מליאת הכנסת אישרה הערב (ב') בקריאה ראשונה את הצעת חוק-יסוד: משק המדינה (הוראת שעה לשנת 2020) שנועדה לאפשר למדינה להפעיל תוכנית חירום בהיקף של 90 מיליארד שקל בשנת 2020, חרף העובדה שהמדינה פועלת לפי תקציב המשכי משנת 2019.
מאחר שמדובר בתיקון לחוק ייסוד נדרש רוב של 61 חברי כנסת, ואכן 76 חברי כנסת תמכו בהצעה ללא מתנגדים. ההצעה תועבר לוועדת הכספים שתתכנס בעוד זמן קצר לצורך הכנתה לקריאה שנייה ושלישית שצפויה להיערך בשעות הלילה.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו, בהודעה על תוכנית החירום בצל משבר הקורונה
(צילום: לע"מ)
לפני כשבוע הודיעו ראש הממשלה ושר האוצר על הכוונה לקדם תוכנית כלכלית ובה חבילת צעדים לשמירה על יציבות המשק בעקבות משבר הקורונה. התוכנית הכלכלית כוללת כמה צעדים, ובהם: מתן רשת ביטחון סוציאלי והקלות למשקי הבית בסכום של 22 מיליארד שקל, תשלום דמי אבטלה לרבות למי שיצא לחל"ת לתקופה העולה על 30 ימים וכן תשלומים לעצמאיים, מתן מענה בריאותי ואזרחי לצורך התמודדות ישירה עם התפשטות הנגיף בסכום של 11 מיליארד שקל, סיוע לעסקים בסכום של 41 מיליארד שקל והקצאת סכומים להמרצת המשק בסכום של 6 מיליארד שקל.
מכיוון שחוק היסוד מגביל את האפשרות להוציא כספים, הן לפי תקרת התקציב ההמשכי והן לפי מגבלת ההוצאה החודשית, מוצע לקבוע בהוראת שעה כי לתקופה שמיום קבלת חוק היסוד המוצע, עד ה-31 בדצמבר 2020 או עד יום קבלת חוק התקציב לשנת 2020, המוקדם מביניהם, יהיה ניתן להגדיל את ההוצאה הממשלתית לטובת התמודדות עם משבר הקורונה. מוצע כי הגדלת ההוצאה תשמש אך ורק לשם מימון ההתמודדות עם המשבר ועם הצעדים שיש לבצע באופן דחוף ומידי לשם כך.
בדברי ההסבר להצעה נכתב: "מטבע הדברים ולנוכח המשבר החמור, נדרשת הממשלה להוציא סכומים ניכרים, הן לטובת מניעת התפשטות נגיף הקורונה וטיפול מיידי בחולים שנדבקו, והן לצורך סיוע משמעותי למשק כדי לאפשר לו לצלוח את המשבר באמצעות סיוע כלכלי לאזרחים. חוק היסוד המוצע נועד לאפשר לממשלה להוציא את ההוצאות הנדרשות לשם מימון התוכנית הכלכלית ויישום הצעדים שנקבעו במסגרתה".
סגן שר האוצר ח"כ איציק כהן מש"ס הציג את ההצעה ואמר: "הכסף של הממשלה הוא הכסף של משלמי המסים, הוא לא אין סופי. כתמיד אנו נוהגים בכסף באחריות ובחרדת קודש, ובכל זאת מדובר פה בחבילה מאוד גדולה בכל קנה מידה, שלא הכרנו בעבר. חוץ מהעובדה שהיא חבילת הסיוע הגדולה ביותר בישראל אי-פעם, היא גם רחבה ומשמעותית בקנה מידה בין לאומי. אנחנו מדברים פה על 5.7% תוצר, יותר מתקציב משרד הביטחון. אנחנו עושים את זה למרות שהגירעון יהיה גבוה מאוד לפני התחזיות, כרגע הגירעון יהיה הגבוה ביותר מזה למעלה משני עשורים. אנחנו יכולים לעשות את זה ולתת את המענה הזה בגלל שנכנסנו למשבר הזה במצב טוב יחסית".
ח"כ מיקי לוי מיש עתיד אמר: "הצעת החוק שלפנינו אמנם מבקשת להגדיל את הגירעון ובכך אנו תומכים חד משמעית. יחד עם זאת הנוסח שמובא לכנסת רחב, דרקוני ולא מאפשר פיקוח פרלמנטרי על עבודת הממשלה. אם החוק יעבור במתכונת הנוכחית, תוכל הממשלה לממן מעון נוסף לממלא מקום ראש הממשלה, או לתקצב הקמת משרדי ממשלה מיותרים. זה לא מאבק בקורונה ולכן אני דורש כן פיקוח פרלמנטרי של הכנסת ושל ועדת הכספים. לא לכך התכוון המשורר, לא נאפשר לממשלה להכשיר את מימון ההסכמים הקואליציוניים היקרים בתולדות המדינה בחסות חוק חירום חשוב להגדלת הגירעון. אנחנו נתמוך בחוק בקריאה הראשונה כי זה צו השעה אולם הוא חייב להשתנות בוועדת הכספים, אין מצב כזה שבו ועדת הכספים תיתן צ'ק פתוח לממשלה"