בבנייה הפרטית, כבר בשלב התכנון שאלה זו תעלה. השיקולים הם לכאן ולכאן, וישפיעו לא רק על הנראות של הבית אלא גם על שאלות של תחזוקה ובידוד הבית. מהם השיקולים שצריך לקחת בחשבון? בדקנו.
יש המעדיפים גגות רעפים בגלל המראה הכפרי, ויש המעדיפים גגות שטוחים בסגנון יווני. לשאלת האקלים, יש כמובן השפעה על בחירת סוג הגג. "האקלים הישראלי, ללא ספק מאפשר גגות שטוחים", אומר אלי הראל, מהנדס ויועץ בבנייה פרטית. "כמויות הגשמים והשלג בארץ, נמוכים יחסית ברוב אזוריו, ולמעט אזורים אלו, בהחלט אין חובה להתקין גג רעפים משופע.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
ואולם, יש מקרים, שבהם תכנית בניין עיר (תב"ע), היא שקובעת נהלים בעניין, ומחייבת יישוב מסוים לבנות גגות שטוחים או גגות רעפים, ולא מותירה לבעלי הנכס אפשרות בחירה. אם אכן יש לכם בחירה, יש כמה שיקולים שכדאי להביא בחשבון, כבר בשלב התכנון.

מה היתרונות של כל אחת מהאפשרויות?

"על גג שטוח יש אפשרות למקם את דוד השמש והמעבים (מנועים) של המזגנים או של מערכות אחרות", מסביר הראל.
"אם אתם מרצפים את הגג, אפשר לנצל את השטח הנותר לפינות ישיבה, לאירועים ולמעשה, להגדלת שטח הבית שלכם. אמנם הגג חשוף לשמש (בהיעדר פרגולה), כך שבשעות היום החמות הוא יהיה בשימוש מוגבל, אך עדיין מדובר בשיקול שיש לקחת בחשבון, בייחוד אם יש מגבלת מקום בבית.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
לדברי הראל, "לעומת גג שטוח, הרי שבגג רעפים ניתן לנצל את החלל שמתחת לגג לאחסון, או להכין את הגג כמעטפת לקראת קומה נוספת שייתכן שתרצו לבנות בעתיד".
אם החלטתם לבנות גג רעפים בן קומה אחת בלבד, כדאי לדרוש מהמתכננים להגביה את קירות המעטפת של הקומה השנייה ולא להניח את גג הרעפים ישירות על תקרת הקומה הראשונה. בכך תרוויחו חלל שימושי מתחת לגג הרעפים עבור מערכות שונות ואחסון בתוספת עלות נמוכה יחסית.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

רעפים ויריעות ביטומניות: מתי צריך לחדש?

נקודה ראשונה שכדאי להביא בחשבון בגגות שטוחים היא הצורך בחידוש האיטום. "בעבר, היו משתמשים בזפת לאיטום הגג", מסבירים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "כיום, ברוב הבתים הפרטיים משתמשים ביריעות ביטומניות (רצועות ברוחב של 1 מ', המבוססות על חומר הקרוי ביטומן), שנחשבות לעמידות יותר מהזפת. ועדיין, אחת ל-15 שנה בממוצע, תידרשו להחליף גם אותן. אמנם בשונה מזפת שצריך לחדש מדי שנה ולסייד מדי שנה לפני הקיץ, יריעות מצריכות פחות תחזוקה, אך עלות החלפתן אינה מבוטלת".
אם מעל יריעות האיטום התקנתם ריצוף, הרי שתצטרכו גם אותו להחליף ולחדש את האיטום מתחת כעבור תקופה. לרוב, תיאלצו לחדש את הגג השטוח כל 15-25 שנה.
לעומת גגות שטוחים, הרי שגגות רעפים הם עמידים הרבה יותר. מוקד השירות: "הם יכולים להחזיק מעמד 50-70 שנה, מבלי שיהיה צורך להחליפם. כמובן שלאורך השנים, ייתכן שיהיו תזוזות קלות של רעפים שיחייבו החזרתם למקומם, או החלפה נקודתית של רעפים שנשברו, אך ככלל, תשתית הגג ומרבית הרעפים, יחזיקו מעמד לאורך שנים ארוכות".
הראל: "לכן, כשאתם מתלבטים, עליכם לקחת בחשבון עלות הקונסטרוקציה, הבידוד התרמי, הרווח בקבלת חלל נוסף (מתחת לגג הרעפים) שיכול לשמש כמעטפת וכל הנדרש, ולא להשוות מחירים רק של השכבה העליונה (רעפים או יריעות) בלבד".

