שר הכלכלה והתעשייה, עמיר פרץ, חתם היום (א') על נוסח צו קבוצות יבוא שיאפשר רפורמה במשטר הבדיקות של המוצרים המיובאים לארץ, להם תקן רשמי, טרם כניסתם לארץ והפצתם לשווקים. לדברי כלכלני משרד הכלכלה והתעשייה החיסכון המוערך בעקבות ההקלות בבדיקות ל-90 מוצרים יסתכם ב-300 מיליון שקל בשנה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כיום ישנם בישראל כ-500 תקנים רשמיים, אשר חל עליהם משטר פיקוח ברמות שונות. כ-240 מהם נמצאים בקבוצת הבדיקות המחמירה ביותר, בה נבדק כל משלוח עם הגעתו לנמל. כ-170 תקנים נמצאים בקבוצה השנייה, המחייבת בדיקת דגם ראשוני ומחויבות היבואן הגשת הצהרה על התאמה לתקן ולדגם שנבדק, והיתר, בקבוצה השלישית, המקלה ביותר, בה נדרשת הצהרת יבואן על התאמה לתקן זאת בהסתמך על מסמכים המעידים על כך, ללא בדיקות בשערי הנמל.
1 צפייה בגלריה
עמיר פרץ
עמיר פרץ
שר הכלכלה, עמיר פרץ
(צילום: אלכס קולומויסקי)
במסגרת הרפורמה, יישארו בקבוצה 1 - המחמירה ביותר - כ-150 תקנים בלבד והיתר יסווגו בקבוצות 2 ו-3. זאת, כאשר כניסתה לתוקף תותנה בהגברת האכיפה בשווקים. עם זאת, דרש השר פרץ, כי כל מוצרי הילדים יישארו בקבוצת הבדיקה המחמירה ביותר וזאת כדי להגן על בריאותם ובטיחותם של הילדים.
הרפורמה תוחל בשלוש פעימות, כאשר הראשונה תיכנס לתוקף כבר בעוד 60 יום. חלוקת הרפורמה לשלוש פעימות נעשתה כדי להפעילה בצורה מדורגת בהתאם להשלמת תגבור מערך פיקוח ואכיפה במנהל התקינה.
משמעותה של הרפורמה היא הפחתה בעלויות היבואנים אשר ידרשו בפחות בדיקות והפצת מוצרים לשווקים בלוחות זמנים קצרים יותר. עלויות אלו צפויות להתגלגל לצרכנים ולהוזיל את עלות המוצרים.
בנוסף ההקלות אמורות לעודד כניסה לשוק שחקנים חדשים ולהגביר תחרות, שגם היא אמורה לגרום להורדת המחירים והרכבת מגוון המוצרים. על פי אומדן משרד הכלכלה, בהתבסס על בחינה כלכלית, המדובר בחסכון של כ-400 מיליון שקל. לצד זאת תימשך ההקפדה לשמור על בריאותו ובטיחותו של הציבור, כך שמוצרים בעלי פוטנציאל סיכון גבוה ביותר, כגון מוצרי פעוטות ותינוקות רגישים, קרמיקה הגורמת להחלקה ולסיכון קשישים, מוצרים המופעלים בגז, וכדומה, בהם הסיכון הגבוה ביותר באופן יחסי, יישארו בקבוצה בה נדרשות הבדיקות המחמירות ביותר.
לקבוצות המקלות - 2 ו-3, יעברו בין היתר, גופי תאורה, סוללות ראשוניות, מזגנים, מכשירי חשמל לבנים (מייבש כביסה, מכונת כביסה, מיקרוגל, מדיח, תנורי בישול וכדומה), מוצרי אלקטרוניקה (טלוויזיות, טלפונים סלולריים, מערכות וידאו ושמע, מחשבים ועוד).
יצוין כי רפורמה זו, אשר תוריד את כמות המוצרים אשר יבדקו בבדיקות מחמירות, תחייב את הגברת האכיפה בשווקים, אשר מהווה תנאי להפעלת הרפורמה.