בעקבות סגירת מפעל שטיחי כרמל בישראל והעברתו להודו, כפי שנחשף לראשונה בממון וב-ynet, הבעלים מוציאים למכירה מיוחדת את מלאי השטיחים הקיים במחסני החברה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
משפחת איתני, שסוגרת את המפעל המיתולוגי שהקימה לפני כ-60 שנה, מוכרת עשרות אלפי שטיחים, שיוצרו במהלך השנה האחרונה עבור רשתות בארה"ב ושאר העולם, ולפי החברה, כעת יימכרו בשליש ממחירם המלא.
ההחלטה על סגירת מפעל השטיחים הגדול בישראל והעברתו לחו"ל התקבלה במשפחת איתני לאחר שהמפעל צבר הפסדים והתקשה להתמודד עם עלויות הייצור של המתחרים מעבר לים (בטורקיה ובהודו) ועם הרגולציה הכבדה בישראל.
1 צפייה בגלריה
שטיחי כרמל
שטיחי כרמל
שטיחי כרמל
(צילום: גיל נחושתן)
חברת שטיחי כרמל העסיקה בשיאה, בשנות ה-80, כ-1,500 עובדים במספר מפעלים. החברה ייצרה בזמנו גם שטיחוני אמבטיה, פרוות סינטטיות ועוד.
בשנת 1993 הבעלות נרכשה על ידי חיים איתני, שגם כיום, בגיל 93, עדיין פעיל במפעל. אומנם המפעל יעבור להודו אך המותג כרמל יישמר, כאשר בישראל תמשיך לפעול יחידת הפיתוח והעיצוב.
המכירה כעת תתבצע בתצוגות מיוחדות ברשת חנויות כרמל פלור דיזיין, שבבעלות המשפחה. לאחר העברת המפעל לחו"ל, הרשת תמשיך לשווק את השטיחים הישראלים לצד שטיחים המיוצרים בחו"ל עבורה.
כפי שפורסם ב-ynet ו"ממון" לפני שבועיים, שטיחי כרמל הם לא היחידים שעוברים. גם חברה תעשייתית-יצואנית נוספת, יצרנית הבדים אבגול, מעתיקה מפעלה מברקן להודו.
זה לא סוד שעלות העבודה בהודו נמוכה לאין שיעור בהשוואה לארץ, וכך גם עלויות הייצור הנוספות. לפני כשנה וחצי גם מפעל חרסה הבאר-שבעי סגר את שעריו, ובעלת המותג קבוצת חמת העבירה את הייצור לטורקיה. לפי נתוני התאחדות התעשיינים, בעשר השנים האחרונות זינק שיעור החברות שפתחו מפעלים בחו"ל או העתיקו לגמרי את הייצור לחו"ל מ-16% ל-30%. בנתוני ההתאחדות מצוין שההחלטה לייצר בארץ הופכת פחות ופחות כדאית אל מול מדינות אחרות.