הנשיא ג'ו ביידן מביע תמיכה בהתאגדות עובדים בארצות הברית. לפנות בוקר (שני) פרסם ביידן סרטון בעמוד הטוויטר שלו, שבו קרא להגן על זכויות עובדים ועל מאמציהם להקים איגודי עובדים, וכן הזהיר מפני הפחדות ואיומים מצד מעסיקים בעניין זה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בחודש האחרון החלו עובדי אמזון במחסן באלבמה להצביע על הצטרפות לאיגוד עובדי הקמעונאות, הסיטונאות והכלבו (RWDSU). מדובר בהצבעה הראשונה על התאגדות בקרב עובדי מחסני אמזון שבארה"ב, מאז שקבוצת טכנאים בדלוור הצביעה נגד התאגדות ב-2014.
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ארה"ב טאון הול CNN מילווקי
ג'ו ביידן ארה"ב טאון הול CNN מילווקי
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
(צילום: AFP)
על אף שביידן לא הזכיר את אמזון בדבריו, הוא פנה לעובדים "באלבמה ובכל רחבי אמריקה", ואמר כי "היום ובמהלך הימים והשבועות הקרובים, עובדים בארה"ב מצביעים על התארגנות של איגוד עובדים במקום עבודתם. מדובר בבחירה חשובה ביותר, מכיוון שאמריקה מתמודדת עם מגפה קטלנית, משבר כלכלי וגזענות - ומה שהיא מגלה זה שהפערים העמוקים עדיין קיימים במדינתנו".

ביידן גם הזהיר כאמור את המעסיקים מהתערבות בבחירות לאיגוד: "לא צריכה להיות שום הפחדה, כפייה, איומים או תעמולה מצד המעסיקים נגד איגוד עובדים". הוא הוסיף כי לכל עובד צריכה להיות בחירה חופשית והוגנת בשאלה האם להצטרף לאיגוד, ובפנייה לעובדים אמר: "זו זכותכם, אז השמיעו את קולכם".
לאמזון, שהיא המעסיקה הפרטית השנייה בגודלה באמריקה, אין איגודי עובדים בארצות הברית, כאמור, והעובדים באלבמה יהיו העובדים המאוגדים הראשונים של החברה בארה"ב, אם ההצעה תתקבל. לפי הדיווחים אמזון נלחמה במאמצי העובדים האמריקנים להתאגד, וזאת למרות שרבים ממחסני החברה באירופה דווקא פועלים על פי הסכמי איגודי עובדים. נציגי אמזון גם אמרו בעבר כי העובדים העומדים מאחורי ההתארגנות לא מייצגים את רוב העובדים במחסן.
2 צפייה בגלריה
אמזון
אמזון
מחסני אמזון
(צילום: AP)
דוברת איגוד הקמעונאות, הסיטונאות וחנויות הכלבו בארה"ב, אמרה כי דווח להם על "טקטיקות הפחדה שונות שבהן השתמשו באמזון נגד קמפיין איגוד העובדים בתקופת ההצבעה". בנוסף, החברה עצמה הכשירה מנהלים לאתר פעילות ארגונית של החברה, התומך בעובדי אמזון שאינם מעוניינים בהתאגדות. באתר נכתב "למה לשלם כמעט 500 דולר על התאגדות? אנחנו מקבלים שכר גבוה וגם שירותי בריאות שביניהם טיפולי ראייה ושיניים".
נשיא איגוד הקמעונאות, הסיטונאות וחנויות הכלבו, סטיוארט אפלבאום, בירך את מה שכינה כ"מסר התמיכה הברור" של ביידן בעובדי אמזון המבקשים לארגן את איגוד העובדים הראשון במחסני אמזון בארה"ב.
"כפי שציין הנשיא ביידן, הדרך הטובה ביותר של עובדים להגן על עצמם ועל משפחותיהם היא על ידי התארגנות באיגודי עובדים. לכן כל כך הרבה נשים וגברים נלחמים למען איחוד במחסן אמזון באלבמה", אמר אפלבאום.
ביידן התחייב להגדיל את מספר איגודי העובדים בארה"ב לאחר שנים של ירידה במספר החברות המאוגדות. הנתונים הרשמיים בארה"ב מצביעים כי שיעור החברות שלהן איגודי עובדים במגזר הפרטי עמד על 6.2% ב-2019, לעומת כ-20% ב-1983.