מנגנון אסלה הוא לא רכיב שמתקלקל כל-כך מהר, ולכן אין טעם להחליף אותו רק כתיקון מניעתי. פעמים רבות, ניתן להסתפק בתיקון קטן וזול יותר.
"זהו רכיב מכאני עמיד יחסית, שיש בתים שהוא מחזיק בהם מעמד גם עשר שנים, אך זה עניין של מזל ויהיו מקרים שבהם גם כעבור שנה הוא יתקלקל, כשהממוצע עומד על כ-5 שנים", אומר שמואל שרון, אינסטלטור מ-4 אינסטלטורים באתר "המקצוענים".
"יהיו מקרים שבהם בהחלט ניתן יהיה להסתפק בהחלפת המצוף בלבד".
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
היכן ממוקם המנגנון ומה תפקידו?
המנגנון, ממוקם בתוך מיכל ההדחה (ניאגרה), ותפקידו להתרומם בכל לחיצה של כפתור הדחת המים. ואז, הוא מרים את גומיית האטם הממוקמת בתחתית המיכל, ומאפשר למים למלא את האסלה. רק כשכל המים יורדים, הוא אוטם שוב את פתח הניקוז שמגשר בין מיכל ההדחה לאסלה.

מה גורם לתקלה במנגנון?

שרון: "לרוב, הוא מתקלקל בשל בלאי טבעי, הנובע לרוב מהצטברות אבנית שגורמת לו להתפס למעלה ולא לרדת בחזרה למקומו".
האם ניתן למנוע את התקלה הזו?
שרון: "לא, מדובר בבלאי טבעי, שהוא מהיר יותר באזורים בהם כמות האבנית שבמים היא גדולה. זה גורם לגומייה להישחק ולכל המנגנון לעבוד בצורה פחות טובה".
כיצד יודעים אם התקלה היא במצוף או במנגנון?
"לרוב, צרכנים מתקשרים לאינסטלטור כשהם מזהים נזילת מים אל תוך האסלה או כשהם שומעים שריקה קבועה", מסביר שרון. "הדבר הראשון שבודקים הוא את תקינות המצוף. אם הוא עולה על גדותיו, סימן שהבעיה היא במצוף. אם לא, התקלה היא במנגנון".
ישנם מקרים שבהם אינסטלטורים ממליצים להחליף רק את גומיית האטם שבתחתית המנגנון. האם זהו תיקון שאכן פותר את הבעיה?
"זה עניין של מזל, ולא תמיד שווה להמר על תיקון חלקי", אומר שרון. "מאחר שיש ריבוי גדול של דגמים, לא תמיד הגומייה מתלבשת בצורה מושלמת על המנגנון הקיים. ואז, גם אם הבעיה נפתרת למשך תקופה של בין שבוע לכמה חודשים, בסופו של דבר היא יכולה לחזור. ואז, יוצא שהתיקון עולה ביוקר".
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מה הפרש המחירים בין תיקון חלקי של החלפת גומיית האטם בלבד, לבין החלפת כלל המנגנון?
"עלות החלפת גומית אטם היא כ-350 שקל, ועלות החלפת מנגנון היא לרוב כ-500 שקל", אומר שרון.
"לכן, אם ההפרש לא כזה גדול במחיר, כדאי להשקיע מראש בהחלפת כלל המנגנון. זאת, משום שאם החלפת הגומיה לא תפתור את הבעיה, תמצאו את עצמכם משלמים סכום גבוה משמעותית".
לדברי שרון, "בנוסף, כשמחליפים את המנגנון, ההחלפה כוללת את 3 הרכיבים ממילא: את המנגנון עצמו, את גומיית האטם שבתחתית ואת המצוף. בכך, תופסים שלוש ציפורים במכה אחת, ומונעים קריאות חוזרות ומיותרות לאינסטלטור כעבור תקופה קצרה.
"אך כאמור, מדובר בשיקול כלכלי, ובהימור שהצרכן לוקח על עצמו. צריך לקחת בחשבון שעבור החלפת גומייה אטם נהוג לתת אחריות קצרה במיוחד של כשבוע-שבועיים".
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כמה תעלה החלפת מנגנון של מיכל הדחה והאם יש הבדל בין ניאגרה רגילה לסמויה?
"עלות החלפת מנגנון אוניברסלי לאסלה רגילה (מכל הדגמים) היא 150 שקל עבור המנגנון ועוד כ-350 שקל עבור העבודה (כולל מע"מ)", מציינים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".
"עלות החלפת מנגנון לניאגרה סמויה, תהיה יקרה יותר. עלות המנגנון עצמו היא 150-300 שקל (בהתאם לדגם), ועוד כ-400 שקל עבור העבודה (כולל מע"מ)".
עוד כתבות בנושא:

מה חשוב לוודא מראש עם האינסטלטור?

"ראשית, כדאי מראש לציין איזה דגם של ניאגרה יש לכם (פלסטיק, מונובולוק או ניאגרה סמויה)", ממליצים במוקד השירות. "זאת, בכדי שהוא יגיע עם המנגנון המתאים, ולא יצטרך להגיע שוב".
פורסם לראשונה: 16:15, 11.01.21