אם אתם חושבים שמספיק לבדוק מהי הקיבולת של המייבש וכמה הוא עולה, אתם טועים. את המחיר האמיתי שלו תגלו בחשבון החשמל הבא שלכם.
מהו דירוג אנרגטי, מה החשיבות של חיישנים מתקדמים, מהו הדור הבא של המייבשים שמתחיל להיכנס לשוק ומה ישפיע על נוחות השימוש שלכם בו לאורך השנים? לפניכם מדריך שייקח לכם כמה דקות לקרוא, ואשר יכול למנוע מכם טעות ברכישה לא חכמה במיוחד.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

דירוג אנרגטי גבוה: חיסכון בחשמל, ופחות נזק לבגדים

דירוג אנרגטי חשוב באופן כללי בבחירת מכשירי החשמל לבית, אך הוא קריטי כשמדובר במייבש כביסה. זאת, משום שזהו אחד ממכשירי החשמל שזוללים הכי הרבה אנרגיה בבית.
גוף החימום שלו, שפועל במשך כשעתיים וחצי בכל הפעלה, יעלה לכם לא מעט כסף. "לכן, כדאי לבחור במכשיר יעיל ככל הניתן", ממליצים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "אם תחסכו בשלב הרכישה, תשלמו את ההפרש לאורך שנים בחשבון החשמל. כדאי לעשות חישוב כולל שמתייחס גם לעלויות התפעול של המכשיר ולא רק לעלויות הרכישה שלו".
האם למייבש יש פונקציות חסכוניות?
הדור החדש של מייבשי הכביסה כולל חיישנים מתקדמים, תוכניות חסכוניות ובקרת טמפרטורה. מדוע זה חשוב? הנה הסיבות.
חיישני לחות: "מייבש שמצויד בחיישני לחות, יכול לתרום לחיסכון של עד 15 אחוז בצריכת אנרגיה", מסביר שאול לאופמן, ראש מדור במעבדה לחשמל במכון התקנים הישראלי. "זאת, משום שכשהבד יבש, הוא מפסיק את פעולת הייבוש. לעומת זאת, מייבש שמתוכנת לפי זמן, ללא חיישני לחות, ימשיך לעבוד גם כשהכבסים שבתוך התוף יבשים".
תכנית ייבוש קצרה: "ישנם מייבשים שמאפשרים להפעיל תוכנית שמתאימה לכמות קטנה של פריטים", מוסיף לאופמן. "לכן, מייבש שכולל תוכנית כזו נחשב ליעיל יותר אנרגטית".
בקרת טמפרטורה: "הדור הבא של המייבשים הוא של מכשירים המבוססים על משאבות חום ולא על גוף חימום", מציין לאופמן. "כרגע סוג זה של המייבשים הוא כבר בהיקף של 10-15 אחוז, ונראה שהשוק הולך לשם, בייחוד בגלל עניין צריכת האנרגיה".
לדבריו, "מייבש שפועל בעזרת משאבת חום, פועל למעשה בדומה למיזוג עם שני חלקים: האחד חם, והשני קר, וביניהם מדחס. מעבר להיותו חסכוני יותר בחשמל, הוא מאפשר בקרת טמפרטורה מאוד מדויקת. גוף חימום, עובד בצורה של on ו-off. כלומר, הוא זורק אוויר בטמפרטורה מאוד גבוה, או שהוא נכבה. קשה לדייק את הטמפרטורה שלו. משאבת החום מאפשרת חיסכון של עד 60 אחוז בצריכת האנרגיה".
מה היתרון מבחינת שמירה על בגדים?
לאופמן: "ברגע שניתן להגדיר בצורה מדויקת את הטמפרטורה, זה גורם לייבוש הדרגתי יותר, ולפחות נזק לסיבי הבגדים. כשמשתמשים בחימום בטמפרטורה גבוהה, אז יש מצב שבו למשל המכנס יבש, אבל הכיסים שלו עדיין רטובים. לעומת זאת, כשהטמפרטורה נמוכה יותר, הייבוש יותר אפקטיבי והדרגתי. אין מכות חום קיצוניות שגורמות לנזק לבגדים".
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

התאמת התקע לשקע הישראלי, כדי למנוע סכנת התחשמלות

"לעתים מגיעה סדרת מכשירים שהשקע שלה לא מתאים לשימוש בישראל", מסביר לאופמן. "מבחינת הצרכן מדובר בסכנה של ממש, שכן המשמעות היא שלא תהיה לו הארקה, והוא לא יהיה מוגן במצב של התחשמלות".
לדבריו, "מדובר בתקע 'שוקו' שלא מותאם לשקע הישראלי. אמנם ניתן לדחוף בכוח את השקע לתקע, והמכונה תעבוד, אבל זה יהיה ממש מסוכן לשימוש. אנו בודקים במכון התקנים אלפי מייבשים בחודש, אבל במקרה של פספוס, או מוצר בודד שהגיע ולא נבדק - חשוב לגלות ערנות צרכנית לכך, ולהחליף את המכשיר. בשום אופן לא מומלץ להשתמש בו במצב כזה".
האם פתחי הדלתות שלכם מספיק רחבים לצורך הובלת מייבש הכביסה?
לא פעם צרכנים נתקלים במצב לא נעים שבו הם לקחו יום חופש מהעבודה, חיכו למתקין, וגילו שהמכשיר רחב מדי, ולא ניתן להעבירו בפתח הדלת.
"במקרה כזה תצטרכו לפרק חלק מהמכשיר כדי לאפשר את העברתו דרך המשקוף (דבר שלא תמיד אפשרי ויחייב אתכם להחליף את המכשיר)", אומר לאופמן.
"אפשרות נוספת היא שיגבו מכם תשלום נוסף עבור פירוק והרכבה, שכן זה מאריך משמעותית את משך ההובלה וההתקנה. כמו כן, יהיו מקרים שבהם המתקין לא יסכים לפרק את המכשיר לצורך העברתו בפתח הדלת, ובצדק, שכן זה יכול לשלול מכם אחריות במקרים מסוימים".
"בכל מקרה, כדי למנוע אי נעימות ביום ההתקנה, בדקו מראש את המידות הקיימות בביתכם", ממליצים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "הקפידו למדוד את כל הדלתות שדרכן תצטרכו להוביל את המכשיר עד לחדר שבו הוא ימוקם - פתח חדר השירות, חדר האמבטיה, דלת הכניסה הראשית של הבית, פתח המעלית וכן הלאה".
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

