ההערכות במשרדי הממשלה הכלכליים ובביטוח הלאומי הן שכבר לקראת יום ראשון יוצאו כ-300 אלף עובדים לחופשות וחלק מצומצם מהם יפוטר. היום בצהריים הודיע שירות התעסוקה, כי מספר העובדים שכבר הוצאו לחופשה או פוטרו מאז תחילת הסגר השני חצה את 120 אלף העובדים. משירות התעסוקה נמסר היום, כי ביממה האחרונה נרשמו עוד 11,374 דורשי עבודה חדשים.
מאז ה-17 בספטמבר, יום לפני ערב ראש השנה וכניסת ההגבלות החדשות, נרשמו בשירות התעסוקה 120,752 דורשי עבודה - מהם 110,652 עקב יציאה לחל"ת ו-10,010 מסיבות אחרות, רובן פיטורין.
1 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
(צילום: קובי קואנקס)
מבין דורשי העבודה שנרשמו מאז ערב ראש השנה, עבור 93,766 זהו רישום שני או יותר מאז תחילת משבר הקורונה בחודש מרץ - 78% מהנרשמים בגל הזה.
מתוך אותם 93,766 שנרשמו בשירות התעסוקה בשבוע האחרון ולפחות פעם נוספת מאז תחילת המשבר, 70% הן נשים ורק 30% גברים. "הדלת המסתובבת" פגעה במיוחד במספר משלחי יד: הוראה חינוך והדרכה (26%), מכירות (22%), מסעדנות מזון ואירועים (13%) הם הענפים עם המספרים הגבוהים ביותר.
עוד נמסר משירות התעסוקה, כי כיום רשומים בשירות 854,367 דורשי עבודה, מהם 522,191 בחל"ת. יצוין כי בכך חזרו נתוני מחוסרי העבודה לאלה שהיו בחודש יוני, ונמחק כליל הקיטון בהם בשלושה החודשים האחרונים.
מנכ"ל שירות התעסוקה, רמי גראור, אמר היום, כי "שוק העבודה הישראלי נכנס לסגר השני המלא לאחר התאוששות שנרשמה בעיקר בחודש יוני, אולם מיולי ועד היום נרשמה ירידה בקצב החוזרים לעבודה ואף נרשם קצב קבוע וגבוה של דורשי עבודה חדשים. רק בימים האחרונים, דיווחנו על יותר ממאה אלף דורשי עבודה שנרשמו אצלנו תוך פחות משבוע - רובם הגדול לא בפעם הראשונה. יתכן ומספר זה נמוך מהצפי הגבוה, עקב השפעה חיובית של תכנית המענק לשימור העובדים שפורסמה זה מכבר.
"יש להזכיר כי מאות אלפים לא שבו לעבודה עדיין מאז חודש מרץ, בהם עובדי ענפים שספגו פגיעה אנושה במשבר. כפי שהתרענו, תקופת אבטלה באורך כזה עלולה לגרום למאות אלפים להיכנס ל'אבטלה כרונית', לייצר דור אבוד של צעירים השרויים באבטלה ממושכת, וכן לגרום להשלכות נוספות".
בשירות התעסוקה אמרו היום, כי לטובת החזרה מהירה ככל הניתן של עובדים לאחר הסגר, יש להוציא לפועל בהקדם האפשרי תוכנית אסטרטגית מקיפה עם כלל הגופים שתבריא את המשק, תעודד תעסוקה, תשמר עובדים לאורך זמן, ותפתח את ההון האנושי. לדברי המנכ"ל, "היתרונות הייחודיים של שירות התעסוקה בקשר הישיר עם מגוון אוכלוסיות דורשי העבודה מחד ועם המעסיקים מאידך - יוכלו למלא תפקיד מפתח במשימה זו".
מנתוני הביטוח הלאומי המעודכנים לאתמול (רביעי) עולה כי מאז ה-13 בספטמבר יצאו לחל"ת 79,906 עובדים. מספר העובדים שהגישו תביעות חדשות הוא 24,569 ו-1,530 הגישו תביעה שנדחתה. מספר העובדים שהגישו תביעות אבטלה, חזרו לשוק העבודה ושוב יצאו לחל"ת מגיע לפי הביטוח הלאומי ל-55,437 עובדים.
ההפרש בין נתוני שירות התעסוקה לביטוח הלאומי נובע בעיקר מכך שהעובדים הודיעו מיידית על הוצאתם לחופשה או על פיטוריהם לשירות התעסוקה, אך עדיין אינם מקבלים דמי אבטלה מהביטוח הלאומי ותביעתם מהיומיים האחרונים נבדקת.
בניגוד לסגר הכללי הקודם במרץ, בסגר הנוכחי שאושר לפנות בוקר על ידי שרי הממשלה, היחידים שיורשו לכאורה לעבוד הם העובדים שמוגדרים חיוניים. אך במשרד האוצר טוענים הבוקר כי עדיין לא התקבלה החלטה מי יוגדר עסק חיוני. גם למשרד הכלכלה לא היו תשובות.
בחודשים האחרונים הוערך כי ישנם כ-700 אלף עובדים חיוניים במשק, אך מספר העובדים הרלוונטיים בסגר הנוכחי כאמור עדיין לא ברור, כאשר גם להסתדרות ולארגוני המעסיקים אין תשובות בעניין.
לפי הדו"ח הדו-שנתי של ה-OECD שפורסם אתמול, בארגון מעריכים כי שיעור האבטלה ב-2019 שעמד על 3.8% יתייצב בסוף השנה הנוכחית על 6.1% ובשנת 2021 יעלה ל-6.5%, דהיינו שבתחום התעסוקה יישאר המצב במשק הישראלי חמור גם בשנה הבאה.