כיכר פריז היא אחד המקומות מזוהים עם הפגנות בירושלים, בשל הקרבה למעון ראש הממשלה. בכיכר נערכו הפגנות היסטוריות רבות, אך בשנה האחרונה הכיכר התפרסמה בגלל ההפגנות הקבועות מידי מוצ"ש והמחאה על המזרקה המפורסמת. בעוד חודשיים תתחיל עיריית ירושלים, בביצוע פרויקט השדרוג של כיכר פריז, בעלות של כ-12 מיליוני שקלים, שישנה את פניה באופן משמעותי.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
חידוש כיכר פריז ירושלים
חידוש כיכר פריז ירושלים
חידוש כיכר פריז ירושלים
(הדמיה: טוטם הדמיות)
3 צפייה בגלריה
חידוש כיכר פריז ירושלים
חידוש כיכר פריז ירושלים
תעבור שידרוג ומתיחת פנים. חידוש כיכר פריז ירושלים
(הדמיה: טוטם הדמיות)
שמה הרשמי הוא כיכר צרפת והיא ממוקמת בליבה של העיר והמחברת בין הרחובות הראשיים - המלך ג'ורג', אגרון, קרן היסוד ורמב"ן. הכיכר הוקמה בשנות השישים כמחווה לעיריית פריז שחנכה את כיכר ישראל בפריז. המזרקה המפורסמת היתה במשך שנים במרכז הכיכר והפריעה לתנועה ובשנות התשעים היא הוזזה הצידה וסביבה הוקמו ספסלי אבן מדורגים, המשמשים לקיום עצרות פוליטיות.
עוד לפני המפגינים בבלפור, הכיכר היתה מוקד מחאה מרכזי. במשך כשלושים שנה, מידי יום שישי מגיעות למקום פעילות "נשים בשחור" המפגינות נגד הכיבוש. בכיכר נערכו ההפגנות הגדולות נגד ההתנתקות והמחאה החברתית ב-2011, והיא הפכה לסמל של המחאה בבלפור בשנה האחרונה.
3 צפייה בגלריה
ההפגנה בבלפור
ההפגנה בבלפור
הפגנה של "הדגלים השחורים" בכיכר פריז
(צילום: שלו שלום )
במסגרת עבודות השדרוג שתבצע חברת "מוריה", תוקם מזרקה אומנותית גדולה, אליה תצורף המזרקה הוותיקה ותוצב במרכזה של הכיכר המשודרגת, שתגלוש לרחוב צדדי. בנוסף, תותקן מערכת תאורה חדשה וינטעו עצים להצללת שטח הכיכר ושתילת פרחים, ריצופים חדשים, התקנת ריהוט רחוב ועוד.
התכנון של כיכר פריז המחודשת משתלב עם תכנון הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים, קו הרכבת השלישי בעיר שהקמתו תחל בחודשים הקרובים ועתיד לעבור על ציר זה, ברחובות קרן היסוד והמלך ג'ורג'.
העבודות בכיכר צפויות להימשך כתשעה חודשים ואמורות להסתיים בסוף שנת 2021. בעירייה הדגישו כי עבודת שתילת העצים והפרחים תושלם במהלך הקיץ הנוכחי לפני תחילתה של שנת השמיטה.
ראש העיר ירושלים, משה ליאון: "עבודות שדרוג כיכר פריז הן חלק ממהפכת שדרוג התשתיות העוברת בשנים האחרונות על העיר ירושלים, תוך שיפור נראות המרחב הציבורי ואתריה התיירותיים של ירושלים. נמשיך במהפכה זו לטובת כלל תושבי העיר ומבקריה".