בשיתוף בנק הפועלים

צלם: ירון שרון, במאי: אסף קוזין, מפיקה: אולגה רזניק, תחקיר: עומר חמווי, עורך: גיא פוקס

תחום הפעילות: דלתות וחלונות עץ בשיטות מסורתיות
היזמים: מוסטפא (25) ומוחמד (22) מסרי מעכו
שנת הקמה: 2018
אחד הדברים הראשונים שהעין פוגשת בטיול בסמטאות עכו העתיקה, הם בתי האבן הציוריים עם חלונות ודלתות העץ המרשימים. לא מעט מאותם חלונות ודלתות הם פרי יצירתם של בני משפחת מסרי. הנגרייה המשפחתית, שהוקמה לפני 26 שנים, מתמחה בייצור, בהתקנה ובשחזור של חלונות ודלתות עץ בשיטות מסורתיות.
לפני שלוש שנים, אב המשפחה חאלד נפטר מסרטן, ושני בניו מוסטפא ומוחמד לקחו על עצמם את ניהול העסק. מוסטפא היה אז בשנה השלישית ללימודי ראיית חשבון וכלכלה באוניברסיטת חיפה, ומוחמד נאלץ לדחות את לימודיו בהנדסת תעשייה וניהול בטכניון. "היינו צריכים להחליט אם לסגור את הנגרייה או להמשיך את העסק של אבא", מספר מוחמד.
הרצון להמשיך את מסורת האב ולהפיץ את אהבתו הגדולה לעץ הכריע. חלוקת העבודה הייתה ברורה: מוסטפא אחראי על עבודות הנגרות המדויקות והעמלניות, אותן למד על ברכי אביו מגיל אפס. "אני אוהב לעבוד עם עץ, להרגיש אותו בידיים. אני אוהב את הריח – זה ריח של אבא, שהיה נגר מגיל 12", הוא אומר בחיוך.
מוחמד לקח על עצמו את תפקיד הניהול והשיווק. "ההתחלה הייתה קשה", הוא מודה. "היו הרבה עבודות שאבא לא סיים והצטברו גם חובות, כי הוא לא עבד תקופה ארוכה כשהיה חולה. אני הייתי בסך הכל בן 18 ואחי 22, ולא היינו בקיאים בעניינים של העסק".
תפנית בעלילה קרתה אחרי שמרצה של מוסטפא מהאוניברסיטה ביקר את המשפחה לאחר מות האב. "הוא הציע לנו לייחד את העסק, ולמתג אותו כנגרייה שמתמחה רק בחלונות ובדלתות", מספר מוסטפא. ומוחמד מוסיף: "התחלנו לפרסם את בעיקר בפייסבוק, והעסק התחיל לעבוד. מוסטפא יודע את העבודה מאבא, ולי יש ניסיון בניהול צוות ובמכירות".
החלונות והדלתות שמייצרת הנגרייה עשויים מעץ מיובא מקנדה בשם קליר קנדי. "זה סוג של עץ אורן שעמיד למזג אוויר, שמש ומים", מספר מוחמד. "הוא מגיע בחתיכות מאוד ארוכות, ולא קל לעבוד איתו, אבל אנחנו תמיד מחפשים דרכים יצירתיות. אנחנו בדרך כלל צובעים את החלון בשתי שכבות צבע, מה ששומר על העץ".
2 צפייה בגלריה
חלונות עכו
חלונות עכו
חלונות עכו
(צילום: גיל נחושתן)

רוב הפרויקטים, מספרים האחים, הם ביפו, בתל־אביב ובקיבוצים, "בעיקר אצל אנשים שמחפשים בית כפרי מיוחד". הסנדלר לא הולך יחף, וגם בבית משפחת מסרי, הממוקם באחת מסמטאות עכו העתיקה, יש לא מעט עבודות עץ ייחודיות מעשה ידי האב. "אחרי שהיה שכיר הרבה שנים, חאלד פתח את הנגרייה ב־1995. בהתחלה שכרנו עסק ליד הבית, וכמה חודשים לפני שהוא נפטר היא עברה למקום גדול יותר באזור התעשייה", מספרת אם המשפחה, וופא, שגם לוקחת חלק בעסק, בצד של ניהול החשבונות. "חאלד היה נגר מבוקש מאוד בסביבה. בהתחלה הוא עשה רק מטבחים וארונות, אבל אחרי עשר שנים השכנים ביקשו שיעשה חלונות ודלתות. ככה הוא התחיל להתמקצע גם בזה. מאוד אהב את העבודות המיוחדות האלו".
שנה לאחר ששני הבנים לקחו על עצמם את ניהול העסק, הגיעה מגפת הקורונה, ואיתה אתגרים חדשים. "הייתה עבודה, כי אנשים היו הרבה בבית ורצו לשפץ, אבל לא כמו קודם. הבנו שאנחנו צריכים לחשוב מחוץ לקופסה, ולעבוד יותר על השיווק. החלטנו לשנות את השם של העסק לחלונות עכו העתיקה", אומר מוחמד.
אל קשיי הקורונה התווספו גם אירועי האלימות בערים המעורבות. "השם של העסק שלנו הוא קצת רגיש, אז השתדלנו בתקופה הזאת לפרסם פחות, למרות שכל הלקוחות שלנו מקבלים אותנו באהבה. הכי כואב היה לי לראות איך חלק מהעבודות שאבא שלי עשה בעיר העתיקה נשרפו", אומר מוחמד, ומצביע על לא מעט חלונות שבורים וזכוכיות מנופצות.
אך למרות הקשיים, האחים מסרי מתעקשים להמשיך את המסורת של אבא וחולמים על הרחבת העסק. "היינו שמחים לקבל עזרה מאיש מקצוע בתחום השיווק. הייתי שמח לקבל ייעוץ איך להביא לקוחות, כי אנחנו בכל זאת צעירים ויש לנו מה ללמוד. רוצים גם להביא מכונות רובוטיות משוכללות ולגדול לכיוון של חו"ל".
2 צפייה בגלריה
חלונות עכו
חלונות עכו
חלונות עכו
(צילום: גיל נחושתן)

בשיתוף בנק הפועלים
פורסם לראשונה: 07:40, 02.07.21