האם דרוש רישיון להיות קבלן איטום? מה יכולות להיות התוספות המפתיעות במחיר? איך אדע אם האיטום נעשה בצורה מקצועית ובאילו מקרים חשוב לדאוג למפקח מטעמי? כל מה שצריך לדעת לפני שסוגרים חוזה עם קבלן איטום.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

לפני הכל: תעודת אוטם מורשה

כשמדובר בחשמל, בגז או בהדברה, רובנו כבר יודעים לדרוש תעודה ורישיון בתוקף. לעומת זאת, יש תפיסה שגויה לגבי החשיבות של תעודת אוטם מורשה. אמנם בשונה ממקצועות אחרים, התעודה הזו אינה מחייבת ואין הסמכה המחויבת ברישיון מטעם גורם ממשלתי כלשהו, אך היחידים שיכולים להפסיד מכם הוא אתם.
איטום שאינו עומד בדרישות התקנים ואינו מקצועי מספיק יכול לגרום לכם לנזק עצום בתשתיות הבית, שיעלה הרבה מאוד כסף לתקן אותו, אם הדבר בכלל יהיה אפשרי. כמו כן, אדם שאינו מחזיק בתעודת מורשה איטום בתוקף, מעיד על כל שהוא לא מבצע מדי שנה השתלמויות רענון. עולם הבנייה והשיפוצים עבר מהפכה בשנים האחרונות, החומרים הרבה יותר מתקדמים, שיטות הבנייה כל הזמן עוברות שדרוגים, והיעדר ידע מקצועי, בהחלט פוגע באיכות העבודה.
מעבר לכך, לרוב גם לא תמצאו פערי מחיר גדולים בין אדם מוסמך שמקפיד לעבור הכשרות בתחום לבין 'חאפר'. לכן כדאי לקבל 2-3 הצעות מחיר, בייחוד כשמדובר בעבודת איטום משמעותית בשלבי בנייה או שיפוץ, ולא לוותר על עניין התעודה.

לא לשכוח: היתר עבודה בגובה

מעבר להיותו קבלן מורשה, כשמדובר באיטום בגובה, חשוב לבדוק שלקבלן ולכל אחד מהפועלים המגיעים לעבודה איתו, יש רישיון לעבודה בגובה בתוקף וכי הוא מחזיק בכל פוליסות הביטוח הנדרשות.
רבים לא מודעים לכך שכל דבר שקורה בשטח הבית או הדירה שלהם, הוא באחריותם. אם בעל המקצוע אינו מבוטח, אתם אלו שתצטרכו לפצות אותו בגין כל נזק שייגרם לו, חלילה. זו תביעת נזיקין לגיטימית לגמרי, ולכן כדאי מאוד שתנקטו באחריות ודרשו לראות פוליסות בתוקף לפני תחילת העבודה אצלכם.

הצעת מחיר ללא מפרט אינה שווה כלום

חשוב מאוד שהמפרט וכל פרטי האיטום יימסרו לקבלן האיטום עוד לפני שהוא שולח לכם הצעת מחיר. אחרת, להצעת המחיר אין באמת משמעות.
אם תגישו לו את המפרט, או שתשנו את המפרט לאחר שכבר סגרתם איתו, יכולת המיקוח שלכם תהיה מאוד קטנה, וכל תוספת מחיר יכולה להיות הרבה יותר גבוהה מאשר אם הייתם מתמחרים אותה מראש.

כולל ניקוי והזזת מכשולים? ציינו מראש

מעבר למפרט הטכני, כדאי מאוד להתייחס לעבודות נלוות לעבודות האיטום. זה רלוונטי בעיקר למצבים שבהם כבר הגג נאטם בעבר, אך יש צורך לחדש את האיטום. דאגו לציין במפורש האם האיטום כולל ניקיון יסודי של הגג לפני האיטום, הרמה של קולטי שמש, דוודים וכל אלמנט אחר המותקן על הגג.

