השלום המסתמן בין ישראל לאיחוד האמירויות כבר נותן אותותיו בתחום הכלכלי. הצוות הפיננסי שיצא לאבו דאבי, בראשות הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שירה גרינברג, ובהשתתפות המפקח על הבנקים, יאיר אבידן, הגיע להבנות שהבשילו לכדי חתימה על פרוטוקול משותף ראשון של המשלחת בנושאי בנקאות ופיננסים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במסגרת ההבנות סוכם על שיתופי פעולה וקידום הסכמים פיננסיים בין משרד האוצר הישראלי והרגולטורים הפיננסים בישראל לבין הבנק המרכזי של איחוד האמירויות.
2 צפייה בגלריה
מ״מ מנכ״ל משרד רה״מ רונן פרץ ונגיד הבנק של איחוד האמירויות עבדול חמיד סעיד במעמד החתימה על פרוטוקול ההבנות בין ישראל ואיחוד האמירויות בתחומי הבנקאות והפיננסים
מ״מ מנכ״ל משרד רה״מ רונן פרץ ונגיד הבנק של איחוד האמירויות עבדול חמיד סעיד במעמד החתימה על פרוטוקול ההבנות בין ישראל ואיחוד האמירויות בתחומי הבנקאות והפיננסים
מ״מ מנכ״ל משרד רה״מ, רונן פרץ, ונגיד הבנק של איחוד האמירויות, עבדול חמיד סעיד, במעמד החתימה על פרוטוקול ההבנות
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
בין ההבנות: תוקם ועדה משותפת של ישראל ואיחוד האמירויות לקידום שיתוף פעולה בתחום הפיננסים וההשקעות. בהקשר זה, הצדדים ידונו בקידום שיתוף פעולה בתחום השירותים הפיננסים והורדת חסמים פיננסים לביצוע השקעות בין המדינות וכן קידום השקעות משותפות בשוקי ההון.
בנוסף, הצדדים ידונו בקידום שת"פ בשירותי הבנקאות וברגולציית התשלומים. כמו כן, הצדדים יקימו קבוצת עבודה ייעודית כדי ליצור את התנאים להשקעות משותפות התואמים סטנדרטים בינלאומיים ובכלל זאת בתחום המאבק בהלבנת הון ומימון טרור.
לדברי שר האוצר, ישראל כץ, "אני מברך על מהלך היסטורי זה, על התחלתו של שיח פורה בין המדינות ועל הפרוטוקול שנחתם. משרד האוצר בראשותי ישלב ידיים עם שותפינו באיחוד האמירויות וביחד נקדם נושאים כלכליים ופיננסים ברמה בילטראלית וכן פרויקטים אסטרטגיים ברמה מולטילטראלית ובפרט פרויקט הדגל רכבות לשלום אזורי, שעניינו פיתוח כלכלי של ישראל ומדינות האזור. ביחד נצעיד את ישראל והמזרח התיכון אל עבר חזון השלום הכלכלי".
2 צפייה בגלריה
שירה גרינברג
שירה גרינברג
עמדה בראש הצצות. הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שירה גרינברג
(דובורות משרד האוצר)
לדברי גרינברג, "היום יצקנו יסודות לשיתופי פעולה כלכליים משמעותיים בעתיד. משרד האוצר יוביל יצירה של תשתית מיטיבה לפעילות עסקית בין שתי המדינות ויסלול את הדרך לקידום הכלכלה הישראלית והאזורית".
אבידן הוסיף, כי "זהו רגע היסטורי, בו פעלנו באבו דאבי לייסד קשרים רגולטוריים ועסקיים עם עמיתינו באמירויות. הגדרנו את התוואי בו נצעד בשילוב מקבילנו מאיחוד האמירויות על מנת לבנות קשרי בנקאות ופיננסיים איכותיים בכדי לקדם את קשרי המסחר והכלכלה של שתי המדינות, זאת בהתאם לסטנדרטים הבינלאומיים".
אתמול העריכו במשרד לפיתוח אזורי, כי שיתופי הפעולה הראשונים בעקבות ההסכם עם איחוד האמירויות יניבו עסקאות ופרויקטים מיידיים של כ-500 מיליון דולר.
לאחר הודעת איחוד האמירויות על ביטול האיסור לקיום עסקים עם ישראל, הגיש השר לשיתוף פעולה אזורי, אופיר אקוניס, לראש הממשלה את רשימת שיתופי הפעולה הראשוניים עם המדינה הערבית. הפעולות מוערכות בכ-500 מיליון דולר לשם התחלה. השר אקוניס ציין, כי "מדובר בזינוק אדיר לכלכלה הישראלית".
בין שיתופי הפעולה העיקריים שעומדים על הפרק: הקמת אזור תעשייה משותף בשער הירדן, מיזמים משותפים לאנרגיה ירוקה ומים, בניה וחקלאות מדברית ואקולוגית, קידום מחקרים ותכניות מחקר משותפות, הדברה ביולוגית לחקלאות ומיזמי סביבה נוספים.