"אין יותר צורך במאכרים, נשים סוף להליכי הבירוקרטיה הארוכים ברשות מקרקעי ישראל". כך אמר הבוקר (ב') מנהל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) הנכנס, עו"ד ינקי קוינט, במסיבת עיתונאים ראשונה שערך במסגרת תפקידו. נושא מסיבת העיתונאים היה "המהפכה הדיגיטלית של רשות מקרקעי ישראל".
"כשנכנסתי לתפקיד מנהל רשות מקרקעי ישראל, ביקש ממני שר השיכון להתמקד בשני נושאים - הגברת שיווק יחידות הדיור ושיפור השירות לאזרח", אמר קוינט. אולם כותרות בעניין הירידה בהיקף שיווק הקרקעות על ידי המדינה - שהובילה, בין היתר, לירידה בהתחלות בנייה, לגידול הביקושים מול ההיצע ולעליית מחירים ב-2020 – לא היו מנת חלקו של האירוע.
קוינט התמקד במערכת שירות חדשה של רמ"י, במסגרתה חוכרי קרקעות פרטיים יוכלו לבצע פעולות, לקבל מידע, להגיש מסמכים ולקבל אישורים ללא הצורך להגיע למשרדי רמ"י פיזית. עד היום עשרות אלפי אזרחים השתמשו בשירותיהם של מתווכים (הכוונה למייצגים - עורכי דין ואנשי מקצוע העוסקים בתחום) על מנת להתנהל מול רמ"י לצורך התמודדות עם הבירוקרטיה והניירת. במשך שנים נחשבה המערכת של רמ"י מהגרועות בשירות הציבורי. ברמ"י הבהירו כי חלק מהפעולות ימשיכו להתבצע באמצעות מייצגים.
1 צפייה בגלריה
עו"ד ינקי קוינט מנהל רשות מקרקעי ישראל
עו"ד ינקי קוינט מנהל רשות מקרקעי ישראל
עו"ד ינקי קוינט, מנהל רשות מקרקעי ישראל, במסיבת העיתונאים היום
(צילום: רשות מקרקעי ישראל)
"המהלך יקל על נותני השירות והחוכרים עצמם, יצמצם באופן משמעותי את העיסוק של האזרח בניירת והגשתה, יקצר לוחות זמנים בתיקים מורכבים וייתר שימוש במתווכים", הוסיף קוינט. במסגרת זאת, ניתן יהיה לקבל שירותים דיגיטליים לצורך רכישת דירה או ביצוע עסקת מקרקעין, כגון אישורי זכויות, אישורים לרישום משכנתא, מידע על נכס, מידע על סטטוס טיפול בפנייה, מכרזים מקוונים ועוד.
עוד ציין כי מטרת המערכת "להפוך את רמ"י לידידותית ונגישה יותר, לצמצם את זמני קבלת השירות ולוחות הזמנים לביצוע תהליכים, לבטל את הצורך להגיע למשרדי הרשות להגשת טפסים או לבנקים בענייני משכנתאות, ומבלי שיצטרכו לשלם למאכרים עבור טיפול בכך עבורם".
שנת 2020 הסתיימה בשפל חסר תקדים של שיווקי קרקעות על ידי המדינה – כ-20 אלף דירות בלבד לעומת ממוצע של כ-40 אלף דירות בשנים עברו על רקע מגפת הקורונה. רמ"י, מונופול שמחזיק ומנהל כ-90% מקרקעות המדינה, מנסה בימים אלה להגביר את קצב השיווקים.
בחודש שעבר החליטה מועצת מקרקעי ישראל כי תפקח אחר השימוש בקרקעות רמ"י, על רקע חששות של משרדי האוצר והשיכון לפיהם היא לא תעמוד בהתחייבויותיה, שעומדות על עשרות מיליארדים. מדובר בהתחייבויות עבור פרויקטים גדולים, כגון פינוי מחנות צה"ל ממרכז הארץ, פיתוח קרקעות תעש השרון וקיום הסכמים מול רשויות מקומיות. רמ"י מתקיימת מתקבולי שיווקי הקרקעות, אולם בשנים האחרונות היקף ההתחייבויות שלה גדל.