ניקוז ותחזוקה של גגות

העלות האמיתית של גג, נמדדת לא רק בשלב ההקמה אלא גם בעלויות התחזוקה שלו לאורך השנים.
"גג שטוח המחופה ביריעות ביטומניות דורש תחזוקה", אומרים במוקד השירות. "יש לבדוק את שלמות האיטום, לרבות החיבורים בין היריעות והחיבורים של היריעות להיקף הגג. נקודות התורפה, שהן לרוב הגורם לכשלי האיטום הוא מתקנים המוצבים לאורך השנים על הגג, על-ידי בעלי-מקצוע שונים.
"יש לבדוק את המעקות, לאתר סדקים, כתמי רטיבות ועובש, לשמור על ניקיון הגג ולערוך בדיקות מדי שנה, לפני עונת הגשמים", מוסיף הראל. "יש לוודא שהמרזבים שלמים, תקינים ופתוחים. יש לבדוק את פתחי הניקוז ברשתות מגן ולנקות אותם. כמו כן, בסיום עונת הגשמים, ולקראת הקיץ, יש לחדש את ההלבנה על הגג, אם מדובר בגג שאינו מרוצף".
אם לא מקפידים על תחזוקה, ופתיחת מרזבים ופתחי ניקוז, מי הגשמים בקלות יכולים להגיע לגובה של 30 ס"מ מעל פני הריצוף. במצב כזה, זה רק עניין של זמן עד שהם יחדרו דרך הקירות אל תוך הבית.
" במקרים מסוימים כדאי לדרוש מהמתכנן לא להסתפק במרזב אחד לגג הבית אלא להתקין שני מרזבים לפחות".
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
ומה לגבי תחזוקת גגות רעפים?
הראל: "גגות רעפים, דורשים תחזוקה שנתית שוטפת פחותה יותר: בגגות רעפים יש לוודא בתחילת החורף את יציבות הרעפים ותקינותם, ואם קיים חיבור בין קיר לבין קו רעפים יש לבדוק שאין בעיית איטום. מלבד זאת, יש לבדוק שהמִזחלות (מרזב אופקי המנקז את מי הגשמים אל המרזבים האנכיים) בתחתית גגות הרעפים יהיו נקיות מעלווה, מענפים או מלשלשת ציפורים".
לדבריו, "אם לגג אין מזחלות ומרזבים, וזרימת מי הגשמים היא חופשית, לא נותר לכם אלא לבדוק את יציבות המערכות השונות המקובעות לגג".

