדויק: 15 ביולי.
האם התוכנית הסופית שופרה? שינוי מהותי שבוצע היום, ברגע האחרון, הוא כי התשלומים לעצמאים יינתנו למי שההכנסות שלהם פחתו רק ב-40% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. זהו תיקון מהותי להחלטה המקורית מאתמול לתת את הפיצוי רק למי שהפסידו יותר מ-50%.
מה הבשורה העיקרית למפוטרים ולשוהים בחל"ת? תשלומי דמי האבטלה לשכירים המצויים בחופשות לא יסתיימו בתוך שבועות, חודש או חודשיים. כל מי שלא יחזור לעבודה יקבל דמי אבטלה ברציפות עד לחודש יוני 2021. את דמי האבטלה יקבלו גם כל מי שפוטרו מאז ינואר 2020 - עוד לפני משבר הקורונה - ולא מצאו עבודה במצבו הקשה הנוכחי של המשק.
התשלומים באמת ימשכו עד ליוני הבא? כאן מצוי עקב האכילס של התוכנית. אם שיעור האבטלה במשק, שמגיע כעת לכ-21%, יקטן עד לפחות מ-10% - תשלומי דמי האבטלה המיוחדים יופסקו מיד. ב-10% אבטלה, אגב, מספר המובטלים במשק עדיין יגיע לכ-440 אלף!
מי ייכללו בציבור הזכאים לקבלת דמי אבטלה? כל מי שעבד שישה חודשים לפחות ב-18 החודשים האחרונים. בכך תקוצר תקופת האכשרה מ-12 חודשים בימים כתיקונם לשישה חודשים. יבוטלו גם חמישה ימי ההמתנה מדי ארבעה חודשים לקבלת דמי האבטלה.
האם יימשך כפל הקצבאות? במשך כל השנה הקרובה, עד ליוני 2021, יימשך תשלום כפל קצבאות, דהיינו מי שמקבל למשל קצבת זקנה יקבל גם את הקצבה במסגרת תוכנית רשת הביטחון. הקצבה הקבועה לא תבוטל, כפי שהיה בראשית ימי משבר הקורונה.
מה יהיה גורלם של בני 67 ומעלה שהמשיכו לעבוד והוצאו לחופשות ללא תשלום? כאן הבשורה פחות טובה. אמנם יימשך תשלום המענק המיוחד של עד 4,000 שקל, אם הגמלאים הוצאו לחופשה ללא תשלום, אולם במקרה הזה המענק הוארך רק עד לדצמבר 2020 ולא יימשך עוד בשנת 2021.
6 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה
לשכת התעסוקה
לשכת התעסוקה
(באדיבות שירות התעסוקה)
מה התחדש למעשה בתוכנית בפיצוי ובמענקים לעצמאים, שיבטיחו שהכאוס, כאשר רבים לא קיבלו את הכספים במשך שבועות וחודשים לא יימשך? הפעם הוחלט שתחילה ישולמו לפחות 60% מהתשלום כמקדמה תוך 21 ימים.
מי יהיו הזכאים? עצמאים ובעלי שליטה עם הכנסה שנתית חייבת במס של עד 640,000 שקל, שמחזור המכירות שלהם ירדו מעל 40%. עצמאים אלה יקבלו מענק בגובה של 70% מההכנסה החייבת במס ועד 15,000 שקל מדי חודשיים, שהם למעשה 7,500 שקל בחודש. כך ישולמו 14 מענקים חודשיים, שיחולקו לשבעה תשלומים, מדי חודשיים, עד סוף יוני 2021.
מי יקבל את המענקים כבר ביום רביעי הקרוב? את המענק המיידי שעליו הוחלט הערב - 7,500 שקל - יקבלו עצמאים ובעלי שליטה עם הכנסה שנתית של עד מיליון שקל, שמחזור המכירות שלהם ירדו מעל 25%. התשלום יאושר סופית כבר ב-12 ביולי, יום ראשון הקרוב, ויעבור לחשבונות הבנק עד ליום רביעי הבא, ה-15 ביולי.
מי יהיה זכאי לרשת הביטחון לעסקים לשנה הקרובה? הכסף ישולם לכל עסק עצמאי עם מחזור שנתי של עד 100 מיליון שקל, שמחזור המכירות שלו ירד מעל ל-40%. המענק לעסק יהיה בין 3,000 ל-6,000 שקל כל חודשיים, דהיינו שחלק מהזכאים יקבלו למעשה רק כ-1,500 שקל לחודש.
יהיה גם מענק בגין הוצאות קבועות וסיוע בתשלומי הארנונה לעסקים הללו? אכן יינתן הפעם מענק הוצאות קבועות עד 500 אלף שקל מדי חודשיים לעסקים עד 100 מיליון שקל. כמו כן יינתן לעסקים אלה מענק החזר ארנונה עד לאמצע השנה הבאה.
לעסקים חדשים יינתן הפעם סיוע? לראשונה הוחלט על סיוע לעסק חדש שהוקם ממש לאחרונה. עסק כזה יזכה במענק של 3,000 עד 4,000 שקל מדי חודשיים. לעסקים ותיקים תידחה הארכת תוקף רישיון העסק עד סוף שנת 2021.
מה יהיה על ההלוואות בערבות המדינה, שבעצם כבר ניטלו כמעט כולן? הערב הוחלט על הגדלה של ההלוואות המסובסדות בערבות המדינה ובתנאים משופרים מ-22 מיליארד שקל ל-50 מיליארד שקל.
האם התכנית החדשה טובה מקודמותיה? רק מבחן אחד ישיב על השאלה הזאת: האם באמת הפעם כל הכספים יגיעו לחשבונות הבנק של הזכאים לסיוע מהר וללא קיזוזים והתחשבנויות שיארכו שבועות. זה יהיה מבחנה החשוב ביותר של התוכנית שהוצגה הערב.
פורסם לראשונה: 22:08, 09.07.20