בשיתוף הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה
ענף הבנייה והתשתיות בישראל מתמודד עם אתגרים לא פשוטים בעשור האחרון – ביורוקרטיים, טכנולוגיים, תכנוניים ותקציביים. למרות הקשיים, חתירה לערכי מצוינות, איכות ואמינות היא לא בשמיים – היא אפשרית ואת תוצאותיה רואים בשטח. על כך תעיד תחרות "מצוינות בבנייה" שהפכה בעשור וחצי האחרונים לחלון הראווה של ענף הנדל"ן המקומי.
מידי שנתיים מקיימות התאחדות הקבלנים בוני הארץ הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה את תחרות "מצוינות בבנייה", השנה לראשונה על שם אורי דורי ז"ל. במסגרת התחרות מוענקים פרסים לפרויקטים בתחומי הבנייה והתשתיות, שבנייתם הושלמה במהלך השנתיים האחרונות. יותר ממאה פרויקטים הוגשו השנה לתחרות, בעשר קטגוריות שונות. חבר השופטים, המורכב מנציגי משרד הבינוי והשיכון, מכון התקנים, המועצה לבנייה ירוקה, איגוד המהנדסים, התאחדות האדריכלים, לשכת שמאי מקרקעין בישראל וגופים נוספים, בחן כל פרויקט על פי קריטריונים כגון עיצוב ואיכות הבנייה, תכנון פונקציונלי, בנייה ירוקה, מורכבות הנדסית, שימוש בטכנולוגיות והתאמה סביבתית.

גן לאומי עטוף בירוק

פרויקט שיקום הטיילת הצפונית בגן הלאומי מגדל צדק בפארק אפק, של חברת אולניק, זכה בפרס הפרויקט ההנדסי בתחום התשתיות הכלליות. הפרויקט, המשתרע על שטח של 30 דונם, נמשך כשנתיים בעלות של למעלה מ־50 מיליון שקלים, וכלל לא רק עבודות עפר, תשתיות, חציבה, סלילה, מים וכדומה, אלא גם עבודת שיקום אקולוגית מורכבת באתר בעל החשיבות הארכיאולוגית. העבודות בוצעו תוך התייחסות קפדנית לבעלי החיים, שמירה מירבית על הסביבה הטבעית ושימוש באבן טבעית נסורה ובעץ אורן. כמויות הפסולת האדירות במקום פונו בטכנולוגיות ירוקות, בשטח התבצעו עבודות גינון ליצירת הצללה טבעית, נסללה טיילת אופניים באורך שלושה קילומטר וחצי, ושוקמו בריכות החורף באתר.
התוצאה: הגן הלאומי השלישי בגודלו בארץ, שמוקף בטבע מרהיב וצופה אל מבצר היסטורי.
7 צפייה בגלריה
פרויקט שיקום הטיילת גן לאומי מגדל צדק.
פרויקט שיקום הטיילת גן לאומי מגדל צדק.
פרויקט שיקום הטיילת גן לאומי מגדל צדק.
(צילום: יח"צ)

אחת היצירות הגבוהות והיוקרתיות באזור השרון

בקטגוריית מבנה מגורים של עשר קומות ומעלה זכה פרויקט "בריגה טאוורס" של חברת בריגה המשפחתית. קונספט המגורים היוקרתי ממוקם על רצועת החוף של נתניה, וכולל שני מגדלים בני 34 קומות, שבהם 208 דירות יוקרה ו־14,000 מ"ר של שטחי פנאי.
"הפרויקט החדשני מהווה את אחת היצירות הגבוהות והיוקרתיות באזור השרון", נימקו השופטים, "כל מגדל מחופה באלומיניום 2200 דאבל גלאס לשמירה על בידוד מוחלט ועמידה במזג האוויר של אזור החוף. במהלך הבנייה נעשה שימוש במגוון טכנולוגיות חדשניות, והושם דגש על פיתוח אזורי ותכנון סביבתי מתקדם".
7 צפייה בגלריה
בריגה טאוורס בלילה
בריגה טאוורס בלילה
בריגה טאוורס בלילה
(צילום: יח"צ)