מיקום מערכות בגג רעפים

גם אם החלטתם לבחור בגג רעפים אתם צריכים לחשוב מראש על המיקום של מערכות שונות. אלו, ישפיעו משמעותית על איכות החיים שלכם בבית: עד כמה תסבלו מרעש המזגן ועד כמה יהיה לכם קל להגיע לתקן את הדוד.
"שאלו את עצמכם כבר בשלב התכנון היכן ימוקמו היחידות החיצוניות של המזגנים: על גג הרעפים, על קיר חיצוני של הבית, מתחת או מעל לחלונות? פעמים רבות, שוכחים להתייחס לנקודה זו, ובסופו של דבר נאלצים לתלות את היחידות החיצוניות של המזגנים על גג הרעפים, או להניח אותם בצורה מכוערת בגינה, בסמוך לקירות החיצוניים של הבית. התוצאה אינה אסתטית, והרעש של המנועים מאוד מפריע ביומיום".
כך יש להתייחס גם למיקום של דודי השמש והקולטים. הראל: "האם הדודים ימוקמו מעל גג הרעפים, או מתחתיו. עד כמה תהיה נוחה הגישה אליהם לצורכי תחזוקה? כיצד תתקנו דליפה בצנרת של קולטי השמש? ההמלצה היא שגם אם החלטתם שאתם בוחרים בגג רעפים, אל תתקינו רעפים על פני כל שטח הגג. השאירו חלק ממנו כגג שטוח, שישמש 'גג טכני', שבו ימוקמו המנועים של המזגנים, דודי השמש והקולטים".
"כמובן שאת מיקום הקולטים יש לעשות לאחר התייעצות עם בעל מקצוע, ביחס למיקום השמש, כדי לאפשר מצב של יעילות אנרגטית מקסימלית", מוסיפים במוקד השירות.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

בטיחות בתחזוקת הגגות

אחרי שהחלטתם למקם את המעבים, את דודי השמש ואת הקולטים על הגג, האם חשבתם כיצד תעלו לגג כדי לתחזק אותו? לא משנה אם זה גג טכני קטן או גג שכולו שטוח ‒ כדאי מאוד שתהיה לכם גישה פשוטה ונוחה אליו.
עוד כתבות בנושא:
מה נחשב לגישה נוחה?
אפשרות אחת, היא באמצעות גרם מדרגות הנמצא מחוץ לבית. הראל: "גרם מדרגות זה הוא נכון וטוב במקרה של גג שטוח, בפרט אם הוא מרוצף. כך, אפשר להעלות את המעבים של המזגנים (מנועים) ואת דוד השמש, ולתחזק אותם בקלות".
לדברי הראל, "אפשרות זו, תאפשר לכם גם להכניס אורחים לגג, מבלי שיצטרכו לעבור דרך הבית. במקרה כזה, חשוב שיהיה שער בתחתית המדרגות כדי למנוע מאנשים לא רצויים לטפס לכם על הגג".
האפשרות השנייה היא כניסה לגג מתוך הבית באמצעות גרם מדרגות או סולם. הראל: "בכל מקרה, גישה לבית באמצעות סולם גבוה מבחוץ, הנשען על קיר חיצוני של הבית, הוא פתרון פחות מומלץ ופחות בטיחותי. מדובר בעלייה של כ־4.5 מטר לפחות (בבית בן קומה אחת)".
כמה יעלו תיקונים בגגות רעפים? למחירון המלא לחצו כאן
לדבריו, "חשוב לזכור שגישה כזו לגג צריכה לשמש אתכם לכל אורך חיי הבית או חייכם. בגיל צעיר אין לכם בעיה לטפס, ולקפוץ על מעקה ולטפס על סולמות גבוהים, שכן היציבות שלכם היא טובה. ואולם, בגיל מבוגר יותר, זה נהיה מורכב. שיווי המשקל פחות טוב, ואנו שומעים על המון אסונות שנגרמים מדי שנה רק בשל תחושת ביטחון מוגברת, מחשבה של 'לי זה לא יקרה', שאינה לוקחת בחשבון שינויים שאנו עוברים ככל שאנו מתבגרים. גם נפילה מסולם, מגובה של 3 מטרים יכולה לגרום לפציעה חמורה".
לכן, כבר בשלב התכנון, כדי להביט כמה שנים קדימה, לגיל שבו הילדים יעזבו את הקן ואתם כבר תהיו מבוגרים. אם תרצו לעלות לגג ולתחזק אותו בעצמכם, דאגו מראש לגישה נוחה ובטיחותית אליו".
צריכים בעל מקצוע בתחום גגות רעפים? לחצו כאן
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"
פורסם לראשונה: 07:42, 03.08.20