בענף החשמל מזהירים: מאות חנויות חשמל פרטיות לא ישרדו אם החנויות לא ייפתחו לאחר הפסח.
רשתות החשמל וחנויות החשמל הפרטיות דורשות מהממשלה לפתוח את החנויות מיד לאחר הפסח, ללא כל קשר להחלטה על פתיחת חנויות קמעונאיות אחרות.
1 צפייה בגלריה
חנות מוצרי חשמל
חנות מוצרי חשמל
חנות מוצרי חשמל
(צילום: מאור בוכניק)
בישראל פועלות כ-1,000 חנויות למוצרי חשמל, שמחציתן פרטיות. במסגרת הוראת הממשלה על סגירת הפעילות הקמעונאית נסגרו גם חנויות החשמל, ועברו לשווק מוצרים באונליין. אלא שלא מעט חנויות חשמל נמצאות בבעלות פרטית ולא פועלות באונליין.
בענף החשמל טוענים כי מוצרי החשמל הם חיוניים למשקי הבית במידה זהה לחיוניות המזון והפארמה שממשיכות לפעול בהיתר ממשלה. לטענת אנשי הענף, חנויות החשמל אינן מהוות מוקד משיכה להתקהלות והן נותנות מענה לצורך דחוף. כמו כן, טוענים כי סכנת ההידבקות בחנויות החשמל נמוכה והקנייה בהן בטוחה יותר מהקנייה בחנויות המזון שגם בהן יש מכירה של מוצרי חשמל.
מאיר סהר, מנהל 'קבוצת החשמל' המאגדת 64 חנויות פרטיות אמר: "זה ענף שמראש עובד עם רווחיות מאוד מאוד נמוכה אבל עם מחזורים מאוד גדולים כך שהסיכון גדול במיוחד. חנות עם מחזור מכירות של מיליון שקל בחודש, מחזיקה מלאי בשווי 2-3 מיליון שקל בכל רגע נתון. כיוון שהמרווחים נמוכים, רוב המכירות מכסות למעשה את התשלומים לספקים וכרגע אין מכירות ואין יכולת לשלם לספקים. זה מדרון חלקלק שיכול מהר מאוד להוביל לפשיטות רגל של בעלי חנויות פרטיות ולהתגלגל גם לנפילות של יבואנים. רוב החנויות הפרטיות הן חנויות רחוב או חנויות ששוכרים מבעלי נכסים פרטיים כך שגם אין סיכוי שמישהו יבטל לנו את שכר הדירה או ייתן לנו הנחה. לחנות פרטית עם פדיון של 8-9 מיליון שקל בשנה, נשאר רווח של 300 אלף שקל בשנה בלבד. מספיק שחנות פרטית תבטל שיק אחד כדי שיצמצמו לה את מסגרת האשראי והלחץ רק יילך ויגדל".
לדברי איתי קובי, מנהל קבוצת 'סמארט אלקטריק' הכוללת 71 חנויות פרטיות: "הקושי העיקרי שמונע מהגלגל להסתובב הוא שהחנויות הפיסיות סגורות ושם עיקר הפעילות שלנו. ל-43 מתוך 46 החנויות בקבוצה אין אונליין והירידה במכירות מגיעה ל-90%. הממשלה יצרה עיוות בכך שחנויות המזון כמו שופרסל, אושר עד, קינג סטור ואחרות מוכרות מוצרי חשמל לצד המזון בחסות התקנות ובכך הן 'גונבות' לנו את הפרנסה. זו למעשה התערבות בתחרות וכל זה קורה בתקופת הפסח שהיא התקופה החזקה ביותר בענף מוצרי החשמל. מי שנפגע זה החנויות והרשתות הפרטיות שאין להן איך לשלם את ההוצאות. מעבר לכך, מוצרי חשמל הם מוצרי צריכה וכאשר למשפחה מתקלקל המקרר או מכונת הכביסה, היא לא יכולה לחכות עד שהמשבר ייגמר. כשאנשים סגורים בבתים, הצריכה יותר גבוהה ולכן יש גם יותר תקלות במוצרים".
ג'קי גביש, בעל חנות "סאן סנטר" בדיזנגוף סנטר מסר כי יש לו מלאי רב שלא נמכר: "אנחנו תקועים עם מלאי ענק של מוצרי חשמל שקנינו לקראת פסח. השנה עשינו רכישה גדולה במיוחד כי אמרו לנו שכדאי להיערך למצב שלא תצא סחורה מסין. אני יושב בחנות סגורה והסחורה שוכבת במחסנים. לא נוכל להמשיך כך כשאנחנו חייבים לספקים מיליוני שקלים על הסחורה ואין קונים. אם לא נפתח בהקדם, אנחנו עלולים להגיע לפשיטת רגל".