השלכות משבר הקורונה על הסטודנטים: לקראת פתיחת שנת הלימודים האקדמית, שתתקיים לפחות בחלקו הראשון של השנה באמצעות הוראה מרחוק בשל משבר הקורונה, נראה שלא מעט סטודנטים לא מתכננים לחזור ללימודים וכתוצאה מכך גם לא ממהרים לשכור דירות בסמוך לאוניברסיטאות ולמכללות. לכך ניתן להוסיף את המשבר הכלכלי ונתוני האבטלה ששוברים שיאים. אבל האם שוק הדירות בסמוך למוסדות האקדמיים מגיב בהתאם?
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בדיקה של לוי יצחק, עורך מחירון הדירות, מצביעה על ירידה מסוימת במחירי השכירות בחלק מהשכונות הסמוכות למוסדות אקדמיים. כך למשל, דירת שלושה חדרים ברחוב מרים החשמונאית בשכונת הצפון הישן בתל אביב, אזור מבוקש בקרב שוכרים בעיר ללא הפסקה ובמרחק תחבורה ציבורית מאוניברסיטת תל אביב, הושכרה באחרונה תמורת 5,700 שקל בחודש במקום כ-6,000 שקל - ירידה של כ-5%.
6 צפייה בגלריה
אוניברסיטת תל אביב
אוניברסיטת תל אביב
אוניברסיטת תל אביב
דירת 2.5 חדרים בשדרות נורדאו, בשטח של 48 מ"ר בקומת קרקע בבניין עם ארבע קומות הכולל מעלית וללא חניה, הושכרה ב-5,200 שקל בחודש במקום 5,800 שקל בחודש - ירידה של כ-10%. בשכונת רמת אביב הסמוכה לאוניברסיטה מחירי השכירות הממוצעים גבוהים יותר, אבל גם שם נרשמה ירידה מסוימת בגובה שכר הדירה. כך למשל, דירת שני חדרים שהוצעה תחילה להשכרה ב-5,200 שקל בחודש ונותרה על המדף, מוצעת כעת ב-4,700 שקל בחודש - ירידה של כמעט 10%.
"אנחנו מרגישים את הירידה בביקוש בשוק השכירות מצד הקהל הסטודנטיאלי, וניתן לראות בשטח ניצני השפעה על הדירות הקטנות בשוק שמתאימות לסטודנטים", אומרת שירלי ורנר, זכיינית רשת התיווך רי/מקס אושן בתל אביב. לדבריה, "כרגע אנו רואים ירידה של 5%-2% במחירי השכירות של אותן דירות. לעיתים, במקרים מיוחדים, כמו סטודנטים שהחליטו לא לחדש חוזה ברגע האחרון, יש בעלי דירות שהסכימו להנחה של עד 10%".
למרות ירידת המחירים, יצחק מדגיש כי היצע הדיור להשכרה לסטודנטים בתל אביב קטן ביחס לפריפריות (באר שבע וחיפה למשל), בשל כמה סיבות. ראשית, באוניברסיטה לומדים עשרות אלפי סטודנטים, רובם מתגוררים בעיר. שנית, צעירים ששוכרים דירה בתל אביב לא ממהרים לוותר עליהן ומעדיפים לחפש אלטרנטיבות חסכוניות יותר כגון סאבלט בחדר השני בדירה, כדי להקטין את ההוצאות. בפריפריה לעומת זאת, ההיצע גבוה יותר ובעלי הבתים מוכנים להתגמש בגובה שכר הדירה, ובלבד שישכירו אותה.

הנחה של 600 שקל בשכר הדירה

בירושלים כ-70% מכלל הסטודנטים באוניברסיטה העברית מתגוררים בעיר, שכן רובם מגיעים מחוצה לה. על פי הבדיקה של יצחק, בניגוד לתל אביב, היצע הדיור בבירה גבוה ונתונים עדכניים מציגים תמונה לפיה בעלי הדירות ממתינים 70-60 יום למציאת שוכר מתאים. למרות זאת, אין שינוי מהותי במחירים.
6 צפייה בגלריה
האוניברסיטה העברית בירושלים
האוניברסיטה העברית בירושלים
האוניברסיטה העברית בירושלים
(צילום: shutterstock)
אלי שמול, זכיין רי/מקס פמילי בחיפה והקריות: "בניגוד לשנים קודמות, רבים מהסטודנטים טרם שכרו דירות לקראת פתיחת שנת הלימודים הקרובה בשל אי הוודאות לגבי קיום הלימודים בקמפוס. כרגע ניתן לראות בשוק ירידות מחירים"
כך לדוגמה, דירה במרכז העיר שהושכרה ב-4,200 שקל בחודש עומדת ריקה כבר 48 יום, אבל אין נכונות של בעל הבית לרדת במחיר. דירה אחרת, שהושכרה לסטודנטים בשכונת קריית מנחם תמורת 5,100 שקל בחודש, הושכרה באחרונה תמורת 5,000 שקל.
גם בחיפה חלק גדול מהסטודנטים שלומדים באוניברסיטת חיפה ובטכניון מתגוררים בעיר וכן ביישובים הסמוכים - נשר והקריות, אולם באחרונה נצפתה ירידה מחירים. לדברי אלי שמול, זכיין רי/מקס פמילי בחיפה והקריות, "בניגוד לשנים קודמות, רבים מהסטודנטים טרם שכרו דירות לקראת פתיחת שנת הלימודים הקרובה בשל אי הוודאות לגבי קיום הלימודים בקמפוס. כרגע ניתן לראות בשוק ירידות מחירים שנעות בין 7%-5% בדמי השכירות לדירות שהושכרו בדרך כלל לסטודנטים".
6 צפייה בגלריה
אוניברסיטת חיפה
אוניברסיטת חיפה
אוניברסיטת חיפה
(צילום: אלעד גרשגורן)
על פי הבדיקה של יצחק, דירת ארבעה חדרים בשכונת רמות רמז, שהושכרה בשנה האחרונה תמורת 4,000 שקל בחודש, הושכרה לבסוף, אחרי שעמדה 55 יום על המדף, ב-3,850 שקל. דירת שלושה חדרים בשכונת רמות ספיר, שהושכרה ב-3,000 שקל בשנה האחרונה, הושכרה כעת לשותפים תמורת 2,500 שקל. ואילו דירת ארבעה חדרים משופצת ליד הטכניון, שהושכרה בשנה האחרונה תמורת 4,500 שקל בחודש, הושכרה כעת ב-3,900 שקל בחודש.

