שיפוע לא נכון בגג רעפים, יכול לעלות לכם ביוקר: הוא לא ינקז בצורה טובה את המים, יגרום לכשלי איטום ולנזילות מים בתוך המבנה ויורגש מאוד בימות החורף הגשומים.
דווקא עכשיו בעונה החמה, זה הזמן לתקן שיפועים בעייתיים, ולא להגיע לחורף הגשום הבא כשאינכם מוכנים. כמובן שאם אתם בשלבי שיפוץ או בנייה, כבר בשלב התכנון כדאי להתייחס לכך.
מה קובע התקן, מדוע בחירת הניקוז חשובה ומה עושים כשאין היתר מהרשויות למספיק גובה? לפניכם המדריך.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

התקן הישראלי: קובע מינימום שיפוע לפי סוג הרעפים

התקן הישראלי, 1556 ‒ "גגות קלים עם סיכוך רעפים", סעיף 3.6, קובע את שיפועי הגג בהתאם לסוג הרעפים ובהתאם לרמת האיטום הקיימת.
"אם אתם לא מתכננים להתקין יריעות איטום, הרי שהשיפוע המזערי צריך להיות של 40 אחוז בגג עם רעפי חרסית, של 35 אחוז בגג עם רעפי בטון ושל 15 אחוז אם מדובר בלוחות פח דמויי רעפים", מציין אלי הראל, מהנדס ויועץ לבנייה פרטית.
"אם אתם מתקינים יריעות ביטומניות מולחמות, תוכלו להסתפק אך בשיפוע של 10 אחוז בלבד. עבור יתר סוגי האיטום, יש צורך בשיפוע מינימלי של 20 אחוז".

מה משמעות השיפוע באחוזים וכיצד ניתן לחשב אותו?

הראל: "אם השיפוע הנדרש הוא של 40 אחוז, למשל, המשמעות היא שעל כל מטר אורך אופקי של הגג, יש לטפס לגובה של 40 ס"מ. כלומר, אם יש לכם גג אופקי של חמישה מטרים, הגובה שלו יהיה של 2 מטרים בקצהו העליון. לעומת זאת, אם יש לכם רעפי פח פלדה, על כל 5 מ' השיפוע יהיה 15%, כלומר, גובהו יהיה רק 75 ס"מ בקצהו העליון".
ההבדל העיקרי שאליו מתייחס התקן, הוא שאלת סוג האיטום של הגג. "במקרה של גגות רעפים ללא איטום, למעשה הרעפים הם המחסום היחיד שימנע ממים להיכנס לגג", מסביר הראל. "לכן השיפוע צריך להיות גדול יותר".
לדברי הראל, "באזורים גבוהים וצפוניים שהם מושלגים או עם כמות גשמים גדולה, כדאי שהגגות יהיו בעלי שיפוע תלול יותר. במקומות אלו, מהנדס הקונסטרוקציה צריך להביא בחשבון גם את עומס השלג על הגגות".
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כאמור, במקרה של גגות רעפים עם איטום מתחת, התקן מאפשר להקטין את אחוז השיפוע של הגג. "כלומר, גם אם ייכנסו מי גשמים אל מתחת לרעפים בגלל רוח, שכבת האיטום תמנע את חדירת המים אל תוך המבנה והם ינוקזו החוצה", מסביר הראל.
מכאן, שאם אין לכם מספיק גובה ותרצו גג שטוח יחסית, תוכלו לבחור באחת מהאפשרויות הבאות: "האפשרות הראשונה, היא לבצע איטום באמצעות יריעות איטום מתחת לגג הרעפים", אומר הראל. "במקרה זה, השיפוע הנדרש יהיה 20 אחוז. האפשרות השנייה, היא להשתמש ברעפי פח פלדה, ולהקפיד על שיפוע של 15 אחוז. האפשרות השלישית, היא לבצע איטום ביריעות ביטומניות מולחמות מתחת לרעפים. במקרה זה, השיפוע הנדרש הוא רק עשרה אחוז".
מדוע בעצם שלא יהיה לנו מספיק גובה להתקין שיפוע תלול יותר?
הראל: "גובהו העליון של הבית (קצה הגג או המעקים), מוכתב בדרך כלל על־ידי הרשויות ואסור לחרוג ממנו. לעתים, בונים עליית גג או מעטפת גבוהה, או שמסיבות אחרות, לא נשאר מספיק גובה לשיפוע של 35-40 אחוז. כדי לא לחרוג מגובה המבנה המותר, אין ברירה אלא להסתפק בשיפוע גג מתון יותר".
כמה תעלה התקנה וכמה יעלו תיקונים בגג רעפים? למחירון המלא לחצו כאן
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

לאן יזרמו המים מהגג? היזהרו ממסך מים ליד דלת הכניסה

"אחת הטעויות הגדולות היא למקם את שיפוע הרעפים לכיוון דלת הכניסה, בייחוד באזור עם כמויות גשמים גדולות בחורף", מסביר הראל. "כמות המים ב'מסך' הגשם תלויה בשטח הגג המנוקז לאותו אזור, ותלויה גם באזור שבו אתם גרים".
לדברי הראל, "אם אתם גרים בדרום, ששם כמות הגשמים קטנה יחסית, תוכלו 'לספוג' כמה ימים בשנה שזה אולי יפריע. אבל בצפון, שכמויות הגשם גדולות בו יותר, זה משמעותי".
עוד כתבות בנושא:
מה הפתרון המומלץ כדי להימנע ממצב זה?
הראל: "הפתרון במקרה זה, הוא להתקין מזחילה שאוספת את המים לאורך גג הרעפים ומובילה אותם למרזב. זה לא יקר מאוד, וחשוב שתביאו את זה בחשבון בשיקולי התקציב. אחרת, אם תאפשרו זרימה חופשית של גשם על הגג, הוא יכול מאוד להפריע בכניסה ויציאה מהבית, להציף שבילי מעבר סביב הבית או לפגוע בצמחייה. זו אמנם הוצאה כספית נוספת שעליכם להביא בחשבון בזמן תכנון גג רעפים, אך היא חשובה מאוד".
צריכים בעל מקצוע בתחום גגות רעפים? לחצו כאן
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"