התאחדות התעשיינים מגבירה את הלחץ על הממשלה בניסיון להחזיר את המשק לתפקוד מלא במהרה: נייר עמדה שפרסמה ההתאחדות צופה כי אם המשק יחזור בהדרגה מיד לאחר חופשת הפסח לפעילות, בסוף 2020 יהיו בישראל כ-430 אלף מובטלים. מדובר במספר שגבוה בכ-80 אלף ממספר המובטלים שנחשף בתוכנית המוצעת על ידי משרד האוצר ליציאה מהסגר וחזתה מעל 350 אלף מובטלים.
בהתאחדות מעריכים כי אם המשק ישוב לפעילות הדרגתית רק בחודש יולי הקרוב, בסוף השנה צפויים להיות בישראל כ-830 אלף מובטלים. במקרה כזה, גם בעוד כשנה וחצי, בסוף 2021, יהיו במשק למעלה מ-600 אלף מובטלים.
1 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה
לשכת התעסוקה
לשכת התעסוקה
(באדיבות שירות התעסוקה)

1.5 מיליון איש ללא עבודה

בעבודת המחקר של התאחדות התעשיינים נכתב כי כרגע בכוונת המדינה לאפשר חזרה מדורגת לפעילות רק מסוף חודש יולי, ואז כבר עלולים להיות במשק כמעט מיליון וחצי מובטלים. בהתאחדות מניחים כי מפעלים וחברות רבות נמנעו עד כה מפיטורים, בהמתנה למדיניות הממשלה לגבי צעדי היציאה מהסגר, אולם אם כעת יתברר שאין אופק מיידי להקלות בפעילות, הם יחלו בפיטורים שיעלו את מספר המובטלים ל-1.5 מיליון והביקושים במשק יירדו בהתאם.
נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, אמר אתמול ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" כי "הכוונה לחזור לפעילות במשק רק בסוף יולי תעלה לנו ב-400 אלף מובטלים נוספים. זו תוצאה בלתי הפיכה שתביא לכך שגם בעוד שנה וחצי יהיו כ-300 אלף מובטלים יותר מאשר אם כבר מיד אחרי הפסח תתבצע חזרה הדרגתית, אבל מהירה לפעילות".
תומר הוסיף כי "חזרת המשק לפעילות חייבת להיות מלווה בתוכנית האצה כלכלית שתגדיל את ההשקעות במשק, תאפשר ליצור יותר משרות, תחזיר יותר מובטלים לעבודה ותמנע את ההידרדרות ברמת החיים של הציבור".
חלק גדול מהעסקים במשק פועלים כיום בהיקף של כ-15% בלבד, בעקבות המגבלות שהטילה המדינה. בהתאחדות הבהירו כי חזרת המשק לפעילות נדרשת באופן אמיתי בענפים שכיום כמעט לא פועלים. בסוף השבוע הודיעו במשרד האוצר כי המגזר הראשון שישוב לפעילות הוא מגזר ההיי-טק. בהתאחדות טוענים מנגד כי מגזר ההיי־טק פועל כיום באופן מלא ולכן הודעת משרד האוצר לא צפויה להשפיע על מצב התעסוקה.