מאז תחילת הסגר השלישי נרשמו לפי שירות התעסוקה כ-145 אלף דורשי עבודה חדשים, כאשר יותר מ-26 אלף מהם פוטרו או התפטרו. במה שונים פיטורים בימי קורונה מימים רגילים, איך ניתן למנוע את הצעד, ומתי הקורונה היא רק תירוץ? ניסינו לענות על השאלות שהתעוררו בקרב מעסיקים ועובדים בעקבות המצב בעזרת עו"ד רמי לנדא, ראש מחלקת דיני עבודה במשרד עו"ד מיתר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בשל מגפת הקורונה והמשבר הכלכלי החלטתי כבעל עסק לפטר מספר עובדים. אחד מהם נדבק בקורונה ונמצא בחופשת מחלה. מה הדין? לא ניתן לפטר עובדים בתקופה של מחלה בגינה זכאי העובד לדמי מחלה. אולם, לדברי עו"ד לנדא, "קיימים חילוקי דעות אם בכלל ניתן לזמן את העובד לשימוע בתקופה זו, כשהתשובה בין היתר תלויה במצבו הבריאותי של העובד בתקופת המחלה וביכולתו לקבל ייעוץ משפטי".
לדבריו, ההמלצה במקרים רבים היא להמתין עד להחלמתו של העובד ולחזרתו לעבודה. "למרבה הצער לא מעט עובדים עושים שימוש לרעה בהגנה עליהם בתקופת ימי המחלה ו'מושכים' את המחלה תקופה מעבר לדרוש וזאת על מנת למצות את כל ימי המחלה הצבורים העומדים לרשותם, וזאת לאור העובדה שימי מחלה אינם ניתנים לפדיון ואם יפוטרו, תימחק כל יתרת ימי המחלה ללא פיצוי או תשלום".
2 צפייה בגלריה
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
החנויות סגורות - העובדים בבית
(צילום: עמית שאבי)
בשל הקורונה אני נאלץ לבצע פיטורי צמצום. למה חשוב כמעסיק לשים לב? על רקע גל הקורונה השלישי ושיאי התחלואה שנשברים, מעסיקים רבים נאלצים לבצע הליך של פיטורי צמצום הן בשל ירידה בפעילות והן בשל הפסדים נצברים על רקע השנה הקשה שעברו. לדברי עו"ד לנדא, בתהליך יש למעסיק שיקול דעת בקביעת זהות המפוטרים כאשר עליו להפעיל שיקולים עניינים בלבד ובמסגרת המגבלות המוטלות עליו.
כך למשל, חשוב להקפיד על הליך פיטורים סדור הכולל הליך שימוע מלא והתייחסות שונה לעובדים המצויים בתקופות מוגנות מכוח החוק. לדוגמה, עובדות בהיריון או עובדים הנמצאים בטיפולי פוריות, עובדים ששבו משירות מילואים ועוד. על המעסיק לנהוג בהתחשבות מיוחדת בעובדים אלה, ואם אלו נכללים ברשימת הפיטורים, יוכל לפטרם רק לאחר קבלת היתר מהגורם הקבוע בדין למקרה הרלוונטי.
כמו כן, אסור למעסיק לשקול שיקולים מפלים ושאינם עניינים כאשר הוא מגיע לשקילת הפיטורים. דת, גזע, מין, גיל, מצב משפחתי, העדפה מינית, שירות מילואים ועוד, נחשבים שיקולים שאינם ענייניים ועל כן אסור למעסיק לכלול אותם במכלול השיקולים בעת שקילת הפיטורים.

במה שונה התייחסות המעסיק לפיטורי עובד בתקופת הקורונה? "דווקא על רקע הקורונה מעסיקים נוהגים בזהירות יתרה בכלי הפיטורים משום שהם מבינים כי משמעות הדבר היא שיש סיכוי סביר שהמפוטר לא ימצא עבודה במשך תקופה ארוכה בגלל המצב בשוק היום. לכן עסק שנקלע לקשיים כלכליים יכול להוציא את העובדים לחל"ת ולשמור את הפיטורים למוצא אחרון".

צמצומי קורונה: את מי אסור לפטר ומי עלול למצוא עצמו ברשימה?

