89% מהאבות שאינם נמצאים עם ילדיהם בשעות אחה"צ היו מעוניינים להיות עם הילדים אך לא עושים זאת בפועל, כך עולה מסקר ההורות הלאומי, שערכה לפני כחודש נציבות שירות המדינה. לפי הסקר, בקרב אימהות קיים הבדל משמעותי בין נשים המרוויחות שכר גבוה לאלו המרוויחות שכר נמוך הנמצאות עם ילדיהן בשעות אחר הצהריים. לעומת זאת, אצל אבות אין כל הבדל ברמת השכר בהקשר למידת הימצאותם עם הילדים. בסקר השתתפו 4,555 ישראלים מכלל המגזרים - עסקי, ציבורי ( לרבות שירות המדינה), הייטק והמגזר השלישי.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
תוצאות הסקר מראות את הפער הקיים במימוש הזכות לזמן איכות עם הילדים ומגלות את החסמים לכך: פגיעה בשכר (43%), פגיעה בקידום (41%), חוסר תמיכה מצד הממונה (37%) וחוסר תמיכה מצד עמיתים בעבודה (25%). המשמעות היא שלא מספיקות זכויות וחקיקה. ללא לגיטימציה מצד המעסיקים ושינוי בתרבות ובאקלים הארגוני, נשאר מצב סטטי בו האמהות הן המטפלות העיקריות, למרות רצון האבות להיות מעורבים ופעילים.
1 צפייה בגלריה
89% מהאבות מעוניינים להיות עם הילדים אחה"צ אבל חוששים לעשות זאת
89% מהאבות מעוניינים להיות עם הילדים אחה"צ אבל חוששים לעשות זאת
89% מהאבות מעוניינים להיות עם הילדים אחה"צ אבל חוששים לעשות זאת
(צילום: shutterstock)
נתונים נוספים שנאספו בחודשים האחרונים מעידים כי התעסוקה מהבית בימי הקורונה עשויה לשנות באופן מהותי דפוסים קיימים. נשים וגברים בשירות המדינה אשר עבדו מהבית בעת המשבר העידו כי מקומם של האבות כפעילים ומעורבים בבית ובמשפחה עלה משמעותית בעת העבודה מהבית.
עוד עולה מהסקר כי אבות רבים מעוניינים לקחת חופשת לידה ביחד עם האם, ולא במקומה. כמו כן, הורים רבים ציינו כי יש להתאים את חופשות העבודה לחופשות הלימודים של הילדים.
בנוסף, עולה מהסקר כי אימהות לוקחות פי 2 ימי מחלת ילד, וכן מחסירות 20% שעות יותר מאבות בחודש. לצד זה, אבות עושים מעל לפי 2 שעות נוספות בחודש ביחס לאימהות.
הסקר נערך לקראת יום המשפחה אשר יצוין בחודש הבא, ובמסגרת השקת קמפיין #ארבע_בארבע של נציבות שירות המדינה בשיתוף עם ארגון עבודה שווה, עיריית ירושלים, נעמת וארגונים נוספים. מטרת הקמפיין להעלות את המודעות והלגיטימציה לאימוץ מדיניות תומכת משפחה על ידי מקומות העבודה, לעודד אבות לממש את זכויותיהם ולשמור על איזון בית-עבודה.
נציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, אמר כי שירות המדינה שואף להוות מודל לארגון תומך משפחה, המעודד ומחזק את שני ההורים במחויבות למשפחה, באופן מאוזן למחויבות המקצועית שלהם למקום העבודה. "תפקידנו לייצר אקלים ארגוני בו כל עובד מכיר ומודע לזכויותיו, וחש בנוח לממשן בכל התחומים".
לדברי מיכל לזרוביץ', מנהלת האגף לשוויון מגדרי ויועצת הנציב לקידום נשים, "החסמים הקיימים אינם מאפיינים רק את שירות המדינה ולכן החלטנו לצאת בקמפיין ציבורי נרחב חוצה מגזרים. זכויות רבות כבר קיימות בשטח אבל ללא רוח גבית ומתן לגיטימציה אמיתית למימוש הזכויות מצד מנהלים ומנהלות בארגונים - שום דבר לא ישתנה. באמצעות הקמפיין אנו רוצים לייצר שיח והתגייסות ברחבי המשק כדי לגרור שינויים בתרבות ובאקלים התעסוקתי בישראל".

שינוי חיובי גם עבור המעסיקים

שינוי הדפוסים הקיימים יביא רווח לכולם - לאבות ששואפים להיות פעילים, לאמהות ששוויון הזדמנויות יהיה ריאלי יותר עבורן, ולילדים שיזכו גם לאבא וגם לאמא שותפים אקטיביים בחייהם. בנוסף, זהו שינוי מנצח גם למעסיקים. מחקרים מוכיחים כי גמישות בשעות העבודה מגדילה בכ-10% את פרודוקטיביות החברה ומשפיעה משמעותית על מוטיבציית העובדים ושביעות הרצון שלהם. כמו כן, ארגונים תומכי משפחה יגדילו את הסיכוי למשוך עובדים איכותיים ולשמר עובדים טובים.
לקמפיין הצטרפו למעלה מ-70 ארגונים מכלל המגזרים, ביניהם: ההסתדרות, שטראוס, חברת החשמל, אינטל, אוניברסיטת ת"א, תנועת המושבים, קרן רמון, תפן, ויצ"ו, חברת החשמל, משרדי ממשלה רבים (כדוגמת משרד החקלאות, משרד התחבורה, רשות האכיפה והגבייה ועוד) ועיריות מובילות כדוגמת עיריית ירושלים, עיירת ראשון לציון ומועצה מקומית עמק חפר.