"בסמסטר הקודם הדירות היו ריקות"

בבאר שבע בחלק מהשכונות מחירי השכירות ירדו ובאחרות לא השתנו. לדברי שי שטרן, זכיין רי/מקס פלוס בעיר, "רבים מהסטודנטים שאמורים להתחיל השנה את לימודיהם באוניברסיטה עדיין לא שכרו כרגע דירה בעיר וממתינים להתפתחויות. הערכות כרגע עומדות על 65% מהסטודנטים שימשיכו לשכור דירות, וכתוצאה מכך בעלי דירות מוכנים להוריד בין 15%-5% במחירי השכירות"
6 צפייה בגלריה
האוניברסיטה העברית בירושלים
האוניברסיטה העברית בירושלים
האוניברסיטה העברית בירושלים
(צילום: דני מכליס)
על פי הבדיקה של יצחק, דירת שלושה חדרים בשכונה ד', שהושכרה בשנה שעברה ב-2,300 שקל בחודש, הושכרה לאחרונה ב-2,100 שקל בחודש. דירת ארבעה חדרים בשכונה ג' הושכרה בשנה שעברה ב-4,800 שקל בחודש, אולם באחרונה הושכרה תמורת 3,600 שקל בלבד. לעומת זאת, על פי נתוני אנגלו סכסון, בשכונה ו' הושכרה דירת ארבעה חדרים תמורת 3,500 שקל בחודש גם בשנה שעברה וגם השנה.
רוב הסטודנטים בבאר שבע שממשיכים להתגורר בבירת הנגב מעדיפים לגור בשכונות מרוחקות יותר מהאוניברסיטה. אם בעבר שכרו דירות בשכונה ד' ובשכונה ג', כיום הם מעדיפים להתרחק לשכונות בהם יש פארקים ושטחים פתוחים. לדברי יו"ר אגודת הסטודנטים, שיר צוק, "השכונות הקרובות לאוניברסיטה הפכו לפחות מבוקשות. סטודנטים מתרחקים כי הם יודעים שהם הולכים ללמוד באופן מקוון, ופתאום אנחנו רואים דירות שבעבר היו אטרקטיביות וכעת נותרות ריקות".
האוניברסיטה אימצה את היוזמה של האגודה והפקולטה לניהול והכריזה על התאמת חוזי השכירות של דיירי מעונות הסטודנטים לאי הוודאות, המשבר הכלכלי והתארכות הסגר. מדובר בהוספת "סעיף גמישות" לחוזים, שיאפשר להם לצאת מחוזה השכירות בהתאם להגבלות שתטיל המדינה על כניסת סטודנטים לקמפוס האוניברסיטה.
שלי כהן, סטודנטית באונ' בן גוריון: "הפסקנו לחפש דירה. עכשיו כל אחד בבית שלו עם ההורים. אנחנו מקווים שבסמסטר ב' יהיו לימודים פרונטליים כדי שנוכל לחזור. אנחנו מנסים לחסוך. בסמסטר הקודם הדירות היו ריקות בגלל המצב"
לדברי סגן הנשיא ומנכ"ל אוניברסיטת בן גוריון, דוד ברקת, "המגפה לא פוסחת על אף אחד מאיתנו, בין אם בהקשר הבריאותי ובין אם בהקשר הכלכלי. למרות הקשיים הפיננסיים החלטנו בשנת הלימודים הקודמת לשחרר מהמעונות ללא קנס ולקראת שנת הלימודים הקרובה היה ברור לנו שיש לעשות דבר דומה. מדובר בהחלטה שעשויה לעלות לאוניברסיטה מיליוני שקלים, אך ברור לנו שיש להתחשב בציבור הסטודנטים".
דניה ביטון (25), במקור מזכרון יעקב, סיימה תואר בפסיכולוגיה ומנהל עסקים ובחרה להישאר בבאר שבע בשכונה ב' לא רחוק מפארק הסופרים. "בחרתי להישאר בבאר שבע אחרי סיום התואר. לא מעט חברות שלי, באופן מפתיע, בחרו להישאר. בגלל הקורונה, חיפשתי לאן להתקדם והחזרה הביתה לא הייתה אופציה אחרי שלוש שנים מחוץ לבית של ההורים. בבאר שבע המחייה, בסופו של דבר, מאוד זולה ביחס לשאר הארץ".
בניגוד לביטון, שלי כהן (22), שמתחילה את לימודי התואר בהנדסה כימית, החליטה לחזור לבית של אמה בפתח תקווה. "אני ובן הזוג לומדים בבאר שבע. בשנה שעברה גרנו עם שותפים והתחלנו ביוני לחפש דירה ביחד. אבל קלטנו שהולך להיות גל שני והקפאנו את הכול", היא מספרת. "הפסקנו לחפש. עכשיו כל אחד בבית שלו עם ההורים. אנחנו מקווים שבסמסטר ב' יהיו לימודים פרונטליים כדי שנוכל לחזור. אנחנו מנסים לחסוך. בסמסטר הקודם הדירות של שנינו היו כמעט ריקות בגלל המצב".

