ההחלטה לגבי האחריות על הבטיחות בעבודה באתרי הבנייה מגיעה לישורת האחרונה: ל"ממון" ול-ynet נודע כי איגוד המהנדסים לבנייה ולתשתיות פנה למשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים בדרישה לשנות את התקנות החדשות לבטיחות בעבודה שניסח המשרד, המטילות, בין היתר, את האחריות על הבטיחות באתרי בנייה על מהנדסים. טיוטת התקנות נכתבה לפני יותר מחצי שנה, אולם הדיונים לגביה נדחו בשל אי הרכבת הממשלה ומגפת הקורונה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
האיגוד, שבו חברים כ-5,000 מהנדסים בתחומים שונים, פנה למשרד במסגרת הערות הציבור לטיוטת התקנות (עבודות בניה) (בעלי תפקידים באתר בניה), עליה ניתן היה להגיב עד היום (א'). במכתב שנשלח למינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד, טוען האיגוד כי לא ניתן להטיל על המהנדסים אחריות על הבטיחות באתרי הבנייה משום שאין להם את ההכשרה או הכלים למלא את הסמכויות הללו.
3 צפייה בגלריה
פועל נפל מגובה באתר בניה ברחוב החורף באור עקיבא
פועל נפל מגובה באתר בניה ברחוב החורף באור עקיבא
תאונה באתר בנייה. "למהנדסים אין הכשרה"
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
תקנות התכנון והבנייה מגדירות כי האחראי לביקורת על הביצוע יהיה מהנדס רשום או אדריכל רשום (או הנדסאי במקרה של מבנה פשוט). כיום מנהלי הבטיחות באתרי הבנייה אלה אנשי מקצוע שמונו על ידי הקבלן הראשי באתר הבנייה. במסגרת התקנות החדשות, מבקש מינהל הבטיחות שגם יזם הפרויקט ימנה אחראי בטיחות מטעמו. במכתב מציין האיגוד כי למהנדסים שיידרשו מיזם לעבוד כאחראי הביקורת על הביצוע באתרי הבנייה "אין את ההכשרה או את הכלים למלא את מניין התפקידים המסורים לאחראי לביקורת על הביצוע לפי טיוטת התקנות לבטיחות בעבודה".
במכתב, שעליו חתומים יגאל גוברין, יו"ר איגוד המהנדסים, וישראל דוד, מ"מ יו"ר האיגוד, ציינו השניים גם כי על פי תקנות התכנון והבנייה, לאחראי לביקורת על הביצוע אין חובת הימצאות רציפה ויומיומית באתר הבנייה. לפיכך תוהים באיגוד כיצד אפשר לדרוש ממנו להיות אחראי בטיחות, מבלי שיהיה נוכח בשטח בפועל. בנוסף, לפי התקנות ניתן לפצל את התפקיד לאחראי משנה (שלד, ביסוס, אינסטלציה, חשמל, מיזוג אוויר ועוד) - דבר שלטענת האיגוד יכול להביא לכך שלא ימונה אחראי אחד לביצוע הביקורת, אלא ימונו מספר אנשים ונושא האחריות על הבטיחות עלול "ליפול בין הכיסאות".
"המשמעות של הטלת אחריות על גורם הנדסי שאין לו את ההכשרה והכלים לכך, היא שלא יתאפשר לבטח אותו - הוא לא יוכל לקבל כיסוי ביטוחי לפעולות אלו, שהחשיפה בצידן גבוהה ביותר", אומרים באיגוד המהנדסים. "אם אכן יינתן כיסוי ביטוחי, יהיה הדבר כרוך בפרמיות חסרות תקדים. מיותר לציין את ההשפעה של עניין זה על הענף כולו".
3 צפייה בגלריה
אילוסטרציה תאונות בנייה
אילוסטרציה תאונות בנייה
"פועלי בניין ימשיכו להיפגע". אתר בנייה, אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
על פי נתוני משרד העבודה והרווחה, מתחילת השנה ועד סוף אוגוסט נהרגו 19 פועלים באתר בנייה, זאת לעומת 25 פועלי בניין שנהרגו בתאונות עבודה ב-2019 ו-27 פועלים שנהרגו ב-2018. במשרד אומרים כי הירידה במספר התאונות הקטלניות נרשמה לא רק בעקבות מגפת הקורונה, שהובילה לסגירה של אתרי בנייה, אלא בין היתר בזכות אכיפה של מינהל הבטיחות. בתחילת ספטמבר השנה נהרגו שני פועלים נוספים, אחד מהם בסוף השבוע האחרון, כך שמניין ההרוגים עלה ל-21.