מתחם, המצטיין בנגישות יקרת ערך

מתחם ויתניה של חברת SGS זכה בתחרות בקטגוריית מבנה שאינו למגורים. המתחם השאפתני, המבקש לשנות את פניה של דרום תל־אביב ולהפוך אותה לאזור עסקים תוסס, ממוקם בצומת לה גווארדיה בשטח של 12 דונם, וכולל חמישה מגדלי משרדים ומגורים בני 35 עד 42 קומות עם שטחי מסחר ומשרדים הפרוסים על 48 אלף מ"ר, וביניהם מלון ואולמות תצוגה של רכבי יוקרה.
7 צפייה בגלריה
מגדל ויתניה תל אביב.
מגדל ויתניה תל אביב.
מגדל ויתניה תל אביב.
(קרדיט: יח"צ)
"המתחם, המצטיין בנגישות יקרת ערך, משלב סביבת עבודה חדשה בעירוב שימושים", נימקו השופטים את בחירתם, "מעטפת המגדל בנויה ממערכת קיר מסך כפול מתקדמת וחדשנית המבטיחה נוחות תרמית, סינון קרינה מירבי ושליטה בתאורה טבעית".

קמפוס מהמתקדמים בעולם במונחים אקולוגיים

אחד הקריטריונים שמקבל בשנים האחרונות תשומת לב מרכזית בתחרות הוא הבנייה הירוקה. את אות המבנה הירוק והחדשני קטפה השנה חברת תדהר, שבנתה את קמפוס מייקרוסופט בהרצליה. הקמפוס, שנשען על חזון הקיימות של התאגיד העולמי, הוא בין המתקדמים בעולם במונחים אקולוגיים.
הוא גם הראשון בישראל שקיבל את דירוג GOLD LEED v4 העולמי לבנייה ירוקה וחדשנית. על גג המבנה הותקנו פאנלים פוטו־וולטאים, המספקים חלק מצריכת החשמל של הבניין; המבנה מצויד במערכות מתקדמות לקירור אוויר שמצמצמות את השימוש במזגנים; בקמפוס יש מערכת ייצור מים מאוויר, מערכת למחזור מי המזגנים, מערכות מתקדמות לייצור עצמי של קומפוסט וגינה קהילתית הממוקמת על גג המבנה.

900 טונות של פלדה בגיאומטריה מסובכת

בקטגוריית המבנה הציבורי זכה אצטדיון הוולודרום של חברת רם אדרת, המשמש כמתקן אולימפי לאימונים ולתחרויות של אופני מסלול ואתלטיקה קלה. האצטדיון בשכונת הדר יוסף בתל־אביב תואר על ידי השופטים כ"פרויקט יוצא דופן וייחודי מסוגו במזרח התיכון". כ־900 טונות של פלדה מרכיבים את האצטדיון, אשר נבנה בגיאומטריה מסובכת שהפכה את הרכבת השלד לאתגר המצריך דיוק קיצוני, עבודות הנפה וריתוך.
7 צפייה בגלריה
איצטדיון וולדרום - קבוצת רם אדרת
איצטדיון וולדרום - קבוצת רם אדרת
איצטדיון וולדרום - קבוצת רם אדרת
(צילום: ליאור אביטן)

התחדשות עירונית עם חומרים ממוחזרים

חברת רם אדרת זכתה גם בקטגורית ההתחדשות העירונית תמ"א 38 עם פרויקט ניסן כהן 3א'־5א'. פרויקט הבוטיק, השוכן בשכונת רמת החייל בתל־אביב, תוכנן על ידי בר אוריין אדריכלים, וכולל שני בניינים מחוברים בעלי 18 יחידות מגורים. הפרויקט מצטיין, לדברי השופטים, בבחירת חומרי גלם איכותיים ובשימוש בחומרים ממוחזרים וירוקים.
7 צפייה בגלריה
פרויקט ניסן הכהן של קבוצת רם אדרת.
פרויקט ניסן הכהן של קבוצת רם אדרת.
פרויקט ניסן הכהן של קבוצת רם אדרת.
(קרדיט: הדמיה Dvision3)

