משבר הקורונה שפקד בשנה האחרונה את העולם ככלל ואת ישראל כפרט לא דילג מעל ציבור הסטודנטים והסטודנטיות במדינה. להיפך! הוא חשף ביתר שאת את הבעיות המבניות בחברה, אשר פוגעות בשגרה במעמדם של הצעירים והסטודנטים בשוק התעסוקה, והוא גם העצים את אי הוודאות ואת חוסר היציבות הכלכלית שהם חווים.
רק כדי לסבר את האוזן מבחינת הנתונים: עובדתית, בשיאו של המשבר זינק שיעור הצעירים דורשי העבודה עד גיל 34 ל־47.6% כמעט חצי. ואם לא די בכך, הם עלולים כעת, עם החזרה האיטית לשגרה, להיפגע אף יותר. זאת מאחר שריכוזי התעסוקה של צעירים בתחומי המסעדנות, הפנאי, המכירות והתיירות, שגם ציבור הסטודנטים העובדים מהווה נתח לא מבוטל ממנו - יוצרים תחרות קשה ומטילים צל כבד על יכולתם הנוכחית והעתידית להשתלב בשוק התעסוקה המעורער.
ויש לזה הוכחות בשטח. לפי "סקר הסטודנט" 2020, שערכה התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית בשיתוף מכון המחקר מאגר המוחות, העידו הסטודנטים, כי בשיא המשבר 38% מהם הוצאו לחל"ת, 13% עזבו את דירתם בשל קושי כלכלי ו־27% לקחו הלוואה בגובה של מעל 20,000 שקלים ומתקשים להחזירה.
ולמרות הקושי הכלכלי, ההוצאות של ציבור הסטודנטים נותרו כפי שהיו טרם פרוץ המשבר. כלומר הם עדיין נדרשים לשלם שכר לימוד ותשלומים שוטפים, בהם: ארנונה, שכר דירה (או תשלומי מעונות) ומזון. אותם סטודנטים נכנסו בשנה האחרונה לחובות, שעלולים להעמיד את עתידם בפני דילמה אכזרית ובלתי אפשרית: על מה לוותר? על התשלומים למוסד הלימודים, לבעל הדירה, חשבונות המים והחשמל או אפילו המזון.

1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)



נשמע מייאש! אז מה באמת עושים? על מנת לסייע לציבור הסטודנטיאלי להתגבר על הקושי הכלכלי ולמנוע מגמת נשירה משמעותית מהלימודים האקדמיים, הצליחה התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית לאחר מאבק עיקש, להביא בשנת 2020 לחתימת תוכנית סיוע ממשלתית בסך כולל של 900 מיליון שקלים.
תוכניות אלו הולידו כמה פרויקטים משמעותיים, והם שאפשרו לסטודנטים לפעול למען החברה לצד קבלת סיוע כלכלי נחוץ.
למרות מצבם המורכב, הסטודנטים והסטודנטיות לקחו אחריות חברתית והיוו כוח התנדבותי משמעותי בשנה האחרונה, כאשר סייעו לכלל האוכלוסיות והגזרות שנפגעו במשבר הקורונה. צריך בהחלט לפרגן להם בחזרה.

כוח משימה לאומי

עד לפני ארבעה חודשים כ־25,000 סטודנטים הופעלו חברתית על ידי התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית בעת משבר הקורונה וסייעו בהתנדבות וללא כל תמורה או הטבה.
אלא שבחודש ינואר האחרון השיקו המשרד לשוויון חברתי בשיתוף התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית את תוכנית "כוח משימה לאומי", ששינתה את התמונה.
במסגרת התוכנית יתגייסו אלפי סטודנטים בישראל לתמיכה במצוקות החברתיות שיצר משבר הקורונה, אבל הפעם היא תהיה מלווה בקבלת תמורה. הכוונה היא למלגות אשר יוענקו במסגרת התוכנית לכ־10,000 סטודנטים וסטודנטיות ברחבי הארץ, שיפעלו בזירות חברתיות שונות, ויספקו סיוע, תמיכה ומענה למגוון אתגרים חברתיים ואנושיים שאיתם מתמודדת החברה הישראלית בימים אלו.
התוכנית מחולקת למספר מסלולים, בהתאם לצורכי החברה הישראלית בתקופה זו, והיא מתוקצבת הן על ידי רשות הצעירים במשרד לשוויון חברתי בכ־50 מיליון שקל, והן במסגרת תוכנית הסיוע שחתמה התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית עם המדינה.
כל מסלול מנוהל על ידי הסטודנטים - החל ממנהל/ת ארצי/ת ועבור לרכזים/ות שיעבדו תחתיו ויהיו אחראיים על אזורים או תחומים בתוך כל מסלול.

החלוקה למסלולים בתוכנית מבוצעת לפי שישה נושאים כמפורט:

1. הפגת בבדידות לאזרחים ותיקים:
כ־4,000 סטודנטים ילוו אזרחים ותיקים. הם יבקרו אותם בבתיהם על מנת לסייע בהפגת הבדידות, ויסייעו להם במיצוי זכויותיהם. הפעילות תתבצע בשיתוף משרד הרווחה, משרד הקליטה והרשות לזכויות ניצולי השואה.
2. ליווי מרכזי צעירים ברשויות המקומיות:
כ־2,000 סטודנטים יסייעו במרכזי צעירים ברשויות מקומיות ברחבי הארץ, בטיפוח יזמות מקומית ובחיזוק מתן מענים מקומיים לתושבים. פעילות זו תתבצע בשיתוף איגוד מרכזי הצעירים.
3. תגבור מערכי בריאות:
כ־500 סטודנטים ממקצועות הבריאות שולבו ככוח עזר בבתי החולים, לצורך סיוע ותמיכה בצוות הרפואי ובמאושפזים. פעילות זו תתבצע בשיתוף משרד הבריאות.
4. לכידות חברתית:
כ־500 סטודנטים יובילו צוותי משימה במוסדות אקדמיים ברחבי הארץ. הסטודנטים יעברו הכשרה, אשר תשמש אותם לקידום חיבור וליצירת שותפויות בין אוכלוסיות בחברה בישראל. הפעילות בשיתוף קרן תקווה ישראלית בבית הנשיא.
5. תגבור מערכת החינוך ובתי הספר:
כ־1,500 סטודנטים ישולבו במערכת החינוך, בגילאי גן עד תיכון, ויסייעו בהשלמת פערים לימודיים כתוצאה מהקורונה (החל מרכישה שפה בגילאים הנמוכים ועד סיוע בבגרויות בכיתות הגבוהות). פעילות זו תתבצע בשיתוף משרד החינוך.
6. יוזמות סטודנטיאליות:
ליווי יוזמות עצמאיות של סטודנטים/ות, הנותנות מענה לאתגרי הקורונה במרחב הסטודנטיאלי, הקהילתי-מקומי והחברתי בישראל.
** מנהלי התוכנית מבטיחים כי לכל סטודנט שישתתף בפרויקט, תוענק במהלך שנת הלימודים תשפ"א מלגה של כ־5,000 שקלים עבור פעילות חברתית בהיקף של 90 שעות. התוכנית נמצאת כרגע בשלב ההכשרות של המלגאים, שעוד החודש ישובצו במוקדי הפעילות השונים.

הסטודנטים הם עתיד המדינה

סטודנטים אשר משתתפים במסלול מרכזי צעירים בתוכנית כוח המשימה הלאומית מספרים לנו השבוע על תחושת השליחות האמיתית שליוותה אותם, לדבריהם, כשהחליטו להירתם לטובת הנושא. כך, למשל, הסטודנטית סתיו ליבנה מכוח המשימה: "החלטתי להגיש מועמדות למלגה בעקבות משבר הקורונה. חיפשתי מסגרת שתאפשר לי עשייה חברתית ותענה על הצרכים החדשים שעורר המשבר, ראיתי במלגה הזדמנות חד פעמית לחולל שינוי".
יש דרכים נוספות במסגרת האקדמיה לקבל מלגות, מדוע בחרת דווקא בזאת?
"מפני שאני מאמינה שלפעמים צריך לבחור להיות במקום, שבו יש לך הכי הרבה השפעה ויכולת לשנות, וזה מה שהמלגה הזאת מסמלת עבורי".
גם נתנאל הררי, סטודנט באוניברסיטה הפתוחה, משתתף במסלול יזמות של כוח משימה לאומי.
מדוע הצטרפת?
"החלטתי להגיש מועמדות לכוח משימה, כי הרגשתי שבתוך משבר הקורונה הגדול שידענו כעם וכמדינה, גם אני מחויב להיכנס תחת האלונקה ולתרום את חלקי הקטן לקהילה. הדבר מסמל עבורי את ארץ ישראל היפה, זאת שחלמנו עליה בזמן שהוקמה כעל שבט אחים ואחיות. כולנו יחד נמצאים באותה סירה ברגעים המשמחים של המדינה וברגעים הקשים שלה ולמעשה בכל רגע".
יואב כהן, סטודנט לחינוך הצטרף אף הוא לכוח המשימה: "הצעירים והסטודנטים במדינה הם העתיד שלה, דור המחר. הם הרופאים, השופטים, הסופרים, אנשי ההייטק והעסקים, שעליהם תתבסס כלכלת ישראל בעשורים הקרובים. אין ספק שכולנו - ילדים, צעירים, מבוגרים וזקנים, נאלצים בנסיבות הקיימות לשאת בנטל ולהתגייס למען החברה, התגייסות הסטודנטיאלית הרחבה מוכיחה, כי למדינה ישנו כוח אנושי צעיר וחשוב, שמוביל את החברה ליציאה משותפת וחזקה מהמשבר הנוכחי".

שלומי יחיאב על ערך האחדות

שלומי יחיאב, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית, מספר גם הוא על תכנית כוח משימה לאומי ועל התמודדות הסטודנטים במשבר הקורונה:
"במשמרת שלנו, אף אחד במדינת ישראל לא יישאר מאחור. ערך זה הוביל אותנו מהיום הראשון במשבר, והניע אותנו להיאבק ללא פשרות על עתידם של הסטודנטים ועתיד החברה הישראלית כולה. עשרות אלפי סטודנטיות וסטודנטים קרסו תחת הנטל הכלכלי, והצלחנו לייצר עבורם מערכי סיוע ישירים ואפקטיביים בהיקף חסר תקדים. "לנגד עינינו עמדה המטרה שלכל סטודנט תהיה הזדמנות אמיתית להצליח בשנת הלימודים המאתגרת הזו, ובמיוחד לאלו שאין להם גב כלכלי מבית. למרות הירידה בתחלואה בימים אלו, גלי ההדף של הקורונה עדיין כאן. בשנה האחרונה העמיקו השסעים והתרחבו הפערים הסוציו־אקונומיים".
מה הייתה המטרה שהצבתם לפניכם בעת הקמת כוח המשימה?
"הקמנו את כוח המשימה הסטודנטיאלי על מנת להתמודד עם האתגרים שציינתי, וזו גאווה בלתי רגילה לראות את ההתגייסות המיידית של אלפי סטודנטיות וסטודנטים לטובת העניין. רובם המוחלט נפגעו בעצמם כלכלית במהלך המשבר, אך זה לא עצר אותם מלקחת צעד קדימה ולתת מעצמם עבור החברה".
מה מניע אתכם?
"הכוח המניע הכי חזק שלנו הוא ערך האחריות. הדורות הקודמים ייסדו את המדינה ועבדו קשה מאוד בעיצוב את פני החברה הישראלית, ועל כתפינו מוטלת המשימה לתמוך אותה ברגעיה המורכבים ביותר. בשנה האחרונה נגיף הקורונה איים על בריאותנו, החירות שלנו הוגבלה והתרחקנו מהיקרים לנו מכול. היציבות הכלכלית שלנו החלה להיסדק וחלקנו איבדו אותה לחלוטין. השבר הדמוקרטי שיתק את המדינה, ריסק את האמון שנותר בינינו, והיו רגעים שכולנו שאלנו את עצמנו האם נצליח להתאושש ממצב זה.
"כוח המשימה הלאומי שהקמנו עזר לי לענות על שאלה זו, וגרם לי להבין מעל לכל ספק שיש כאן דור צעיר נחוש, שלא שכח את עברו ולא ויתר על עתידו במדינה. אנחנו נמשיך לתת את כל כולנו ונוודא שאת המשבר הזה החברה הישראלית עוברת יחד, כתף אל כתף ומאוחדת מתמיד".