מחירי הנדל"ן בקרבת מוסדות אקדמיים זינקו בעשור האחרון

ומה לגבי מחירי הדירות בקרבת מוסדות אקדמיה? בדיקה של השמאי אוהד דנוס, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין ומומחה נדל"ן, מעלה כי בעשור האחרון טיפסו מחירי הנדל"ן בקרבת המוסדות בעשרות אחוזים יותר מבשאר אזורי העיר. "מוסד אקדמי מהווה מוקד משיכה לציבור האקדמי הבכיר, לחוקרים בתחומי האקדמיה שמעוניינים לגור בסמיכות למקום העבודה וכמובן לציבור הסטודנטים", הוא מסביר את הממצאים.
על פי הבדיקה, שכונת רמת אביב, שהוקמה סביב אוניברסיטת תל אביב, הפכה זה מכבר לבוננזה נדל"נית. "השכונה תמיד הציגה ביצועים מצוינים למשקיעים בתחום הנדל"ן, הן למכירה ובוודאי להשכרה", אומר דנוס. במסגרת הבדיקה, נבחנו מחירי דירות ארבעה חדרים בין 2010 ל-2020. על פי הנתונים, המחירים טיפסו ב-54% מ-2.4 מיליון שקל אז ל-3.7 מיליון שקל היום. זאת לעומת עליית מחירים ממוצעת בתל אביב כולה בשיעור של 31%.
6 צפייה בגלריה
אוהד דנוס
אוהד דנוס
אוהד דנוס
(צילום: כפיר סיוון)
גם בחולון טיפסו המחירים בשכונות שליד המכון טכנולוגי HIT בשיעור גבוה יותר מהממוצע בעיר כולה. על פי הבדיקה, מחירי דירות ארבעה חדרים בשכונת ח' 300 הסמוכה עלו מ-1.4 מיליון שקל ב-2010 ל-2.4 מיליון שקל השנה - זינוק של 71%. זאת לעומת עלייה ממוצעת של 48% בקרב דירות דומות בשקלול עירוני.
"אין ספק שלעובדה שבסמוך לאוניברסיטאות ולמוסדות אקדמיים חיה אוכלוסייה איכותית של חברי סגל אקדמי יש השפעה גם על מחירי הדיור באזור", אומר מנכ"ל מכון טכנולוגי HIT, שמואל גולדברג. "אנו מזהים בחולון ביקוש רב לדיור הן של חברי סגל והן של סטודנטים, וגם זה משפיע על המחירים".
6 צפייה בגלריה
חולון. עלייה של 48% במחירים בעיר תוך עשור
חולון. עלייה של 48% במחירים בעיר תוך עשור
חולון. עלייה של 48% במחירים בעיר תוך עשור
(צילום: ירון ברנר)
עליית מחירים נרשמה גם בשכונות הסמוכות למכללת נתניה, ובהן שכונת קריית השרון. על פי הנתונים, העיר הציגה בעשור האחרון עלייה ממוצעת של 48% במחירי דירות ארבעה חדרים - מ-1.163 מיליון שקל ל-1.72 מיליון שקל. בשכונת קריית השרון טיפסו המחירים בשיעור של 58% - מ-1.2 מיליון שקל ל-1.9 מיליון שקל.
תופעה דומה דנוס מזהה בשכונות הסמוכות לקריה האקדמית אונו. "מנתוני מס שבח עולה כי העיר הציגה בעשור האחרון עלייה ממוצעת בדירות ארבעה חדרים של כ-71% מ-1.4 מיליון שקל ל-2.4 מיליון שקל. זאת בעוד שבשכונת קיראון הסמוכה למכללה הם קפצו מ- 1.4 מיליון שקל ל-2.6 מיליון שקל - זינוק של 86% במחירים".