אם נאמר לכם במהלך השימוע כי יש צמצומים בשל מגפת הקורונה עליכם לבחון האם אכן הקורונה היא הסיבה האמיתית לפיטורים. "תוכלו לבחון האם עוד עובדים מלבדכם זומנו לשימוע והאם לא גויס מישהו אחר במקומכם", מסביר עו"ד לנדא. "למעשה אין חוק שמונע פיטורים או מגבלות מבחינת אוכלוסייה אך יש לתת את הדעת לפיטורים של קבוצות פגיעות באוכלוסייה וכן לבצע הליך סדור התואם את החוקים הנוגעים לשיווין זכויות בעבודה. כך למשל, יש להתחשב בעובדים עם מוגבלות. על פי הפסיקה לא רק שיקולים מקצועיים צריכים להישקל טרם הפיטורים, אלא קיימת חובה לשקול באופן חיובי גם שיקולים אישיים כגון גילו של העובד".
2 צפייה בגלריה
עו"ד רמי לנדא
עו"ד רמי לנדא
עו"ד רמי לנדא
(צילום: תומר יעקובסון )
כיצד ניתן להימנע מפגיעה בתדמית הארגון בעקבות גל של פיטורי עובדים? צריך לנקוט בזהירות רבה כשמשתמשים בנשק יום הדין של הפיטורים. על ארגונים לחשוב לטווח הארוך ולא לטווח הקצר. "לכן המלצתי", מציין עו"ד לנדא, "היא לא למהר לפטר עובדים ולהימנע ככל הניתן מפגיעה בתנאי העסקתם. מעסיקים ששומרים על עובדיהם ולא פוגעים בתנאי העסקתם יזכו קרוב לוודאי להערכה מצד עובדיהם ולנאמנותם כלפי מקום העבודה.
"אם וכאשר אין מנוס והתקבלה החלטה על פיטורים ישנם מגוון כלים שיכולים להקל על תהליך ההיפרדות: לווי פרקטי באשר לשלבים הבאים בקריירה וכן מתן איש קשר בארגון לבירור תנאים, המלצה טובה למעסיקים אחרים במידת הצורך, ומתן חבילות לווי ותמיכה כחלק מתהליך הפרידה על מנת להקל על המפוטר בהסתגלות למצב החדש ובמציאת מקום עבודה חדש".
במה יכול להיעזר עובד בתקופת הקורונה בכדי למנוע את הפיטורים? השימוע בפיטורי צמצום נסוב סביב השאלה מדוע מפטרים דווקא את העובד הספציפי במסגרת הצמצום ולא מתעסק בעילת הפיטורים כפי שנהוג בפיטורים בימים כסדרם. הרשימה הראשונית של המועמדים לפיטורים לרוב תכלול מספר גדול יותר של מועמדים מאלו שנדרש לפטר בכדי לאפשר למעסיק מרווח תמרון לאור טענות שיעלו בשימועים. לכן ככל שהעובד יפרט בשימוע נסיבות חריגות ויטען למצב כלכלי קשה או למצב בריאותי קשה שלו או של בני משפחתו, על המעסיק לקחת אותן בחשבון באופן פרטני וביחס לנימוקים שהעלו עובדים אחרים במועמדים גם הם לפיטורים".
כיצד תדעו אם הקורונה היא רק תירוץ לפיטורים שלכם? לדברי עו"ד לנדא, קיימים מקרים בהם שימוש במונחים כמו "צמצומי קורונה" או "שינוי ארגוני" כמו גם אי שביעות רצון מהעבודה באים להסתיר מניע אחר לפיטורים שאינו חוקי ומהווים נורת אזהרה במיוחד בתקופה זאת. בתוך כך, יש מעסיקים שמפטרים עובדים הפגיעים יותר לנגיף בעוד שלמעסיק אין זכות לטעון כי עובדים מבוגרים מסכנים עצמם ובגין כך להוציאם לחל"ת או לפטרם לאלתר.
למעשה בדרך כלל עובד יכול לדעת אם הקורונה היא רק התירוץ כאשר הוא מגלה לאחר כמה ימים בודדים שהמשרה שלו אוישה בידי אדם אחר. בכך יוכל לטעון כי אמנם הקורונה היא העילה לפיטורים אך היא אינה הסיבה האמיתית, לפנות לבית הדין לעבודה ולתבוע בעילה של פיטורים בחוסר תום לב.