משלחת משותפת של משרד המודיעין ולמעלה מ-20 אנשי עסקים ומנהלים בכירים במשק שבה אתמול (שלישי) מביקור בן יומיים בשארם א-שייח' שבמצרים. מדובר במשלחת הרשמית הגדולה ביותר שיצאה מישראל למצרים זה יותר מ-20 שנה במטרה להסיר חסמים ולייצר שיתופי פעולה כלכליים לפתיחת המשק המצרי למסחר מלא עם ישראל.
בין אנשי העסקים שהשתתפו במשלחת: רמי לוי, מנכ"ל רמי לוי שיווק השקמה; איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל, ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים; תמיר כהן, מנכ"ל "שיכון ובינוי"; יורם מוטעי, מנכ"ל "קשרי תעופה"; עופר בלוך, מנכ"ל חברת החשמל ויוסף אבו, מנכ"ל דלק קידוחים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
חברי המשלחת נועדו עם ראשי חברות מצריות, וכן עם נציגי ממשל, במטרה להרחיב את פתיחת המשק המצרי לשיתופי פעולה עם ישראל. בין התחומים שנדונו: חקלאות, התפלת מים, תחנות חשמל, טקסטיל, מוצרי בנייה, מזון, בריכות דגים ותיירות.
3 צפייה בגלריה
נסגר לישראלים עם סגירת הגבול היבשתי בתחילת פברואר. שארם א-שייח' במצרים
נסגר לישראלים עם סגירת הגבול היבשתי בתחילת פברואר. שארם א-שייח' במצרים
נסגר לישראלים עם סגירת הגבול היבשתי בתחילת פברואר. שארם א-שייח' במצרים
(צילום: getty images)
עד השנה האחרונה שיתוף הפעולה הכלכלי בין ישראל למצרים התקיים בעיקר סביב תחומי הטקסטיל, הבנייה והחקלאות, שהתבצע בעיקר ב-QIZ. ב-2018 ההכנסות משיתוף הפעולה היו כ-1.3 מיליארד דולר, אך בשנתיים האחרונות הן ירדו. ייצוא הגז מישראל למצרים צפוי להוביל את יחסי הסחר בין המדינות, לאחר שמינואר 2020 החלה ישראל לייצא גז למצרים.
במהלך הביקור נפגש שר המודיעין, אלי כהן, עם סגן שר המודיעין המצרי, הגנראל נאסר פהמי, והשניים דנו על תוכניות עתידיות בתחומי הכלכלה וגם בנושאי ביטחון. סגן השר פהמי אמר: "מצרים מעוניינת לקדם את שיתוף הפעולה עם ישראל בכל התחומים. נמשיך לפעול בעתיד לחזק את היחסים הכלכליים והבילטראליים".
שר המודיעין, אלי כהן, אמר במהלך ביקורו: "אין לי ספק שהמפגש הפורה הזה יוביל להסכמים ושיתופי פעולה ביננו ויחזק לא רק את הקשרים הביטחוניים אלא גם הכלכליים בין המדינות. אני מאמין שהחל משנת 2022 נגיע למחזור של לפחות מיליארד דולר. ממש בקרוב נראה משפחות שנופשות כאן בשארם א-שייח' ומוצרים מצריים נמכרים אצלנו בישראל".
3 צפייה בגלריה
שר המודיעין, אלי כהן, עם סגן שר המודיעין המצרי, נאסר פהמי
שר המודיעין, אלי כהן, עם סגן שר המודיעין המצרי, נאסר פהמי
שר המודיעין, אלי כהן, עם סגן שר המודיעין המצרי, נאסר פהמי
כהן ציין, כי "שארם א-שייח' היא אי בטוח ומאובטח משאר סיני והמצרים עושים הכל כדי לקבל לכאן את התיירים הישראלים כמו שהיה בעבר. אני חוזר לארץ כדי לעבוד עם גורמי המודיעין והביטחון כך שנוכל להחריג את שארם א-שייח' מההתראות הקיימות לגבי סיני ולחזור לשארם א-שייח' שנית".
בשנת 2020 השלימו המצרים בניית גדר באורך 43 ק"מ המקיפה את שארם א-שייח'. נכון להיום, מגיעים למקום תיירים מכל אירופה לאחר שגורמים ביטחוניים מאותן מדינות הגדירו את שארם א-שייח' כמקום בטוח.
כמו כן, יצויין כי המצרים חזרו בהם מהסכמתם לאפשר לעיתונאים ישראלים להגיע עם המשלחת ולסקר את הביקור.

מעבר הגבול בטאבה יפתח?

בהקשר ישיר לכך, שרת התיירות מכחול לבן, אורית פרקש-הכהן, צייצה אמש בחשבון הטוויטר שלה כי היא מקדמת מתווה שיאפשר לישראלים מחוסנים ומחלימים לצאת לסיני דרך מעבר טאבה: "בהמשך לשיחותיי עם שר הבריאות ושר הפנים בשם כחול לבן, אנו מקדמים מתווה ליציאת ישראלים מחוסנים ומחלימים ממעבר טאבה. נעדכן".
3 צפייה בגלריה
מעבר הגבול טאבה
מעבר הגבול טאבה
מעבר הגבול טאבה
(צילום: מאיר אוחיון)
מבדיקת ynet עולה כי פרקש-הכהן שוחחה עם היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, וטענה בפניו כי מניעת היציאה לסיני לא חוקית בשעה שמאפשרים לישראלים לטוס ליעדים אחרים בחו"ל, כמו לניו יורק לדוגמה.
נזכיר כי מעבר הגבול היבשתי למצרים נסגר בתחילת פברואר, יחד עם מעברי הגבול היבשתיים בין ישראל לירדן בערבה ובנהר הירדן. המעברים נסגרו ליציאת ישראלים כחלק מהצעדים שננקטו למניעת התפשטות נגיף הקורונה.