רעידת אדמה באלביט מערכות: אלעד אהרונסון, סגן נשיא אלביט וראש חטיבת המודיעין והמל"טים שלה, יסיים את תפקידו. זאת במקביל לשינוי ארגוני דרמטי בחברה, שיכלול מעבר לניהול משותף של חברת הבת ללוחמה ולמודיעין אלקטרוני אלישרא, עם אל אופ שהייתה עד כה באחריותו של אהרונסון, ומייצרת מערכות תצפית. שתי החברות ישמרו על מעמדן העצמאי ועל מנכ"לים נפרדים, אך יגבירו משמעותית את רמת שיתופי הפעולה. גורמים בוועדי העובדים של אלישרא ואלביט צפויים להתנגד לחיבור בין שתי החברות, ושוקלים צעדי מחאה מידיים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כחלק מפירוק החטיבה, שהייתה באחריותו של אהרונסון והוקמה ב-2015, ימוזג מפעל המל"טים של אלביט שמייצר את דגמי ההרמס 450 ו-900 ואת מל"ט הסקיילארק, עם חטיבת כלי הטיס של החברה. זאת במטרה לאחד את פעילותה בתחום כלי הטיס הצבאיים תחת קורת גג אחת, במסגרת החיבור הגובר בעולם בין מטוסים מאויישים ולא מאויישים.
מפעל אלביט מערכותמפעל אלביט מערכות
מפעל אלביט מערכות
(צילום: אביהו שפירא)
שינוי נוסף בחברה: פעילות ייצור הקיטים לפצצות מונחות לייזר תעבור לאחריות חטיבת היבשה, ותמוזג עם פעילות תעש מערכות, שמייצרת בעצמה חימוש מדויק למטוסים. אהרונסון (47) נחשב לכוכב עולה באלביט, וקודם במהירות.

מנכ"ל אלביט מערכות: "השינוי הארגוני לא ילווה בפיטורים"

"הארגון מחדש נועד לשפר את מצבה של אלביט בתקופה של אי ודאות, אך הוא לא ילווה בפיטורים", אומר לכלכליסט בצלאל (בוצי) מכליס, מנכ"ל אלביט מערכות.
בצלאל מכליס, נשיא ומנכ"ל אלביט מערכותבצלאל מכליס, נשיא ומנכ"ל אלביט מערכות
בצלאל מכליס, מנכ"ל אלביט מערכות
(צילום: עמית שעל)
כאמור, במסגרת המהלך חטיבת המודיעין והמל"טים תפורק, ואלביט תעבור למבנה של ארבע במקום חמש חטיבות. פעילות המל"טים תועבר לאחריות חטיבת כלי הטיס, אלישרא ואל אופ יעבור לניהול משותף, ופעילות החימוש המונחה המדויק ירוכזו תחת חטיבת היבשה והפעילות בתחום של תע"ש, שאותה רכשה אלביט מהמדינה לפני כשנתיים תמורת 1.8 מיליארד שקל. גיבוש המהלך החל לפני מספר חודשים, ובמהלכו קיבל אלעד אהרנסון, שמשמש ראש חטיבת המודיעין והמל"טים, הצעת עבודה בתחום האזרחי והחליט לקבלה ולעזוב את אלביט.
מכליס הודיע היום לעובדים, כי בראש פעילות המודיעין והל"א יעמדו אדגר מיימון, מנכ"ל אלישרא, ואורן סבג החל מ-15 בפברואר 2021, עם עזיבת אהרנסון. פעילות המל"טים תועבר לאחריות חטיבת כלי הטיס כבר ב-1 בינואר. באותו תאריך תועבר האחריות לחברת הרחפנים פליינג פרודקשן מחטיבת המודיעין לחטיבת התקשורת והסייבר.
"עד היום ייצרנו קיטים (קיט - ערכה הכוללת מערכת הנחייה באמצעות לייזר או GPS, שמורכבת על פצצה 'טיפשה' רגילה והופכת אותה לנשק מונחה ומדויק - א"ע) לפצצות מונחות ורקטות גם בחטיבת כלי טיס, וגם בתע"ש, הגיוני לאחד את הפעילות במקום אחד, את הייצור ואת הפעילות מול הלקוחות. כך גם במקרה של מערכות המודיעין, עד היום מכרנו בנפרד מערכות תצפית של אל אופ ומערכות מודיעין אותות של אלישרא, כעת הן יעבדו יחד מול הלקוחות".
תחום המל"טים היה אחד מקטרי הצמיחה של אלביט, אבל סובל מחולשה, בין השאר לאור התחרות האמריקאית הגוברת והחלטת הממשל האמריקאי לאשר ייצוא של מל"טים חמושים. "יש תחרות חזקה, גם מצד האמריקאים, גם מצד הסינים וגם הטורקים בשטח. יש לנו עשרות לקוחות שכבר רכשו את המל"טים שלנו וממשיכים לרכוש מאיתנו".
מנכ"ל משרד הביטחון אמיר אשל אמר בשבוע שעבר כי המשרד בוחן הענקת אישורי ייצוא למערכות נשק שישראל לא מכרה עד כה, או לגרסאות שלהן, בין השאר על רקע עניין במדינות המפרץ הפרסי בנשק ישראלי. אתם מרגישים שינוי? "משרד הביטחון בודק, ואנחנו מחכים להחלטות. יש ביקוש ועניין משווקים רבים במערכות שעד כה לא יכולנו לייצא, אבל אנחנו תלויים בהחלטות המשרד".
התעשייה האווירית דיווחה כי משרד הביטחון חייב לה מאות מיליוני שקלים. כמה חייב המשרד לכם? "למשרד הביטחון יש חוב משמעותי גם לאלביט, והדבר מקשה עלינו. נשמח אם הוא ישולם. המכירות לצה"ל מהוות רק 20% מהפעילות שלנו, מה שמקטין את הפגיעה".
מדינות בעולם מתחילות לקצץ בתקציבי הביטחון לטובת הבריאות והתעסוקה, וכבר ראינו ירידה בצבר ההזמנות של התעשייה האווירית. איך אלביט מושפעת מהמצב? "יש כאמור אי ודאות. אבל ממשלות בעולם מנסות גם לסייע לתעסוקה באמצעות הזמנות ממפעילים ביטחוניים מקומיים. יש לנו חברות בנות בכל העולם שזוכות כך להזמנות חדשות. כרגע אנחנו ממשיכים למכור ולגדול".