יש כמה דברים פשוטים מאוד שתוכלו לעשות כדי לוודא שקבלן האיטום לא עובד עליכם.
הסיבה ששווה לגלות ערנות ומעורבות היא לא רק הרצון לחסוך בעלויות עבודת האיטום, אלא כדי למנוע נזקים לדירות העליונות. כאלה, שהנזק שלכם, יכול להגיע גם לשיפוץ שיעלה עשרות אלפי שקלים.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

משתמשים בזפת לא תקנית

למרבה הצער, לא כל בעלי המקצוע מקפידים להשתמש בזפת תיקנית. לעתים, בהיעדר ידע של הצרכנים, חאפרים שמנסים להגדיל את הרווח שלהם, גובים מחיר זהה, אך בפועל משתמשים בחומר זול יותר, והרבה פחות איכותי. החיסכון, הוא על חשבונכם.
"הזפת התקנית היא זפת מסוג 75/25, ואילו זפת שאינה תקנית, היא זפת שכתוב עליה: 60/70", מסביר אבי סבג, קבלן איטום מאיטום טל, באתר "המקצוענים" . "זה נחשב ל'זבל' של הזפת, ולכן מאוד לא מומלץ לאטום איתה".
"לכן, אם אתם מקבלים הצעת מחיר זולה בצורה מחשידה, דעו שאין פה באמת חיסכון של כסף, שכן איכות האיטום לא תהיה טובה, ותצטרכו לבצע כעבור תקופה קצרה איטום מחדש".
איך מוודאים שבעל המקצוע אכן משתמש בסוג האיכותי והתקני?
סבג: "ראשית, סוג הזפת צריך להיות רשום על החבית בצורה ברורה, עם מדבקה שלא ניתן להסיר כי היא מוטבעת על גבי החבית".
כמובן שאין להתפשר על חבית ישנה של זפת, ולדרוש זאת מבעל המקצוע. ככל שתגלו בקיאות וערנות, ותבררו פרטים מראש עוד לפני הגעתו, כך אתם מקטינים את הסיכון שיעבדו עליכם.
"ישנם בעלי מקצוע, שעובדים עם מכונת חימום, שבה עושים שימוש בקוביות זפת, ולא בחביות", מוסיף סבג. "אך גם על הקובייה, אמור להיות רשום במפורש 75/25".

לא מורחים כמות מספקת של זפת

אל תשאירו את עניין הכמויות ליד המקרה. ערכו חישוב וודאו שאכן מורחים לכם כמות תקנית לכל מ"ר. בכל חבית יש כ-180 ק"ג של זפת.
"חלקו את שטח הגג בכמות החביות שבעל המקצוע מביא לשטח, וכך תדעו אם אכן כמות הזפת היא אכן קילו וחצי לכל מ"ר (בשכבת זפת אחת), או 2 וחצי ק"ג לכל מ"ר (אם הוא מורח שתי שכבות זפת)", מסביר סבג.
לדבריו, "אם בעל המקצוע משתמש, כאמור, בקוביות זפת ולא בחוויות, דעו שכל חווית מכילה כ-20 ק"ג. בדקו כמה קוביות הוא הביא לשטח, וערכו את החישוב".

מחממים את הזפת בצורה לא מבוקרת

חימום יתר של הזפת, גורם לפגיעה בתכונות שלו, ומכאן לירידה בכושר האיטום ובעמידות שלו. בעבר, היה נהוג לחמם את הזפת עם עגלות חימום בעזרת מבערי גג, עם להבת גז ישירה.
סבג: "הדבר היה מקשה על חימום מבוקר של הזפת. כיום, נהוג לחמם את הזפת באמצעות חימום אגני שמן, בטמפרטורה אחידה. לכן, שיטה זו בהחלט עדיפה".

לא מניחים יריעה או רשת בין השכבות

זה אכן מצער, אבל בעלי מקצוע שרוצים לחסוך בעלויות על חשבונכם, נמנעים לעתים מלהניח יריעה או רשת על הגג. הסיבה היא לא הרצון לחסוך ביריעה עצמה, אלא הרצון לחסוך בכמות הזפת.
"היריעה עצמה עולה מעט מאוד (100 שקל עבור גליל של 100 מ"ר), אך היא מחייבת כמות כמעט כפולה של זפת (לפני הנחת היריעה ולאחריה)", מסביר סבג.
"לכן, ישנם בעלי מקצוע שכלל לא יניחו את היריעה, או יניחו אותה רק בשטח קטן יחסית, שיציגו בפניכם. מצב חמור יותר הוא שיש חאפרים שמסתפקים במריחת כמות קטנה מאוד של זפת, אך מסיידים את כל הגג, ומשלים אתכם שהניחו זפת מתחת".
אמנם, הם מסתכנים בתביעה משפטית, אך אין סיבה להגיע למצב כזה. בקשו להיות נוכחים ולראות את כל השלבים. אם אין באפשרותכם לעלות לגג, דרשו צילומים ברורים ונרחבים של כל שלבי העבודה.
ויודגש, גם אם שילמתם על שתי שכבות של זפת, כאמור, עליכם לבדוק שהעבודה מבוצעת כנדרש.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
באילו מקרים יש צורך לשלם עבור מריחת פריימר, ומתי מדובר בתוספת מיותרת?
סבג: "אם על הגג כבר יש שכבת זפת, אין צורך למרוח פריימר (חומר מקשר) לפני מריחת שכבת הזפת הראשונה. לעומת זאת, אם הגג מסוייד, יש צורך למרוח תחילה פריימר, בכדי שהזפת תיתפס".
עוד כתבות בנושא:

כמה זה עולה?

"תמחור גגות יכול להיות על פי מ"ר ויכול להיות גלובאלי. לרוב, ישנו מינימום שקבלני איטום גובים, עבור עצם הגעתם ליום עבודה עם מכשור מתאים", מציינים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".
אם שטח הגג קטן יחסית, כלומר בין 40 ל-100 מ"ר, המחיר הוא גלובאלי ומתחיל ב-3,500 שקל, ויכול להגיע עד ל-4,000 שקל. אם שטח הגג בינוני, כלומר בין 40 ל-100 מ"ר, המחיר יתחיל ב-3,500 שקל, אך יכול גם לטפס עד 6,000 שקל.
אם שטח הגג גדול יחסית, המחיר שתשלמו הוא 30-70 שקל למ"ר. אם שטח הגג ענק, כלומר מעל 200 מ"ר, המחיר ירד ויהיה בין 25 שקל למ"ר ועד 50 שקל למ"ר. תוספת של מריחת פריימר (חומר מקשר) לפני, יעלה לכם עוד 5-10 שקל למ"ר, בהתאם לגודל הגג.
"לסיכום, ככל ששטח הגג קטן יותר, המחיר למ"ר שתשלמו יהיה גבוה יותר", מסבירים במוקד השירות. "ולהיפך, עבור גג גדול יחסית, תשלמו מחיר נמוך משמעותית עבור כל מ"ר".