"הסכם בבחינת סימון וי"

"יש צורך אמיתי בטיפול בתאונות העבודה בענף הבניין, ההסכם שנחתם לפני כשנתיים היה בעיקר בבחינת סימון וי. בינתיים נקלענו לבחירות חוזרות ולקורונה, והרגולטור לא עסק בסוגיה", אומר יגאל גוברין, יו"ר איגוד המהנדסים. גוברין מתייחס להסכם שנחתם ב-2018 בין שר האוצר לשעבר משה כחלון ליו"ר ההסתדרות לשעבר אבי ניסנקורן, במסגרתו הגיעו השניים להסכמות בנושא הסדרת הבטיחות במקומות העבודה ובענף הבנייה בפרט. בין היתר סוכם כי יתוקן תקן אירופאי לפיגומים, תוגבר האכיפה באתרי הבנייה, ימונו עוזרי בטיחות למנהלי הבטיחות באתרים, תבוצע הכשרה בתחום הבטיחות ועוד.
יישום ההסכמות בשנתיים האחרונות, במהלך כהונתו של שר העבודה לשעבר חיים כץ, נגע בעיקר בהגברת הפיקוח באתרי הבנייה, אולם מאז כניסתו של שר העבודה הנוכחי, איציק שמולי, לתפקיד, החל מינהל הבטיחות במשרד לטפל בנושא באופן מקיף יותר ואף הפיץ טיוטות עם תקנות חדשות להערות הציבור.
"בין היתר הוחלט לפתוח את מעגל האחריות ולהטיל אותה גם על היזם", מסביר גוברין. "אלא שחיפשו דמות סטטוטורית קיימת בשביל להלביש עליה את האחריות - והוחלט שהדמות הזאת תהיה מהנדס שימונה על ידי היזם. אך המהנדס אינו האדם המתאים לכך. אם יאשרו את התקנות, פועלים ימשיכו להיפגע - כי אין למהנדסים רקע בבטיחות. בדיוק כפי שלא יתנו למנתח לב לנתח מוח, כך יש להתאים את התפקיד למי שבטיחות היא המקצוע שלו".
3 צפייה בגלריה
יגאל גוברין יו"ר איגוד המהנדסים לבניה ולתשתיות
יגאל גוברין יו"ר איגוד המהנדסים לבניה ולתשתיות
יגאל גוברין, יו"ר איגוד המהנדסים לבנייה ולתשתיות
(צילום: יח"צ)
בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ, שהקימה יחד עם ההסתדרות מטה בטיחות בענף הבנייה במטרה לבצע הכשרות לפועלים ישראלים וכן פלסטינים, מסכימים עם עמדת איגוד המהנדסים. מההתאחדות נמסר בתגובה כי "לדעתנו כל אדם הנושא בסמכות כלשהי בפרויקט בנייה צריך גם לשאת באחריות, בפרט הדבר נכון בתחום הבטיחות. עם זאת, אחריות זו צריכה להיות בקשר ישיר עם תחומי עבודתו והידע המקצועי שלו".
חזי שוורצמן, ראש מינהל הבטיחות במשרד העבודה, מסר בתגובה: "במסגרת הרפורמה שאנו מציעים, זיהינו שבאתרי הבנייה נמצאים בעלי תפקידים נוספים שתורמים למאמץ הבנייה, ואנו רוצים לרתום אותם לנושא הבטיחות באופן מקצועי. לא מדובר בתפקידים יש מאין אלא בבעלי מקצוע, ובהם מהנדסים, שבמסגרת חוק התכנון והבנייה נמצאים באתרים ואנחנו נתווה עבורם את הפעילות ונגדיר להם בדיוק כיצד לפעול - ניהול סיכונים, פרסום דו"חות רבעוניים וכדומה - וכן נדאג להם להכשרה מקצועית. לא מדובר בגזירה אלא בתוספת מחייבת לתפקיד. איגוד המהנדסים כנראה מוטרד שמוסיפים לו מטלות".