בשיתוף בנק הפועלים

צלם: ירון שרון, במאי: אסף קוזין, מפיקה: אולגה רזניק, תחקיר: עומר חמווי, עורך: גיא פוקס

שם העסק: מוגו אגודה שיתופית חקלאית
תחום הפעילות: גידול ושיווק פטריות
היזמים: קרן בוברובסקי (47) ועזריאל אסף (62) מקיבוץ סעד
שנת הקמה: 2019
כמו לא מעט סיפורי יזמות, גם חוות הפטריות מוגו נולדה לגמרי במקרה. הכל התחיל כשקרן בוברובסקי, הייטיקיסטית לשעבר ובת קיבוץ סעד שבעוטף עזה, חזרה משהות של שנתיים מסין עם בן זוגה ושלושת ילדיהם. "אני חזרתי מיד להייטק, ובאיזשהו שלב הרגשתי שאני חייבת שינוי. יום אחד בארוחת צהרים בקיבוץ התלוננתי בפני אחת השכנות שהפטריות פה לא טעימות, ושחייבים להביא את הפטריות המיוחדות שיש בסין. בסין היה מגוון אדיר של פטריות, בכלל לא אוכלים שם שמפיניון ופורטבלה".
2 צפייה בגלריה
היזמים: קרן בוברובסקי (47) ועזריאל אסף (62) מקיבוץ סעד.
היזמים: קרן בוברובסקי (47) ועזריאל אסף (62) מקיבוץ סעד.
היזמים: קרן בוברובסקי (47) ועזריאל אסף (62) מקיבוץ סעד.
(צילום: חיים הורנשטיין)

בוברובסקי לא תיארה לעצמה שהשיחה האקראית הזו, תוביל אותה למסע בעקבות הפטריות ובסופו של דבר – להקמת חוות פטריות. "אותה שכנה הפגישה אותי עם אחיה, שהתעניין בגידול פטריות. וככה הרעיון התחיל להתגלגל", היא נזכרת. למרות שחלמה על גידול פטריות אקזוטיות כמו ההרינג'י והשיטאקי, אותן טעמה בסין, בוברובסקי הבינה שהישראלים עדיין לא מוכנים להן. "השוק דורש את השמפיניון והפורטבלה. הישראלים אוהבים לאכול אוכל טרי כמו סלטים, והפטריות האקזוטיות בדרך כלל דורשות בישול, אידוי או הקפצה". פטריות השמפיניון והפורטובלה אמנם נתפסות כפשוטות ועממיות, אבל הגידול שלהן הוא מורכב ורגיש מאוד, מבהירה בוברובסקי.
חוות מוגו (פטריה בסינית) יצאה לדרך בשנת 2017 אחרי שבוברובסקי למדה את רזי גידול הפטריות בהולנד. החווה נבנתה מאפס בפאתי קיבוץ סעד במשך שלוש שנים עם הניסיון של הקיבוץ ושל השותף עזריאל אסף בהקמת חממות ועם הידע שצברה בוברובסקי בגידול פטריות בשיטה ההולנדית. "ההולנדים מובילים בגידול פטריות מבחינת הידע והאיכות שלהם. השיטה ההולנדית מאפשרת לפטריות לגדול בכל מקום בעולם. הגידול נעשה באופן מבוקר בחדרי קירור אטומים של 17 מעלות עם מערכות בקרת אקלים. קטיף הפטריות הוא סלקטיבי - הקוטפת צריכה להיות מיומנת, ולדעת מתי היא צריכה לקטוף כל פטרייה. כשהפטרייה טרייה היא פציחה, ממש כמו תפוח".
2 צפייה בגלריה
קרן בוברובסקי ועזריאל אסף. "אנחנו 4 ק"מ מהגבול, ובחודש שעבר נפלה רקטה על החממה לידנו"
קרן בוברובסקי ועזריאל אסף. "אנחנו 4 ק"מ מהגבול, ובחודש שעבר נפלה רקטה על החממה לידנו"
קרן בוברובסקי ועזריאל אסף. "אנחנו 4 ק"מ מהגבול, ובחודש שעבר נפלה רקטה על החממה לידנו"
(צילום: חיים הורנשטיין)

בשנת 2019 חוות הפטריות מוגו החלה בפעילותה עם חמישה חדרי קירור. בוברובסקי החלה להתכונן לקראת הקמה של חמישה חדרי קירור נוספים בסיוע צוות מומחים מהולנד, ואז הגיעה הקורונה. "הקורונה הייתה מאוד מאתגרת מבחינה תפעולית. כל המסעדות ואולמות האירועים שלהם אנחנו מספקים פטריות, נסגרו בבת אחת. מדובר בכ-40 אחוזים מהתוצרת שלנו. הייתה לנו גם בעיה עם רשתות השיווק שמסיבות היגייניות לא רצו פטריות בתפזורת. התחלנו לארוז את הפטריות, והיה לי מאוד חשוב שאלו יהיו אריזות מפלסטיק ממוחזר, לא מקלקר כנהוג בשוק".
נוסף למשבר הקורונה, בוברובסקי כמו חקלאים רבים באזור עוטף עזה, מתמודדת עם המצב הבטחוני המתוח. "חוויתי כבר שני מבצעים עם העסק. אנחנו נמצאים 4 קילומטרים מהגבול. בחודש שעבר, במבצע שומר חומות, נפלה רקטה על החממה שסמוכה אלינו וזה היה מאוד מפחיד. התאילנדים גרים שם, והרקטה נפלה באזור המגורים שלהם".
ולמרות האתגרים, בוברובסקי צועדת עם הפנים קדימה. היא עדיין חולמת להביא לישראלים פטריות אקזוטיות, "כי יש עושר עצום בתחום הזה", ומתכננת יוזמות חדשות ומשלימות לעסק כמו מחזור פסולת אורגנית.
"אנחנו חווה קטנה וצעירה בת שנתיים, ואנחנו רוצים שיכירו אותנו בזכות האיכות והטריות של הפטריות", מסכמת בוברובסקי. "שרשרת השיווק אצלנו היא מאוד קצרה, ואנחנו נותנים תשומת לב לכל פטריה לפני שהיא נארזת. אנחנו רוצים להגיע לשוק שיידע להעריך את האיכות והטריות, וגם להביא פטריות חדשות".
בשיתוף בנק הפועלים
פורסם לראשונה: 07:00, 25.06.21