לא מספיק לבדוק שיש למדביר רישיון, אלא לוודא איתו האם הרישיון שלו מספיק לסוג ההדברה הנדרש בביתכם. כמו כן, חשוב לוודא שהוא מגיע בעצמו ולא שולח עובד ללא רישיון מטעמו. מה עוד חשוב לוודא לפני, במהלך ואחרי ההדברה? לפניכם המדריך.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

האם כל מדביר חייב רישיון?

על פי החוק החדש יחסית, שעבר ב-2016, וסיים את תקופת המעבר שלו לפני שנה, כל מדביר בישראל מחויב ברישיון.
בעבר, ניתן היה להסתפק בהיתר, אך כעת יש חובת רישיון. המשמעות של זה היא שעליו שעל הרישיון להיות בתוקף, וכדי שהוא יחודש, על המדביר לעבור הכשרה, בחינות ומחויב בהתרעננות מקצועית.

מה חייבים לבדוק לפני שמזמינים מדביר?

רישיון בתוקף: "על פי החוק, כל מדביר חייב להציג לבעלי הנכס תעודה בתוקף, שמעידה על כך שיש לו את הרישיון המתאים לסוג ההדברה הספציפי שהוא מבצע בביתכם", מסבירה ד"ר גל זגרון, מנהלת אגף הדברה ומזיקים במשרד להגנת הסביבה. "כלומר, יש שלושה סוגי רישיונות (כמו שיש רמות שונות של הסמכה לחשמלאים), ולא כל רישיון מאפשר לו לעסוק בכל סוגי ההדברה".
כיצד בודקים עוד לפני שהמדביר מגיע שיש לו רישיון בתוקף?
ד"ר זגרון: "כיום זה פשוט מאוד, פשוט מבקשים ממנו את השם ואת מספר תעודת הזהות ומקלידים אותם באתר של המשרד להגנת הסביבה. אם אין לו רישיון בתוקף, זה מיד יופיע לכם".
האם המדביר מגיע בעצמו: "אל תסתפקו במדביר עם רישיון ששולח עובד מטעמו, שאין לו רישיון", ממליצה ד"ר זגרון. "זה בדיוק אותו הדבר כמו להזמין מדביר ללא רישיון. אם העובד שלו מגיע, בקשו את שמו ואת תעודת הזהות שלו, הקלידו את מספר הרישיון במערכת המדבירים המורשים ובדקו האם הוא מורשה, מוסמך לסוג ההדברה המבוקשת, והאם גם הרישיון שלו בתוקף (או מותלה). אם הרישיון לא בתוקף, פשוט מאוד הזמינו מדביר אחר".
מהם סוגי הרישיונות שיש?
כאמור, ישנם שלושה סוגים של רישיונות. "הסוג הראשון מכונה 'מדביר בדירות', והוא מכסה את מרבית ההדברות הביתיות (למשל: נמלים, תיקנים, מכרסמים, זבובים, עש המזון ועש הבגדים)", מפרטת ד"ר זגרון. "שימו לב שהוא לא כולל את כל סוגי ההדברה בדירות ובבתים, שכן יש מזיקים שהטיפול בהם יותר מורכב ומחייב רישיון בדרגה גבוהה יותר".
"הסוג השני, מכונה 'מדביר במבנים ובשטח פתוח', והוא כבר כולל רישיון להדביר גם מזיקים שהטיפול בהם הוא מורכב יותר", מוסיפה ד"ר זגרון. "למשל: פשפש המיטה, טרמיטים, תהלוכן האורן ודבורת הדבש.
הסוג השלישי, מכונה 'מדביר באיוד'. חשוב לדעת, שאסור להדביר בשיטת איוד בשטח ביתי, גם לא במרפסת ולא בחצר. לכן, במקרה של מזיקי עץ שתוקפים אלמנטים שונים בבית – כמו משקופים, פרגולות ורהיטים בבית – הרי שיש לפרק אותם".
לדבריה, "פעמים רבות הדרך היחידה להיפטר מהמזיקים היא באמצעות איוד, אך יש לפרק אותם ולשלוח אותם למתקני איוד מיוחדים, כך שהטיפול בהם למעשה מתבצע לסביבת מגורים.
"לכן, גם אם יש לכם רהיט יקר במיוחד או בעל ערך סנטימנטלי ואתם לא רוצים שהוא יעבור לשאר פרטי העץ בבית, לא חייבים להיפטר ממנו, אלא ניתן לשלוח אותו למתקן איוד".
שימו לב שמדובר בסכנת נפשות, ולפני מספר שנים אירע אסון שגרם למותן של שתי ילדות (שהיו בנות שנה וחצי ו-4) בשל הדברה באיוד בדירה הסמוכה, ולפגיעה במצב בינוני בשני האחים (שהיו בני 3 ו-6).
"החומר מסוג פוספין שרוסס בדירתם, הוא מאוד מסוכן ומאז הוכנס לחוק כאסור לשימוש בסביבת מגורים", אומרת ד"ר זגרון. "מעבר לעובדה שזו עבירה על החוק, חשוב מאוד לגלות ערנות ולדאוג לבני הבית ולשכנים".
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

הוראות בטיחות אחרי הדברה

"המדביר אמור למסור למי שמתגורר בדירה הוראות בטיחות", מסבירים במוקד השירות של אתר "המקצוענים. "למשל, יש תכשירי הדברה שאם מרססים אותם על מיטות, אסור לישון באותו הלילה במיטה".
"הנחיות בטיחות נוספות יכולות להיות: לפתוח חלונות ודלתות, לאוורר את הבית ולצאת ממנו, לנקות אזורים מסוימים, לאוורר, להחליף מצעים, לשטוף כלים, כיצד לנהוג בבתים עם ילדים, פעוטות או חיות מחמר בבית ובחצר".
עוד כתבות בנושא:
כמה אמורה לעלות הדברה? למחירון המומלץ לחצו כאן

השארת יומן ביצוע ברשותכם

"שימו לב, כי מעבר לחובה לעדכן את הדיירים בכל ההנחיות, על המדביר למלא יומן ביצוע (העתק פנקס רשום), ובו עליו לפרט את שם תכשיר ההדברה, את שם החומר הפעיל וריכוזו, את סוג המזיק ואת שם מבצע ההדברה בפועל וחתימתו", מציינים במוקד השירות.
,וכך, במקרה של הרעלה, יודעים יכולים לדעת מהו הטיפול הנדרש בבית-חולים, או שמתייעצים עם המרכז להרעלות ברמב"ם", מוסיפה ד"ר זגרון.
צריכים מדביר? לחצו כאן
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"
פורסם לראשונה: 10:12, 13.07.20