מורכבות צורנית ומופע רב עניין

7 צפייה בגלריה
פרויקט הרצליה הילס
פרויקט הרצליה הילס
פרויקט הרצליה הילס
(צילום: שחר דביר)
מתחם המגורים הרצליה הילס של סיון ביצוע קטף את פרס מתחם המגורים בתחרות, לאחר שתואר בפי השופטים "ייחודי ונועז". הפרויקט כולל עשרה בניינים שבהם 600 יחידות מגורים. "עטיפת הבניינים בשכבה חיצונית גיאומטרית ושילוב הצבעים המודרני יוצרים מורכבות צורנית ומופע רב עניין", נימקו השופטים.

ניקיון ופשטות אסתטית

פרויקט אייקון ברחוב אבן גבירול בתל־אביב של חברת ח. מיתר זכה בקטגוריית מבנה מגורים עד תשע קומות. קומפלקס המגורים בן שש הקומות בנוי בצורת ח' ומאכלס 98 יחידות מגורים. "מבנה המגורים משלב ניקיון ופשטות אסתטית וחיבור למרקם ולרצף האורבני. המבנה מתוכנן כקומפלקס בוטיק ייחודי המורכב משלושה אגפים החובקים גן סודי קסום, והתוצאה – מתחם מגורים המשלב בין תל־אביב הנוסטלגית לעיר ללא הפסקה", נכתב בנימוקים להענקת הפרס.
7 צפייה בגלריה
פרויקט אייקון ברחוב אבן גבירול בתל־אביב של חברת ח. מיתר
פרויקט אייקון ברחוב אבן גבירול בתל־אביב של חברת ח. מיתר
פרויקט אייקון ברחוב אבן גבירול בתל־אביב של חברת ח. מיתר
(קרדיט: יח"צ)

"ענף הבנייה והתשתיות הישראלי הוא מהטובים בעולם"

בקטגוריית ההתחדשות העירונית פינוי בינוי זכתה חברת א. ליפמן עם פרויקט יהושוע בן נון 49 בתל אביב, שהפך, על פי השופטים, מ"בניין בסגנון הצפון הישן של תל-אביב לחדשני, מודרני ומעודכן באמצעות בנייה חכמה ועיצוב שמשדר קלילות". בפרויקט נעשה שימוש, בין היתר, בתבניות קלות, בעיצוב גושני וטבעי ובחומרים ממוחזרים.
בקטגוריית פרויקט הנדסי בתחום התחבורה זכתה חברת דניה סיבוס על פרויקט הקו האדום של הרכבת הקלה. הפרויקט כלל חפירה של שתי מנהרות מקבילות באורך של שלושה קילומטרים באמצעות שתי מכונות TBM לכריית מנהרות. המכונות עתירות העוצמה יוצרו במפעל בגרמניה במשך תשעה חודשים, הורכבו, נבדקו, פורקו ונארזו לטובת הובלה לישראל. הפרויקט המורכב כלל גם חיבור למערכות לווייניות שמבטיחות את דיוק החפירה, שימוש ברכבי MSV ומסוע לפינוי מהיר ובטוח.
"ענף הבנייה והתשתיות הישראלי הוא מן הטובים בעולם וללא ספק מוביל עולמי של איכות, קידמה וחדשנות", סיכם ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, "כמה סמלית העובדה שענף הבנייה והתשתיות מעניק דווקא בעת הזו, עת משבר שכמותו לא ידעה הכלכלה הישראלית, את אותות המצוינות בבנייה. אנחנו נמשיך ונשפר את יכולותינו. נמשיך לפעול כדי להרחיב את הידע, להרחיב את היכולות הטכנולוגיות, ולהרחיב את כוח האדם המקצועי המצוין שלנו".
בשיתוף הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה