שילמתם בצ'ק ואין לכם די כסף בחשבון? מעתה הוא לא יוחזר עוד אוטומטית עם הערה שאין לו כיסוי. הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל פרסם היום (ראשון) להערות הציבור טיוטת תיקון להוראה בנושא "משלוח הודעות בתקשורת", ממנה עולה כי הבנקים יחוייבו לשלוח הודעה ללקוח אשר הוצג בחשבונו צ'ק ולא הייתה יתרה מספקת לפירעונו, ולעדכנו שעליו להפקיד כסף בחשבון כדי למנוע את סירוב הצ'ק מסיבת "אין כיסוי מספיק".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מטרת התיקון היא להתאים את ההוראה להתפתחויות הטכנולוגיות ולהביא לשיפור השירות והגברת אפקטיביות מסירת הודעות ללקוחות התאגידים הבנקאיים.
2 צפייה בגלריה
צ'ק
צ'ק
צ'ק
(צילום: עמת מגל)
בתיקון להוראה החדשה נקבע כי התאגידים הבנקאיים יבחרו את ערוץ התקשורת המתאים למשלוח הודעה לפי צרכי הלקוחות (פיזי/דיגיטלי), בהתאם לערוצי התקשורת בהם בחר הלקוח לקבל הודעות. לצורך יישום ההנחיה התאגידים הבנקאים נדרשים למפות ולבחון את סוגי ההודעות על מנת לבחור את ערוצי התקשורת המתאימים.
כאמור, ההוראה פורסמה להערות הציבור והיא צפויה להיכנס לתוקף שנה מיום פרסומה הסופי, זאת למעט הסעיף המשלים את התיקון לחוק צ'קים ללא כיסוי אשר כניסתו לתוקף צפויה באוגוסט 2021.
על אף הנחיה כללית זו, נקבעה רשימה של הודעות, כגון הודעות הקשורות להליכים משפטיים, הודעות לנותני ערבות וכו', אשר בשל חשיבותן התאגידים הבנקאים נדרשים לשלוח אותן בשני ערוצי תקשורת במקביל, אשר גם יעבירו את המידע ללקוח באופן מהיר וגם יאפשרו מעקב, שמירה והדפסה.
2 צפייה בגלריה
בנק ישראל
בנק ישראל
בנק ישראל
(צילום: Gettyimages)
בנוסף, על מנת להפנות את תשומת ליבם של הלקוחות להודעות הנמצאות באזור האישי, ובמטרה להקל עליהם לעקוב אחר המתנהל בחשבונם, נקבע כי יש להציג ללקוח התראה בולטת על כך שמחכות לו הודעות חדשות, עם כניסתו לאזור האישי.
כמו כן, נדרש התאגיד הבנקאי לאפשר ללקוחות לקבל חיווי על כך שישנה הודעה חדשה באזור האישי, ככל שהם מעוניינים בכך.
המפקח על הבנקים, יאיר אבידן: "טיוטת תיקון ההוראה שפרסמנו, תביא לשיפור השירות ללקוח, לאפקטיביות רבה יותר במסירת ההודעות ולהגברת המודעות של הלקוחות למידע הנשלח אליהם מהתאגידים הבנקאיים.
"בנוסף, קביעת ההוראות לעניין משלוח הודעה ללקוח שהוצג בחשבונו צ'ק ולא הייתה יתרה מספקת לפירעונו, תאפשר ללקוח להפקיד כספים בחשבונו על מנת למנוע את סירוב הצ'ק, ולהגן על הלקוח מפני ההשלכות השליליות שעלולות להתלוות לכך".