דרשו התחייבות לאיטום לפי המפרט הכללי לעבודות בנייה

למרבה הצער, תקלות איטום מתגלות פעמים רבות רק מספר שנים אחרי שעבודות האיטום הסתיימו. כדי להקטין את הסיכון לעבודה רשלנית, כדאי להיצמד לתקנים ולמפרטים שכבר נקבעו ואושרו בענף זה.
במפרט הכללי לעבודות בנייה של משרד הביטחון (מכונה 'הספר הכחול'), יש פרק שלם המתייחס לעבודות איטום. הוא כולל עשרות עמודים מעודכנים ובו דרישות מפורטות לחומרים ולאופן היישום הנכון שלהם. מפרט זה משמש את כל משק הבנייה הציבורית ולפעמים חלק מהבנייה הפרטית.
למשל, ישנה התייחסות מדויקת לאופן ביצוע בדיקת איכות האיטום בגגות במרפסות. ישנו פירוט לגבי משך הבדיקה (72 שעות), גובה בדיקת ההצפה הדרוש (5 ס"מ לפחות מעל לפני המפלס הגבוה ביותר). כמו כן, מצוין שאם מתגלים סימני רטיבות או דליפת מים, על הקבלן לחזור ולתקן את המקום הפגום ולאחר מכן לבצע שוב בדיקת הצפה, עד לקבל גג אטום לגמרי.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

אל תשכחו לציין במפורש את עניין האחריות

כשמדובר בבנייה פרטית, הרי שעליכם לדרוש בכתב ובמפורש שייקבע משך האחריות על עבודות האיטום. חשוב לא להסתפק רק בשם כללי של חברת האיטום, אלא שיהיו ברשותכם פרטיו האישיים של קבלן האיטום (שם מלא, תעודת זהות וכתובת שלו). אחרת, במצב שבו הוא ישנה את שם החברה יהיה לכם מאוד קשה להתחקות אחריו.
נהוג להעניק אחריות ארוכה במיוחד כ-10 שנים לפחות, עבור איטום ביריעות ביטומניות, אך לאור הפערים בין הקבלנים השונים חשוב לברר זאת מראש לפני שסוגרים.
בדירות קבלן, חל חוק המכר. כלומר, למשך 3 שנים אתם תחת תקופת הבדק, ואז הקבלן מחויב לתקן כל ליקוי איטום ללא שום תנאי.
לאחר מכן, אתם נכנסים אל תקופת האחריות (4 שנים נוספות), שבה אם מתגלה ליקוי עליכם להוכיח שהוא נגרם בשל התקנה לקויה של הקבלן או שימוש בחומרים לא מתאימים. כלומר, אם אתם מתגוררים בדירה, ומגלים שיש בה כשלי איטום, ב-7 השנים הראשונות, מוטב לפנות לקבלן המקורי ולא לקבלן איטום אחר מטעמכם. אליו, תוכלו לפנות רק לצורך חוות-דעת שתגן עליכם לפני ואחרי הניסיון לתיקון הליקוי.
עוד כתבות בנושא:
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

עבודת איטום גדולה? הזמינו פיקוח מטעמכם

אין להקל ראש בחשיבות האיטום. לכן, גם אם אינכם מתכננים לקחת מפקח מטעמכם לכל שלבי הבנייה או השיפוץ, לפחות בכל הנוגע לעבודות איטום כדאי מאוד שיהיה מישהו שמבין בתחום, מטעמכם, ויפקח על איכות הביצוע.
זה קריטי בבנייה פרטית, בה איטום מרתפים אמור להחזיק מעמד לפחות ל-50 שנה, וכל בעיה באיטום המרתף תרדוף אתכם למשך שנים, וסביר להניח שלא תצליחו להיפטר ממנה.
במצב כזה, כדאי להקדים ולהתייעץ עם יועץ איטום, ולהקפיד שהוא לא יהיה הגורם המבצע. ברגע שתפרידו ייעוץ ותכנון מביצוע בפועל, אתם מקטינים את הסיכון לכשלי איטום.
אחד מכשלי האיטום הנפוצים, הוא איטום מהיר מדי ללא המתנה לייבוש מלא בין השכבות. ואז, האיטום אינו אפקטיבי מספיק. גם איטום בשכבה דקה מדי (בניסיון לחסוך בחומרים) יכול לעלות לכם בכשלי איטום לטווח רחוק. לכן, חשוב מאוד שגם יועץ האיטום יהיה בתמונה ויוזמן לביצוע הפיקוח העליון בשטח.
הדבר הקריטי ביותר הוא שלב איטום מרתף. כך שאם אתם בונים בית פרטי, ובייחוד אם הוא באזור של קרקע חרסיתית, אל תזלזלו בחשיבות האיטום הן מבחינת התכנון, הביצוע בפועל והפיקוח.
פורסם לראשונה: 11:38, 16.06.21