שופטי בג"ץ הוציאו הערב (חמישי) צו על תנאי, המורה למדינה לנמק מדוע לא יבוטל נוהל "תוספת הרמטכ"ל" לפנסיה התקציבית של גמלאי צה"ל. עוד הורו השופטים למדינה לנמק מדוע לא יושבו הכספים משנת 2012, ולהוסיף אזהרה לתשלומי הפנסיה העתידיים. "יש להצר כי עד עתה לא גובש מתווה מוסכם על אף החשיבות והצורך הדוחק בגיבוש מדיניות בהנתן ההשלכות הכלכליות והציבוריות של הסוגיה", נכתב בהחלטה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
היום נערך דיון בעתירה שהגישה עמותת צדק פיננסי, ובו נמתחה ביקורת חריפה על המדינה שלא קידמה את הנושא מאז הדיון הקודם במאי 2020. נציגי המדינה ביקשו דחייה נוספת לאור הבחירות הקרובות כדי לאפשר לממשלה החדשה לגבש עמדה בנושא. לאחר שהשופטים רמזו כי יקבלו את העתירה, ביקשו נציגי המדינה לאפשר לרמטכ"ל אביב כוכבי להגיע לדיון כדי לנמק מדוע אין להוציא צו ביניים שיקפיא את התשלומים. השופטים נענו הערב לבקשת המדינה והקציבו למדינה חצי שנה לעדכן את בג"ץ, עד 15.8.2021, וסירבו לבקשת צו הביניים, כך שלא היה צורך להתייחס לשאלת הגעתו של הרמטכ"ל לבית המשפט.
1 צפייה בגלריה
אביב כוכבי
אביב כוכבי
הרמטכ"ל אביב כוכבי
(צילום: רועי עידן)
לפי החוק כל איש קבע מקבל פנסיה תקציבית בשיעור של שני אחוז צבירה לכל שנת שירות בפועל. תוספת הרמטכ"ל במקור הייתה תוספת שניתן להעניק לחיילים שעברו את גיל ה-40, או משרתים בתפקידים מיוחדים. בפועל, לפי דו"ח מבקר המדינה משנת 2016, 98% מכלל גמלאי צה"ל זוכים לתוספת.
לפי העתירה, ההגדלה הממוצעת עומדת על כ-8.8% בשיעור הצבירה לפנסיה לכל גמלאי, והעלות השנתית של ההגדלות בלבד עומדת על כ-3.1 מיליארד שקלים בכל שנה, בהתחייבות של עשרות רבות של שנים קדימה.
לטענת העותרים, הענקת התוספת שאמורה להיות למקרים חריגים לכלל אנשי הקבע והגמלאות מנוגדת לחוק, ועולה לכל משפחה ישראל כ-50 שקלים בכל חודש, כ-650 שקלים בשנה.
"מנגנון אשר בה לשרת, באופן נקודתי, צורך של המערכת - לתת לה יכולת להציע אופק פנסיוני גם למי שמשתלב במערכת באיחור. גם פרשנות רחבה ויצירתית ככל האפשר אינה יכולה לאפשר הגדלת הפנסיה ל-98% מגמלאי צה"ל", נכתב בעתירה. "לו ביקש המחוקק להגדיל את בסיס הפנסיה לכלל גמלאי צה"ל היה עושה, ומחוייב היה לעשות, זאת בחקיקה ראשית מפורשת".
עו"ד נילי אבן-חן, מנכ"לית עמותת צדק פיננסי: "בבג"ץ קרה היום משהו דרמטי - המדינה הודתה לראשונה בפה מלא ובפומבי כי יש בעיה משפטית מהותית בתשלום הגדלות הרמטכ"ל, והתחייבה להערת אזהרה בעניין מעתה לכל גמלאי צה"ל. זאת אחרי 60 שנה של תשלומים באין תוקף חוקי ובאין מפריע, ואחרי דחיות אין קץ מצד המדינה, ללא כל כוונה אמיתית להסדיר את העניין. מקומם שרק 'החרב' של בית המשפט, כהגדרתו של השופט עמית, והחשש שביהמ"ש יוציא צו ביניים גרמו לרמטכ"ל להודיע שהוא מוכן לעזוב הכל, ולעלות מיד ירושלים להגן על ההגדלות. מוטב וראוי לתרגם את הנחישות הזו לתשלום הוגן לגמלאי צה"ל ע"פ חוק".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "כוחו של צה"ל טמון באיכות משרתיו. השלמות תקופת השירות מהוות חלק מתנאי השירות הצבאי מזה שישים שנה, בהתאם לשורת החלטות שקיבלה הממשלה.
"היום קבעו שופטי בג"ץ כי המשך הדיון בעתירה שהוגשה בנושא יידחה, על מנת לאפשר לממשלה הבאה להידרש אליו לאחר הקמתה, ודחו בקשה להוציא צו ביניים המונע את המשך תשלום ההשלמות. צה"ל ימשיך לפעול אל מול כלל הגורמים הרלוונטיים להסדרת הנושא ולמניעת פגיעה במשרתים".