גודל הפתח וכיוון פתיחת הדלת של המייבש

גודל הפתח של מכונת הכביסה, ישפיע מאוד על נוחות השימוש שלכם במכשיר, שכן פתח קטן מדי מאוד יקשה על הוצאה והכנסה של כביסה לתוך התוף. כך גם לגבי כיוון פתיחת הדלת.
למשל, אם המייבש עומד בסמוך למכונת כביסה, חשוב שהכיוון של הפתיחה יהיה מנוגד לזה של המכונה. אם איש המכירות בחנות, לא עדכן אתכם לגבי זה, אתם תסבלו במשך שנים כשתצטרכו להעביר בצורה מסורבלת, כביסה מהמכונה למייבש, כשדלת הפתיחה חוסמת את המעבר.
"אם אתם מתכננים למקם את המייבש מעל למכונת הכביסה, במקרה זה שימו לב שדלת הפתיחה אמורה להיות לאותו הכיוון, כדי שהראש שלכם לא יתנגש בדלת העליונה כשאתם מתרוממים", מוסיף לאופמן. "זה הרבה יותר בטיחותי ונוח לתפעול, כששתי הדלתות נפתחות לאותו הצד, לרוב לכיוון של הקיר הסמוך למכשירים".
מיקום המסנן, ישפיע מאוד על נוחות התחזוקה של המכונה
בשונה ממכונת כביסה, המצריכה תחזוקה לעתים רחוקות יותר, הרי שהמייבש מחייב אתכם לנקות את הפילטר (מסנן) בסיום כל הפעלה והפעלה. לאופמן: "אם הוא לא מספיק נגיש ונוח לניקוי, אתם תצטרכו להתאמץ כדי לשלוף אותו ולנקות את המוך (סיבי הטקסטיל שמתנתקים מהבדים שבתוך המכונה, בזמן הייבוש) בסיום כל שימוש".

האם יש נורית ביקורת למסנן?

"ישנם מייבשי כביסה שכוללים נורית חיווי (ביקורת), שמציינת לנו שהמסנן מלא ודורש ניקוי. "נורית הביקורת של המסנן חשובה, שכן היא מזכירה לנו לרוקן אותו לפני הפעלה חדשה, במקרה ששכחנו", מסביר לאופמן. "זה מונע מצב שהמייבשים יעבדו בצורה לא יעילה ויבזבזו אנרגיה. כשהמסנן סתום, הלחות נשארת כלואה בתוך המייבש, ולא מאפשרת לבגדים להתייבש".

האם יש צליל התראה לסיום הייבוש?

"צליל התראה על סיום ייבוש הבגדים, מזכיר להוציא את הבגדים מהמכונה בסיום הייבוש", מציין לאופמן. "זה חשוב במצבים שבהם מפעילים את המכונה על תכנית 'אל-קמט', שמשמעותה היא שהמכונה נכנסת למצב פעולה כל חצי שעה, ומסובבת את הבגדים כדי שהם לא יתקמטו וכדי שלא יהיה להם ריח רע, כשהם סגורים במכונה".
לדבריו, "לחצן ההתראה, למעשה מזכיר לנו שיש לרוקן את הבגדים מהמייבש, אחרת הוא ימשיך לעבוד גם עוד יומיים".
עוד כתבות בנושא:

עד כמה המייבש מרעיש?

זה לא גורם שישפיע על חשבון החשמל, וגם לא על בטיחות המוצר, אך בהחלט ישפיע על איכות החיים שלכם. בדקו מהי עוצמת הרעש של המייבש, ובמידה שהוא קרוב לחדר שינה, או שאתם רגישים במיוחד לרעש, שקלו להוסיף מעט כסף, לטובת מייבש המציע הפעלה שקטה. את הסכום הנותר תשכחו, אבל לאורך השנים כשתפעילו אותו, תרוויחו הרבה שעות של שקט.

נורית ביקורת שמיכל המים מלא, תמנע קריאת טכנאי מיותרת

"במייבשי קונדנסור (ללא צינור פליטה), יש צורך לרוקן את מיכל המים, כשהוא מתמלא", מתאר לאופמן. "אם אין נורית חיווי שמתריעה בפנינו שמיכל המים מלא, המייבש לא יפעל, ואנו נחשוב שיש בו תקלה, ולא נדע מהי.
"ברגע שהמיכל מלא, המייבש פשוט לא ייכנס לפעולה. ואז, מי שמזמין טכנאי לבדיקה, מבזבז דמי ביקור לשווא, שכן במצב שבו יש נורית חיווי, הוא פשוט ידע שזו הסיבה לתקלה. לאחר ריקון מיכל המים, המייבש יפעל כרגיל".
צריכים טכנאי מייבשי כביסה? לחצו כאן
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"
פורסם לראשונה: 08:21, 19.04.20