שיפוצים בזמן קורונה: משבר הקורונה השליך על רוב ענפי השוק, אבל משיחה עם רועי רגרמן, מנכ"ל קבוצת חמת שמייצרת כיורים, אסלות, ברזים ועוד (ובעלת שיש אלוני וחזי בנק) - נראה שתחום השיפוצים דווקא זוכה לתחייה מחודשת. הקבוצה מעסיקה 900 עובדים ונמצאת בבעלות איש העסקים יואב גולן והציבור. מחזור: 450 מיליון שקל ב-2019.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"ענף השיפוצים לא ראה ימים כאלה. המכירות שלנו ביוני-יולי טובות מאוד, הפתיע אותנו. אנשים מקננים בבית, פתאום הם רואים את כל הפגמים ובא להם לשדרג", מספר רגרמן.
1 צפייה בגלריה
רועי רגרמן
רועי רגרמן
רועי רגרמן, מנכ"ל קבוצת חמת
(צילום: לנס הפקות)
רגרמן טוען כי "יש הרבה שיפוצי דירות יד שנייה לקראת הקיץ, והיות שהיה סגר במרץ-אפריל, הרבה מהקניות התכנסו ליוני-יולי. יש גם כאלה שלא טסו לחו"ל והכסף שייעדו לחופשות הוסב לשיפוצים. קנו אצלנו הכל. ריצופים, ברזים, אסלות, כל מוצרי גמר בנייה. עד כדי כך שהגדלנו את מספר העובדים במפעל הייצור באשדוד. לא היה קל למצוא עובדים, יש להם דילמה. הם יכולים להמשיך לקבל אבטלה עד יוני 2021, ועכשיו חופש גדול - אם ייצאו לעבוד יצטרכו גם לשלם על סידור לילדים".
אז הכל טוב? "השאלה הגדולה היא מה יהיה ב-2021. לפי מספר העסקאות של דירות יד שנייה שמתבצעות כעת, זה נראה רע. אנשים לא קונים דירות. היום אנחנו בלחץ חיובי מעומס עבודה, כאילו הכל נורמלי, אבל אני חושש מאוד מהרבעון הרביעי בחורף. הדיבורים על בחירות וכלכלת בחירות וקורונה, זה מיקס רע לעסקים.
"אם אני צריך לבנות תקציב ל-2021 אין לי מושג מה לעשות. יש מוצרים שנמכרו ביולי בכמויות ונוצר חוסר. לא נערכנו כי לא חשבנו שיהיה שגשוג כזה. עכשיו יש דילמה אם להזמין מלאי גדול ולקחת סיכון שהכל ייעצר, או לא. לבסוף החלטנו להיערך כאילו אין קורונה, ממשיכים לקנות כי עדיף מלאי במחסן על פני חוסר, גם אם ייקח לי יותר זמן למכור אותו. אפילו חתמנו על קבלת זיכיון חדש של חברת טסה (TECE) הגרמנית שמייצרת מכלי הדחה סמויים".
מה הכי מטריד אותך במצב? "אני מוטרד מזה שאנחנו עוברים מיום ליום להיות בנק של הלקוחות שלנו. הבנקים מצמצמים לטמבוריות, לקבלנים, לסיטונאים ועוד את האשראי וזה מתגלגל עלינו, הם לוחצים עלינו להגדיל להם ימי אשראי. הגענו כבר לשיא של 120 עד 150 ימי אשראי ללקוח. יש לי כאלף לקוחות עסקיים, מספיק שחמישה-שישה ייפלו וזו מכה לא נעימה וחובות אבודים".
מה קורה עם העובדים? "האתגר הכי גדול שלי הוא המבודדים והחולים. במפעל חמת לברזים מחלקת הציפוי מושבתת מיום חמישי בגלל שני עובדים שאובחנו כחולים. כל המחלקה נשלחה לבידוד, כולל עובדים שהיו איתם בהסעות. המזל שאנחנו לא אוכלים כולם בחדר אוכל. אם ההסעות לא היו בקפסולות כל החברה הייתה בבידוד. גם במפעל שלנו בטורקיה המצב דומה עם אתגר הבידודים. אני לא יכול לטוס לשם, אבל מזל שבעידן הזום אנחנו כאילו שם".